2014-03-19, 10:25
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Det finns flera trådar om radioprogrammet "Ring P1" i Sveriges Radio. Denna tråd är tänkt att fungera som dokumentation över inslag och delar i programmet där partiskheten hos Sveries Radio lyser igenom, t.ex. genom:

- Vilka ämnen som tas upp, och kanske ffa vilka som undvikes eller ges oproportionerligt lågt utrymme.
- Vilka inringare som släpps fram
- Hur programledarna behandlar inringare olika beroende på de vilka åsikter inringarna för fram.

Om "Ring P1": Sänds kl. 09:30-10:00 vardagar i P1. Avsnitten läggs upp på nätet av Sveriges Radio. Programledarna varierar, exempel är Sverker Olofsson och Tomas Tengby. Programmet har vid några tillfällen hamnat i blåsväder. Mest uppmärksammat var den åsiktsregistrering man ägnade sig år för några år sedan. (Inringare med avvikande åsikter som återkommande ringde till programmets telefonsluss registrerades i syfte att undvika att släppa fram dem).

Så, bär vittnesmål! Ge konkreta exempel på ovan, eller andra aspekter av partiskhet och politisk agenda. För varje exempel är det önskvärt att ni skriver vilket datum programmet sändes, vem som var programledare och ge gärna en länk till programmet. Diskutera gärna de exempel som ges, men försök undvika utsvävningar till allmänna diskusioner om Sveriges Radios partiskhet (visserligen angeläget, men starta då hellre en annan tråd).

Syftet med tråden är att ge ett sammanställt vittnesmål med dokumentation, om tillräckligt stort intresse finns.
Citera
2014-03-19, 10:50
Moderator
skunkensunes avatar
Medier och journalistik --> Radio och Podcast
/Moderator
Citera
2014-03-19, 10:54
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
20140319

Nicke Nordmark är programledare (journalist, Uppdrag granskning, Lulebo).

Näst sista inringare i programmet är en man som ifrågasätter det rimliga i att åtala ett polisbefäl för öppningen av Hjulstabron samband med en biljakt. Smitarna körde genom bom och lysen, hamnade i vattnet och omkom. Inringaren lägger ansvaret för olyckan på smitarna och anser att polisen inte bär ansvar för det inträffade. Här väljer Nicke Nordmark att gå i polemik med inringaren. Nicke Nordmark argumenterar på olika sätt mot inringaren. Han har också ett tonfall som gör att man förstår att inte "spelar djävulens advokat", utan att han faktiskt har de åsikter han argumenterar för.

Sista inringare är en äldre dam som har åsikter om romska tiggare. Hon tycker bl.a att Stockholmskommunerna skall gå samman och ordna en plats där tiggarna kan bo. Det är möjligt anser hon, eftersom vi är ett rikt land. Nicke Nodmark låter damen framföra sina åsikter oemotsagd och går inte i polemik med henne.

Länk till programmet: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/?programid=1120

Allmän observation (lämnar denna utan stöd): Ovan är ett exempel av flera den senaste tiden när Nicke Nordmark varit programledare. Hans politiska ståndpunkter i diverse frågor som avhandlas av inringare är uppenbara. Märk väl att Nicke Nordmark är en prisbelönt journalist. Programledaren kan för varje inringare välja att antingen gå i polemik med denna, eller att "bara" ställa uppföljande frågor i något slags förtydligande syfte (inringarna är ju inte proffs på att prata och sådana frågeuppföljningar behövs ofta). Genomgående i "Ring P1" så ser man hur vissa åsikter endast förmedlas, medans andra bemöts agressivt av programledaren. Genom att notera vilka åsikter som genererar vilket beteende så ser man den politiska agendan mycket tydligt.
Citera
2014-03-27, 11:37
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
20140327

Nicke Nordmark programledare. Diskssuionsämne huruvida kyrkan ska viga homosexuella par. Svenska kyrkan har beslutat på kyrkomöte att det är upp till varje präst att besluta huruvida han eller hon vill viga homosexuella par. Nicke nordmark gör rätt klart vad han tycker i frågan i samband med att det diskuteras huruvida kyrkan gjort sitt yttersta för att få ett homofilpar vigt. Jag gissar att Nicke Nordmark är - liksom de flesta idag - en sekulär person, som möjligen går i kyrkan på dop, bröllop och bagravningar, men inte mer än så. Ändå tycker han uppenbarligen att han ska en åsikt i en rent teologisk fråga som borde överlämnas till dem som faktiskt tror på Gud, bibeln och kyrkan. Vi kommer knappast få höra han eller någon annan SR-medlöpare framföra åsikten att kvinnor borde kunna bli rabbiner och imamer, och att imamer borde viga stjärtgossar i moskén. Olika måttstockar kan man lugnt säga.
Citera
2014-03-27, 17:01
Medlem
EnSjukJaevels avatar
SR är inte de enda med partiskhet och vridning märker jag.
Citera
2014-03-28, 07:58
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Mm, folk har åsikter, ja, så även jag. Det är väl för väl. Det har dock inget att göra med folkuppfostrande agendajournalister inom public service.
Citera
2014-05-05, 10:58
Medlem
Svithjods avatar
En utlänning ringer in och klagar på tiggarna, han säger sig ha översatt fler lappar till rumänska och via dem erbjudit tiggarna jobb hos honom(förpackningsjobb), ingen av tiggarna nappar. Av det drar utlänningen slutsatsen att tiggeriet är organiserat och att de inte tigger för brödfödan då de inte tar erbjudna jobb.
Täppas vrider sig likt en mask och försöker hitta en utväg ur dilemmat, tiggare är nämligen alltid offer och kan inte anklagas för att ha tiggeriet som en födkrok.
Sen går utlänningen vidare och sågar de öppna gränserna inom EU och ger exempel på hur svenska småföretagare fått lägga ned p.g.a. konkurrensen från Östeuropa.
Täppas kan återigen inte hugga tillbaka utan svamlar om det politiska systemet, räddningen kommer när utlänningen påstår att enbart svarta blir kontrollerade på arbetsplatser och aldrig vita Östeuropeér.

Först då kan en märkbart lättad Täppas börja gnöla om enögda svenska myndigheter.

Fy fan vad skönt att jag inte betalar radio och tvlicens.
Citera
2014-10-13, 13:48
Medlem
alexandersons avatar
Kommunisten Nicke Nordmark var programledare idagens,13 oktober 2014, ringP1: Lyssna 10.04 minuter in i sändningen hur Nordmark hela tiden avbryter en 92 årig dam som ville prata om zigenare, negerbollar, Tintin, Pippi etc. Ett till exempel på hur media försöker manipulera och indoktrinera folk med deras PK åsikter.

https://sverigesradio.se/sida/defaul...programid=1120
Citera
2014-10-24, 22:59
Medlem
orrtupps avatar
I veckan blev jag förvånad över Emmy Raspers agerande i Ring P1.
En inringare ansåg att man inte skulle samarbeta eller lyssna på SD eftersom dom är odemokratiska precis som Hitler mm mm, varpå Rasper dels avbröt för att påpeka att hon hade läst SDs partiprogram och inte hade sett något odemokratiskt öht, och dels påpekade hon ett par gånger att man verkligen inte kan jämföra SD med Hitler.
Senare under programmet så lät hon nästan trött när en kvinna påstod att SDs partiledning springer med järnrör. Det verkade nästan som om hon upplevde henne som pinsam.

Anledningen till min förvåning var alltså att jag verkligen inte hade trott att hon skulle vara så pass saklig när det gäller SD, hur som helst så blev jag på lite bättre humör av detta.
Citera
2014-10-29, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Anledningen till min förvåning var alltså att jag verkligen inte hade trott att hon skulle vara så pass saklig när det gäller SD, hur som helst så blev jag på lite bättre humör av detta.

Eventuell saklighet har SR vägt upp flera gånger om genom Alexandra Plaskalidus oerhört blåögda program om de rumänska EU-asfalttjuvtiggarmigranterna de senaste dagarna.
Citera
2014-10-30, 12:54
Medlem
EnSjukJaevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
Eventuell saklighet har SR vägt upp flera gånger om genom Alexandra Plaskalidus oerhört blåögda program om de rumänska EU-asfalttjuvtiggarmigranterna de senaste dagarna.

Du stavade fel på hennes namn.
Citera
2015-01-26, 10:02
Medlem
Argus-eyeds avatar
Dagens program är mycket underhållande. Bl.a. kallar en invandrad ensamstående kvinna Mona Sahlin för "Mona Muslim". Täppas får närmast panik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in