2014-03-19, 00:19
Medlem
Jag och några vänner har bestämt oss för att tatuera in ett datum på kroppen som ska symbolisera ett datum som vi ska ses på om 25 år. Vi ska även försöka få med en plats i form av en symbol - vi hade som förslag att vi skulle mötas vid en sjö, så vi funderade på en vattendroppe eller dyl. i något slag.

Nu söker vi efter någon kunnig som kanske skulle kunna konvertera

2039|06|02 till romerska siffor åt oss. Vi har letat efter converter av olika slag - men de går rakt på sak istället för att skriva datum korrekt.

OBS. Om ni har egna förslag på andra typsnitt så är vi jätteöppna för förslag, tack på förhand!
Citera
2014-03-19, 00:24
Medlem
på google skriver du "2039 in roman numerals"
Citera
2014-03-19, 00:50
Medlem
Louises avatar
Om ni ändå ska hålla på och åbäka er med romerska siffror kan ni lika gärna skriva datumet enligt den julianska kalendern. Jag hittade en tabell åt er, varsågod:
http://landweb.nascom.nasa.gov/browse/calendar.html
Citera
2014-03-19, 09:23
Medlem
M är tusen vill jag minnas, så något i stil med MMXXXIX tror jag det blir.

Datumreferenser vette fan hur man gör, det får ni lösa på annat sätt.
Citera
2014-03-19, 10:01
Medlem
Romare skrev tyvärr inte datum på samma sätt som vi gör det. Det är alltså inte självklart att ni kan skriva ett modernt datum på det sätt som ni har tänkt. Romare hade t.ex namn på vissa datum som de kallade för Ides, Kalends osv. Så de kunde t.ex skriva "Den tredje dagen innan Februaris Kalends" och annat obegripligt.

Men ni kan göra någon moderniserad variant:
2039=MMXXXIX
06=VI
02=II

MMXXXIX/VI/II skulle väl kunna vara ett sätt. Annars kan ni ju bara ringa varandra om 25 år, det funkar ju också...
Citera
2014-03-19, 10:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Faludjah
M är tusen vill jag minnas, så något i stil med MMXXXIX tror jag det blir.

Datumreferenser vette fan hur man gör, det får ni lösa på annat sätt.
det fick jag till 2039, men när man skriver romska siffror så brukar man inte ha så många tecken.
Eftersom L är 50 och de man skriver framför som är lägre blir minus så:
MMIXL
tror jag
Citera
2014-03-19, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
det fick jag till 2039, men när man skriver romska siffror så brukar man inte ha så många tecken.
MMIXL
tror jag
Det är möjligt, men jag har för mig att man bara gör så vid 40, alltså skriver 50-10. När det är längre ner skriver man istället 10+10+10+(10-1). Jag menar man kan ju inte skriva 3 som IIV, inte sant? Förvisso blir det ju mindre bokstäver när man kommer upp till högre tal, men det blir ju inte konsekvent. Matematiska system brukar väl ändå ofta försöka vara konsekventa? Men det är klart, vill man ha mindre antal bokstäver är det ju en vettigare lösning, det köper jag.

Googlade också, enligt google ska iaf 2039 vara MMXXXIX, inte den bästa källan förvisso men. Antar att någon romano-fil får kasta ljus över frågan.
Senast redigerad av Faludjah 2014-03-19 kl. 10:34.
Citera
2014-03-19, 12:23
Medlem
motvalls avatar
Tråden passar bättre här;

Historia --> Tatueringsmotiv
/Moderator
Citera
2014-03-19, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
MMIXL
tror jag

Citat:
Det är möjligt, men jag har för mig att man bara gör så vid 40, alltså skriver 50-10. När det är längre ner skriver man istället 10+10+10+(10-1). Jag menar man kan ju inte skriva 3 som IIV, inte sant? Förvisso blir det ju mindre bokstäver när man kommer upp till högre tal, men det blir ju inte konsekvent. Matematiska system brukar väl ändå ofta försöka vara konsekventa? Men det är klart, vill man ha mindre antal bokstäver är det ju en vettigare lösning, det köper jag.

Googlade också, enligt google ska iaf 2039 vara MMXXXIX, inte den bästa källan förvisso men. Antar att någon romano-fil får kasta ljus över frågan.

Det finns inget rätt svar. Romarna själva och deras efterföljare använde olika varianter hela tiden. Ibland skrivs 4 som IV ibland som IIII, 9 kan skrivas som IX eller VIIII eller t.om IIIIIIIII.

Det finns en sorts modern praxis som man kan följa om man vill och då skrivs 2039 som MMXXXIX men det är inte fel att skriva det på andra sätt.
Citera
2014-03-19, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stengubben
Det finns inget rätt svar. Romarna själva och deras efterföljare använde olika varianter hela tiden. Ibland skrivs 4 som IV ibland som IIII, 9 kan skrivas som IX eller VIIII eller t.om IIIIIIIII.

Det finns en sorts modern praxis som man kan följa om man vill och då skrivs 2039 som MMXXXIX men det är inte fel att skriva det på andra sätt.
Det var som fan!
Ja men då var ju saken löst, tack för svaret.
Citera
2014-03-19, 16:42
Bannlyst
Citat:

Det har du helt rätt i.
Fast 4=IV
9=IX
Sen om man googlar, så kan det vara en noob som skrivit sidan så gäller det är säker källa.
Hitta info på wikipedia och då verkar det som om vi alla har rätt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Romerska_talsystemet
Citera
2014-03-19, 18:56
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Tråden passar bättre här;

Historia --> Tatueringsmotiv
/Moderator

Nää.

Tatueringsmotiv --> Språk