Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-18, 23:00
  #1
Medlem
freth03s avatar
Vem hade statistisk fördel i denna hand om man går all in flopp? Omaha Hi/Lo

http://postimg.org/image/ah69lcqm3/

Har relativt bra koll på statistiken men inte så duktig att jämföra händer på detta vis.
Hade ju suttit fint med ett lågdrag från min sida (hade QQ) men har svårt att vika topp set sådär.
Misstänkte att han hade färgdrag och lågdrag.

Borde jag spelat den på något annat sätt? Och inte dragit all in vid flopp. Kollat något kort i taget och folda ifall lågt kort dyker upp.
__________________
Senast redigerad av freth03 2014-03-18 kl. 23:22.
Citera
2014-03-18, 23:52
  #2
Medlem
freth03s avatar
Ingen duktig på pokerstatistik häromkring?
Citera
2014-03-19, 01:16
  #3
Medlem
freth03s avatar
För den som inte vet hur man spelar Omaha Hi/Lo a.k.a. PLO8 så är det precis som Omaha att du har 4 kort på handen men i plo8 får man använda 2 kort på handen för att bilda en hög hand och 2 kort för att bilda en låg hand (A-8). Bästa låga är A2345.

I min hand hade jag 65.37% att vinna den höga handen.
Han hade 34.63% att vinna den höga handen.

Så där hade jag en fördel.

Däremot hade han cirka 73% chans att träffa en låg hand och ifall en låg hand blir inblandad, så delas potten lika mellan låg hand och hög hand.

Min fråga är alltså vem som vinner ifall scenarion ser ut så här: (för den som kan statistiken men inte PLO8)

A: Jag vinner hela potten (hög) Ingen split.
B: Jag vinner halva potten (hög) samt han får en split (låg).
C: Han vinner hela potten (hög) utan split (låg).
D: Han vinner hela potten (hög) med split (låg).
__________________
Senast redigerad av freth03 2014-03-19 kl. 01:19.
Citera
2014-03-19, 08:25
  #4
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freth03
För den som inte vet hur man spelar Omaha Hi/Lo a.k.a. PLO8 så är det precis som Omaha att du har 4 kort på handen men i plo8 får man använda 2 kort på handen för att bilda en hög hand och 2 kort för att bilda en låg hand (A-8). Bästa låga är A2345.

I min hand hade jag 65.37% att vinna den höga handen.
Han hade 34.63% att vinna den höga handen.

Så där hade jag en fördel.

Däremot hade han cirka 73% chans att träffa en låg hand och ifall en låg hand blir inblandad, så delas potten lika mellan låg hand och hög hand.

Min fråga är alltså vem som vinner ifall scenarion ser ut så här: (för den som kan statistiken men inte PLO8)

A: Jag vinner hela potten (hög) Ingen split.
B: Jag vinner halva potten (hög) samt han får en split (låg).
C: Han vinner hela potten (hög) utan split (låg).
D: Han vinner hela potten (hög) med split (låg).

A: 22%
B: 43% antagligen
C + D: 35% att han tar hela potten, varför du ska räkna med eller utan låg vetifan.
Citera
2014-03-19, 09:25
  #5
Medlem
http://twodimes.net/poker/?g=o8&b=Qh...%0AAc+5d+Ah+2h

Totalt sett har alltså han en fördel med 56.3% vs 43.7%.
Citera
2014-03-19, 15:42
  #6
Medlem
freth03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
http://twodimes.net/poker/?g=o8&b=Qh...%0AAc+5d+Ah+2h

Totalt sett har alltså han en fördel med 56.3% vs 43.7%.

Tack som fan!

Då var det inte så farligt för min del alltså. Men kommer inte göra om det dock.

Bra sida, inte så snyggt interface dock haha
Citera
2014-03-24, 10:12
  #7
Medlem
HerrBormanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freth03
Tack som fan!

Då var det inte så farligt för min del alltså. Men kommer inte göra om det dock.

Bra sida, inte så snyggt interface dock haha

Det stora problemet är att du ens tar handen till floppen. Med tanke på motståndarens hand lär det dessutom vara höjt och då ska en sådan där han blixtmuckas.
Citera
2014-03-24, 14:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrBormann
Det stora problemet är att du ens tar handen till floppen. Med tanke på motståndarens hand lär det dessutom vara höjt och då ska en sådan där han blixtmuckas.

Exakt. TS har floppat i stort sett så bra man kan tänka sig om han samtidigt ska kunna förvänta sig action. Och då ligger man alltså under ändå.

Chansen att dominera är ungefär en gång på aldrig med den typen av händer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback