2014-03-18, 20:46
Medlem
Galacticos avatar
Jag har nyligen köpt mig en Asus G750 laptop och den funkar utmärkt.
Men det är så att ljudet är otroligt dåligt!

Jag använder dom här högtalarna: http://www.netonnet.se/art/dator/dat...3/184441.4176/

När jag lyssnar på musik tex så börjar det att brusa så fort jag höjer volymen ganska högt.

På min gamla laptop kunde jag höja hur högt som helst och det brusade aldrig.
Förra laptopen är en: Acer Aspire 6395g.

Jag har försökt att läsa till mig lite kunskap via google om högtalare, ljudkort osv.
Har förstått det att ljudet kan bli bättre om man köper ett nytt ljudkort, eller ett externt ljudkort som man kopplar in via USB?

Om det är någon som har något bra svar eller funderingar så är jag väldigt tacksam!
Citera
2014-03-21, 22:26
Medlem
Det brusade alltså inte på motsvarande ljudnivåer med den gamla datorn?
Höjer du ljudet på högtalarna eller i datorn? Höjer du på högtalarna kanske de har pajat (don't take my word for it, testa på en annan dator) höjer du i datorn så är väl ljudkortet i den datorn sunkigt, gör som du föreslår och testa köp något USB-ljudkort.

Förresten, samma låt (fil) och samma mediaspelare på båda (nya/gamla) datorerna?

Bara för att klargöra; du kan inte köpa ett nytt internt ljudkort till en laptop, funkar bara att byta till stationära.
Citera
2014-03-22, 11:50
Medlem
Galacticos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwahili
Det brusade alltså inte på motsvarande ljudnivåer med den gamla datorn?
Höjer du ljudet på högtalarna eller i datorn? Höjer du på högtalarna kanske de har pajat (don't take my word for it, testa på en annan dator) höjer du i datorn så är väl ljudkortet i den datorn sunkigt, gör som du föreslår och testa köp något USB-ljudkort.

Förresten, samma låt (fil) och samma mediaspelare på båda (nya/gamla) datorerna?

Bara för att klargöra; du kan inte köpa ett nytt internt ljudkort till en laptop, funkar bara att byta till stationära.

Nej det brusade inte på motsvarande ljudnivåer med den gamla datorn.

Jag har ljudet på MAX på laptopen och så höjer jag och sänker på högtalarna.

Yes, samma låt/fil i samma mediaspelare.

Okej! jag köper nog ett USB-ljudkort så får jag se om det blir bättre!

Tack så mycket för svaret!
Citera
2014-03-22, 13:59
Medlem
Känns inte som att det är fel på ljudkortet då...
De högtalarna har ju en egen förstärkarkrets och det borde isåfall brusa vid alla ljudnivår (då dator är på max). Låter som om högtalarna är fishy, testa med en annan dator innan du går och köper saker.
Citera
2014-03-23, 13:26
Medlem
Galacticos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwahili
Känns inte som att det är fel på ljudkortet då...
De högtalarna har ju en egen förstärkarkrets och det borde isåfall brusa vid alla ljudnivår (då dator är på max). Låter som om högtalarna är fishy, testa med en annan dator innan du går och köper saker.

Okej, men om jag kopplar in tex Ipoden eller telefonen eller annan mp3 spelare i högtalarna så blir ljudet perfekt. Så det verkar som att datorn är boven i dramat.

Jag köper ett "USB-kort" och ser ifall det blir bättre, blir det inte bättre får jag bara lämna tillbaka det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in