2014-10-02, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spidermannen
Frimurare kristna? Hah! Give me a break!!

De sanna frimurarna är långt ifrån kristna. Deras bibel är om inget annat boken "Morals and Dogma" av luciferianen Albert Pike.

Hur definierar du "sanna" frimurare?

Med tanke på att det svenska systemet utvecklades innan Pikes födelse faller påståendet på sin egen orimlighet.
Citera
2014-10-02, 14:41
Medlem
Beemos avatar
Jag träffade en frimurare via min sambo och efter en lång kväll utav samtal så frågade han om jag var intresserad.

Har hört att dom ska ha någon "invignings ceremoni" denna månaden. Ceremoni kanske är att ta i. Nya (där ibland jag) ska dit. Exakt datum har jag inte fått.
Citera
2014-10-02, 19:03
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindq
Hur definierar du "sanna" frimurare?

Med tanke på att det svenska systemet utvecklades innan Pikes födelse faller påståendet på sin egen orimlighet.
Varför fortsätter ni att slingra er från den enkla frågan om vilken stormästare historisk eller nu levande som är den främsta förebilden för dagens SFMO? Jag vill veta vilken anda som nu gäller. En anda kan omöjligt förklaras helt i lagtext eller policy utan kräver just ett mänskligt livsverk som referens. Om man inte längre kan enas kring Jesu livsverk eller ens förmår särskilja sig från anglikanska frimurare vad fyller då SFMO för funktion ö h t.?
Mordet på G III har Herman Lindqvist såsom insider bland frimurare förklarat vara organiserat av frimurare men då fanns ju ännu inte SFMO. Jag tror inte gärna att hertig Karl skulle ha gått med på en så ovärdig konspiration mot kungen vilket mystiskt sällskap han än tidigare hade ingått i.
Innan någon låter sig värvas är det bäst att kräva besked om vilken historia som mörkas och varför.
Citera
2014-10-02, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tv4ove
Varför fortsätter ni att slingra er från den enkla frågan om vilken stormästare historisk eller nu levande som är den främsta förebilden för dagens SFMO?
Den främsta förebilden nu är självklart den nuvarande stormästaren.
Jag har ingen aning om hur stormästare för hundra år sedan var som just stormästare.

Citat:
Mordet på G III har Herman Lindqvist såsom insider bland frimurare förklarat vara organiserat av frimurare men då fanns ju ännu inte SFMO.
Först en faktarättelse: SFMO bildades 1780, Gustav III mördades 1792.

Sedan undrar jag vad du menar med att Herman Lindqvist "såsom insider bland frimurare" gör något.

Slutlinge specifikt vad du refererar till som HL skrivit?
Citera
2014-10-02, 19:57
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Den främsta förebilden nu är självklart den nuvarande stormästaren.
Jag har ingen aning om hur stormästare för hundra år sedan var som just stormästare.

Först en faktarättelse: SFMO bildades 1780, Gustav III mördades 1792.

Sedan undrar jag vad du menar med att Herman Lindqvist "såsom insider bland frimurare" gör något.

Slutlinge specifikt vad du refererar till som HL skrivit?

Synd att ingen kan säga vad stormästaren är för person, vad han heter eller vilken tradition han följer.

Oj då! Då var det värre än jag ville tro. Var inte hertig Karl själv kristen?

Det är numera allmänt vedertaget även i svensk historieskrivning att frimurare låg bakom mordet på G III. Herman Lindqvist har i hög grad bidragit till denna bekännelse. Är det då sant att han själv är frimurare?

Senast läste jag Stig Ramels historia som inte heller förnekade den frimurarkomplott som dagens skolungdom får läsa om. Nu ska jag själv plocka fram HL och jämföra berättelserna kring denna tid.
Citera
2014-10-02, 21:48
Medlem
Citat:
Synd att ingen kan säga vad stormästaren är för person, vad han heter eller vilken tradition han följer.
Undrar du om den nuvarande stormästaren? I så fall kan jag rekommendera ett besök på http://www.frimurarorden.se/organisation/ordensledning/ordens-stormastare/ där du kan hitta information om honom.

Citat:
Det är numera allmänt vedertaget även i svensk historieskrivning att frimurare låg bakom mordet på G III. Herman Lindqvist har i hög grad bidragit till denna bekännelse. Är det då sant att han själv är frimurare?
Påstår du att han är det? Du antyder det, men verkar inte våga säga det rakt ut.
Har du någon referens till att HL skrivit om detta? I så fall var?
Citera
2014-10-03, 09:40
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Undrar du om den nuvarande stormästaren? I så fall kan jag rekommendera ett besök på http://www.frimurarorden.se/organisation/ordensledning/ordens-stormastare/ där du kan hitta information om honom.

Påstår du att han är det? Du antyder det, men verkar inte våga säga det rakt ut.
Har du någon referens till att HL skrivit om detta? I så fall var?

Det där var ju en pinsamt torftig info om jur. kand. Anders Strömberg som stormästare. En sådan jurist stärker just min misstanke att ni är andligen vilseledda och utnyttjade till att mörka statliga rättsövergrepp mot oss i högsta grad demokratiskt troende medborgare.

Hermans historia ger en mycket nedlåtande bild av SFMO:s grundare och utpekar frimurarna som anstiftare till kungamordet och den i smyg följande statskuppen. (Samma hisoria upprepades i en radioteater som sändes samma dag Palme sköts. Vilka signalerar om något samband mellan dessa båda statskupper?). Om HL har lyckats få fram info som faktisk frimurare eller om han måste låtsas för sin personliga säkerhet kan man ju då undra.
Citera
2014-10-03, 11:08
Medlem
frimurarna är inte kristna överhuvudtaget någonstans alls, de har en egen religion.
Citera
2014-10-03, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svintot
frimurarna är inte kristna överhuvudtaget någonstans alls, de har en egen religion.

Och ändå så står det i våra stadgar att det är en kristen orden och att man bara kan bli medlem om man är kristen. Tänka sig.
Citera
2014-10-03, 11:27
Medlem
Det är bara en äcklig fasad för de dumma och indoktrinerade folket och samhället. De frågar en till och med på plats om man är redo att avsäga en sin egen tro, då de säger själva i invigningsceremonin att de har en egen religion. tänka sig?

det mest skrämmande är ju att det finns kristna präster som avsatt sin kristna tro för frimureriet
Citera
2014-10-03, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svintot
Det är bara en äcklig fasad för de dumma och indoktrinerade folket och samhället. De frågar en till och med på plats om man är redo att avsäga en sin egen tro, då de säger själva i invigningsceremonin att de har en egen religion. tänka sig?

det mest skrämmande är ju att det finns kristna präster som avsatt sin kristna tro för frimureriet

Fast nu är det ju så att jag är frimurare och i allra högsta grad kristen. Likaså är min fadder i frimureriet i allra högsta grad kristen liksom alla andra frimurare jag känner.

Som sagt, våra stadgar gör det väldigt tydligt att orden är kristen och att man måste vara kristen för att vara medlem.
Citera
2014-10-03, 11:45
Medlem
ok = )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här