2015-02-14, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Putin talar tydligen alldeles utmärkt tyska helt flytande, och rätt okej svenska - båda sedan sin tid som KGB-agent, de blev ofta hårt drillade i främmande språk. .
Putin talar bättre svenska än mig..
Citera
2015-02-14, 11:27
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Lite off topic, men i alla fall vid större affärsmöten/forum finns det alltid snäckor och simultantolkar i bås. De brukar ofta vilja tala med en lite innan för att bekanta sig med accent och frasering. Så jag kan nog garantera att politiker på toppnivå har varje ord i örat på modersmålet nästintill omedelbart.
Jo, på en konferens stämmer det säkert. I sådana här sammanhang (toppmöten) brukar de ha med sina egna, personliga tolkar - var sin sådan, de vill inte råka fatta beslut grundat på någon felöversättning av motpartens tolk.
Citera
2015-02-14, 11:29
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Spännande, har du alltså hört honom tala svenska? Finns det någon inspelning på Youtube eller liknande?
Citera
2015-02-14, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Spännande, har du alltså hört honom tala svenska? Finns det någon inspelning på Youtube eller liknande?
Jag vet iaf. att han förstod varenda ord utan tolk när han hade samtal med sina svenska motsvarande, både i KGB och officiellt, du får klura ut resten.
Citera
2015-02-14, 14:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Ingen tvivlar på att Putler var en skicklig KGB/FSB agent, (och agent värvare). Att han talar flytande tyska och även har stora kunskaper i svenska förvånar mig inte ett dugg.

Frågan är bara om han är en bra ledare för den ryska federationen och strateg i av rang.

Svaret, med hänvisning till det senaste årets händelser, är Nej. Pultler kommer att utvecklas till det ryska folkets största olycka sedan, åtminstone Nikolaj den första.
Citera
2015-02-14, 15:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel
En intressant artikel från Economist via Businessinsider som går lite längre än invektiv mot Putin

För övrigt en bra bild av Putin hur han drar i trådarna.

Ja artikeln är mycket intressant, dock inte var gäller Putler, hans världsbild och strategi. Det intressanta är istället hur väst bör bemöta det hela.

För att rusta Ukraina och vara beredda att, oundvikligen, trappa upp, så måste NATO vara fullkomligt enigt, vilket det inte är idag.

Istället så resonerar artikelförfattaren som följer:

Putler försöker bevisa att det går åt helvete för Ukraina när de försöker närma sig väst. Vi bör då istället bevisa motsatsen genom att ge Ukraina massivt ekonomiskt stöd, samt experter som kontrollerar att pengarna verkligen används rätt. Går det hela vägen, och det ukrainska folket märker av en förbättring inom ett antal år, så har Putler de facto förlorat.

Parallellt med detta skall de baltiska staterna få en markant högre närvaro av NATO trupp, oavsett hur mycket Putler skriker om det.

Själv står jag lite mitt i mellan, då kraftfulla defensiva vapen till Ukraina, oundvikligen, kommer att innebära ökade ryska förluster. När dessa samlats på hög tillräckligt länge så kan det tänkas bli politiska konsekvenser för Putler.
Citera
2015-02-14, 15:41
Medlem
Om Putin vore smart skulle han inleda samarbete och handel med väst. Ryssarna skulle tjäna mest på det.
Citera
2015-02-14, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Om Putin vore smart skulle han inleda samarbete och handel med väst. Ryssarna skulle tjäna mest på det.

Vad grundar du det på? Ryssland inleder ett samarbete med BRICS länderna vars ekonomi är betydligt mycket bättre än västvärldens. Jag tror att västvärlden förr eller senare kommer att ge sig, de är beroende utav gas och olje exporten från Ryssland, inte tvärtom.
Citera
2015-02-14, 15:53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Visst, men här utgår du ifrån att Putler resonerar som vi i väst, vilket han alltså inte gör. En del av handlingsförlamningen ibland de västerländska ledarna kan förklaras med att de behövt tid för att smälta just detta.

Putler har enbart en vision i huvudet: Det ryska imperiets tillväxt. Det patetiska med detta är att det rör sig om en feodal imperialistisk tillväxt. Putler ser sig säkert inte som en genuint ond människa:

Han vill säkert att det ryska folket skall få det bättre.
Han vill säkert att andra folk skall trivas under den ryska björnkramen.

Detta under förutsättning att det finns resurser till detta.

Problemet är bara det att han alltid prioriterar den ryska feodala imperialistiska tillväxten. Det rör sig alltså om ren landyta plus de facto kontroll över människorna där. Annars så känner sig Putler Otrygg. Tyvärr, så gäller detta, fortfarande också stora delar av det ryska folket, hjärntvättat och nedtryckt som de varit i närmare tusen år.

Därför kan han också bortse ifrån om det ryska folket skulle få lida för hans imperialistiska politik, liksom han kan bortse ifrån att de underkuvade folken verkligen trivs under den ryska stövelklacken.
Citera
2015-02-14, 16:49
Medlem
Citat:
Visst skulle Ryssland tjäna på det, man har ju redan gjort det innan Putin drog ner rullgardinen till hälften. utan väst stannar Ryssland eller blir allt fattigare, men det verkar inte Putin inte inse.
Västs ekonomiska styrka och flexibilitet är nyckel till att vi är överlägsna Ryssland av idag. Tyvärr vill Putin inte stiga åt sidan utan klamrar sig fast vid makten och det får konsekvenser för Ryssland under lång tid. Att stiga åt sidan skulle troligen betyda räfs och rättarting för Putin.
Citera
2015-02-14, 17:08
Medlem
CharlieMartels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Absolut eftersom korrekt svenka blir "Putin talar bättre svenska än jag (gör)" inte bättre svenska än mig gör.
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja artikeln är mycket intressant, dock inte var gäller Putler, hans världsbild och strategi. Det intressanta är istället hur väst bör bemöta det hela.
Nja jag delar uppfattningen att han faktiskt lyckats, kanske inte splittra, men trots allt söndra en gemensam åsiktsfront från EU och USA mot sig.
Citera
2015-02-14, 17:45
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel
Absolut eftersom korrekt svenka blir "Putin talar bättre svenska än jag (gör)" inte bättre svenska än mig gör.
Nja jag delar uppfattningen att han faktiskt lyckats, kanske inte splittra, men trots allt söndra en gemensam åsiktsfront från EU och USA mot sig.

Jo, men samtidigt så bossar han över ett imperium som hålls samman bara av en gigantisk säkerhetsapparat, statlig propaganda och hjärntvätt av medborgarna.

Man behöver inte ens slå in "den murkna dörren", imperiet kommer att falla samman inom två,tre år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in