2005-08-08, 02:28
Medlem
storytellers avatar
Efter en praoperiod på en av de stora mack-kedjorna för rätt många år sedan blev jag kär i fenomenet gurkmajonnäs. Tidigare hade jag alltid avnjutit mina korvar tillsammans med enbart ketchup och senap, men efter detta blev jag frälst.
Har ända sedan dess försökt få tag i gurkmajonnäs av liknande kvalitet att köpa, men det verkar fan inte finnas! Köpte en grön tub av vad jag tror är samma företag som gör "american dressing", men denna smakade illa av en konstig bismak. Dessutom var den alldeles för mager.
Har tre frågor;

1. Är det någon som har ett varutips på en god gurkmajonnäs som går att få tag på?
2. Finns det något sätt man kan köpa gurkmajonnäs direkt från grossisten som säljer till den aktuella mack-kedjan? Tror ni det går bra att ringa till en mack och fråga? Fast då kanske man bara kan köpa liter-dunkar, så desperat är jag dessvärre inte...
3. Tillverka själv med bostongurka och majonnäs? Funkar, gott?
Citera
2005-08-08, 02:35
Medlem
Parkers avatar
Att göra egen funkar i brist på annat, skulle jag vilja säga. Ska man köpa (och det ska man) gör man bäst i att satsa på Rydbergs. Den är heeelt okej.

Ett tips är annars att vara lite kaxig och blanda Bostongurka med senap. Meget gott.
Citera
2005-08-08, 17:30
Medlem
Pettans avatar
Mantorp´s köket vill jag minnas smakar bra, hur den går att få tag i landet runt vet jag inget om, men här finns den iallafall!
Citera
2005-08-08, 19:24
Medlem
Truxas avatar
Håller med om att den som kommer från dom som gör American-grejorna smakar skit! Beskt och otäckt.
Blanda själv funkar om man tar någon utländsk majonäs (inte lika mycket vinäger), typ dom som finns på Liedel.
Annars så instämmer jag i att Rydbergs är rätt OK.
Citera
2010-09-15, 11:48
Medlem
AnotherStrangers avatar
Gammalt ämne men jag upptäckte precis Kavlis gurkmajonnäs som till min förvåning (brukar inte gilla deras produkter) är mycket god, smakar i princip precis som den man får i gatuköken! Synd bara att tuberna är så små, blir att köpa ett gäng nästa gång (finns bla på Hemköp)!

Edit: Hittade just Rydbergs gurksallad, är det den som åsyftas tidigare i detta ämne tro? Nån som ätit den nyligen? Innehåller ju eventuellt mer än en sån där tub...
Senast redigerad av AnotherStranger 2010-09-15 kl. 11:53. Anledning: hittade en till liknande produkt!
Citera
2010-09-15, 12:01
Medlem
zepofans avatar
Personligen tycker jag att det är tragiskt när målet är att få mat att smaka som gatukökets eller McDonalds.
Citera
2010-09-15, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherStranger
Edit: Hittade just Rydbergs gurksallad, är det den som åsyftas tidigare i detta ämne tro? Nån som ätit den nyligen? Innehåller ju eventuellt mer än en sån där tub...

Japp, den är skitgod! (Faktiskt smakar den bäst till stekt grillkorv av kyckling!)

Alltså; korvbröd, kycklinggrillkorv, ketchup, sötstark senap (viktigt att den är sötstark) och gurksallad eller ev Rydbergs räksallad, toppas med rostad lök och det är världsklass!

Rydbergs is the shit, för övrigt!
Citera
2010-09-15, 14:04
Medlem
Fader Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Personligen tycker jag att det är tragiskt när målet är att få mat att smaka som gatukökets eller McDonalds.

Hej nu, det finns gatukök där dom gör riktigt god mat. Ett lokalt ställe brukade arbeta ut ur en husvagn.
Citera
2010-09-15, 14:44
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader Jack
Hej nu, det finns gatukök där dom gör riktigt god mat. Ett lokalt ställe brukade arbeta ut ur en husvagn.
Javisst finns det det. Det jag syftar på är Sibylla, Snabbt & Gott, Pølsemannen, Donken och andra uppvärmningskök.
Citera
2010-09-15, 17:00
Medlem
Pallevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Javisst finns det det. Det jag syftar på är Sibylla, Snabbt & Gott, Pølsemannen, Donken och andra uppvärmningskök.
Det är väl inget man äter en tisdagkväll med stor behållning, men när fyllehungern slår till kan inga franska kök i världen mäta sig med ovan nämna slabbhak
Citera
2010-09-15, 22:29
Medlem
Hardstekts avatar
Ja dom dära american dressing är verkligen skit.

Fränt så in i helvete.
Citera
2010-09-22, 23:26
Medlem
AnotherStrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av princesse
Japp, den är skitgod!
Hittade även den på Hemköp, köpte såklart och prövade - mmm nog var den god alltid men Kavlis gurkmajonnäs smakar trots allt mest som gatuköksvarianten, alltså får den högst betyg av mej!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in