Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-17, 22:24
  #1
Medlem
Behöver lite hjälp, vad händer när man blir efterlyst ? Hur lång tid tar de innan polisen gör nått ? hur ofta är dom på "jakt" efter en ? Åker dom hem till föräldrar, kompisar, arbetsplats osv osv ? Och va är de bästa man kan göra för att hålla sig borta i typ 2 - 3 månader utan att behöva åka utomlands ?
Citera
2014-03-17, 22:26
  #2
Medlem
ElectricNurses avatar
Det beror ju helt på vad man är efterlyst för.
Citera
2014-03-17, 22:29
  #3
Medlem
ja alltså om man inte inställer sig i tid för ett fängelsestraff, och håller sig undan i ett par månader blir man väl efterlyst ? Vad är de som händer då?
Citera
2014-03-17, 22:42
  #4
Avstängd
Kanel-Kalles avatar
Ser dom dig, tar dom dig.
Citera
2014-03-17, 22:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanel-Kalle
Ser dom dig, tar dom dig.

Jamen hur aktiv kommer de vara i letandet ?
Klart om dom vet vem jag är och hur jag ser ut så tar dom mig de fattar väl jag med !
Citera
2014-03-17, 22:58
  #6
Medlem
csbillys avatar
beror helt på vad du är efterlyst för.
Citera
2014-03-17, 23:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csbilly
beror helt på vad du är efterlyst för.

har fått ett fängelse straff på 1 år för smuggling utav alkohol ... ska sitta 7 månader och en vecka!
Citera
2014-03-17, 23:37
  #8
Medlem
SoTireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shutupffs
har fått ett fängelse straff på 1 år för smuggling utav alkohol ... ska sitta 7 månader och en vecka!

Du måste hålla dig flytande i 5 år för att slippa undan.
http://www.kriminalvarden.se/sv/Om-K...riptionstider/
5 år är en baggis. Meddela här sen när du går fri om 5 år.
Citera
2014-03-17, 23:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoTired
Du måste hålla dig flytande i 5 år för att slippa undan.
http://www.kriminalvarden.se/sv/Om-K...riptionstider/
5 år är en baggis. Meddela här sen när du går fri om 5 år.


alltså jag tänker ju inställa mig så småningom, de är inte de att jag vill slippa undan straffet. behöver bara lite mer tid på mig än de 51 dagar man får.
Har överklagat min dom till högsta domstol nu endast för att vinna lite mer tid, sen att ansöka om uppskov kommer jag inte få beviljat då jag inte har tillräckligt starka skäl, men jag behöver har minst 2 månader extra utöver de 3 månader som jag har nu så att säga. Och de enda jag ser just nu är att försöka hålla sig undan de två månader. Och som jag har fattat de så blir man efterlyst efter första dagen då man inte inställer sig på angivet datum/anstalt, eller ?
Citera
2014-03-19, 22:41
  #10
Medlem
Det händer inte ett skit. Om du skulle bli stoppad och id kontrollerad i något annat ärende kan du riskera en häktning, efter vilken du högst troligt kommer bli utsläppt efter några dagar och hemskickad i väntan på en ny lapp med inställelsetid som kommer bli utskickad.
Enklaste om du nu i alla fall tänker ta ditt straff är ju att skita i inställelseordern, och sen ta kontakt med kriminalvården per telefon / brev. På det viset borde man kunna kringgå häktesvistelsen, fast, jag tror att man får räkna sig den till godo när man slutligen sitter av tiden.
B!
Citera
2018-06-21, 07:49
  #11
Medlem
Spud-boys avatar
En bekant rymde från rättpsykiatrisk vård och drog till Irak. Och nu undrar han om han kommer vara efterlyst för alltid.

Nån som vet om hans straff kan bli preskriberat ifall han skulle hålla sig undan x-antal år, och han skulle lugnt sän kunna återvända, då till frihet, i Sverige?
Citera
2018-06-21, 08:08
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shutupffs
alltså jag tänker ju inställa mig så småningom, de är inte de att jag vill slippa undan straffet. behöver bara lite mer tid på mig än de 51 dagar man får.
Har överklagat min dom till högsta domstol nu endast för att vinna lite mer tid, sen att ansöka om uppskov kommer jag inte få beviljat då jag inte har tillräckligt starka skäl, men jag behöver har minst 2 månader extra utöver de 3 månader som jag har nu så att säga. Och de enda jag ser just nu är att försöka hålla sig undan de två månader. Och som jag har fattat de så blir man efterlyst efter första dagen då man inte inställer sig på angivet datum/anstalt, eller ?


Om ej straffad innan så kan du söka nåd hos regeringen, fråga din advokat.

Bör ge dig 4 veckor extra eller mer nu i semestertid.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback