• 1
  • 2
2014-03-16, 18:17
Medlem
Egentligen vet jag svaret själv, ungdomsbostadskö eller genom att köpa, men skulle behöva tips och råd lite såhär.
Hoppas tråden ligger rätt bara, osäker på Bostad eller Ekonomi.

Är 20 år, tjänar 20.000 efter skatt, cirka 4000 kronor i milersättning per månad som är skattefri, om ungefär 14 månader kommer jag ligga på 25.000 efter skatt när jag är fullbetald.

Fasta utgifter jag har är följande :

Gym-kort - 320(finns inget billigare där jag bor)
Mobilabonnemang - 525
Billån - 1655
Bilförsäkring - 800
MC-försäkring(snart) 800 kronor
Facket - 235
Frisör besök - 500 kronor, går varannan vecka
Spotify - 99
Netflix - 79

Så det är runt 5000 kronor.

Jag smällde mammas bil så den fick skrotas, inget ut på försäkring eftersom det bara var halvförsäkring, betalar hennes leasingbil på 1700 kronor sen 2000 kronor i mat och husrum.
I slutändan så är det cirka 8,700 i utgifter totalt, väldigt mycket enligt mig när jag fortfarande bor hemma.

I början var vi överens om att jag inte skulle betala något hemma överhuvudtaget utan få "leva livet" det första halvåret med pengar, gå ut på krogen, resa, festa, köpa kläder och leva lite lyxigt och sedan lugna ner mig och spara pengar till handpenning till en lägenhet.
Men det sprack för henne redan i november, började klia i hennes fingrar att få kunna köpa massa kläder och åka utomlands sex veckor per år helt plötsligt.

Jag antar att jag skulle kunna spara 150-200 kronor på abonnemanget genom att byta till begränsat antal sms och samtalsminutrar, har haft en period där man haft brud på G och skickat 10.000 sms i månaden och pratat 4000 minutrar i månaden, fjortisfasoner.

Bilförsäkringen var den billigaste som hittades på farsan.

MC-försäkringen jag har är också den billigaste jag hittade, ringde runt till alla stora bolag samt några mindre, hel är något jag ska ha ifall en olycka sker pga mig.

Billånet kan väl lösas om jag fokuserar på att betala klart det så snabbt som möjligt, har cirka 38.000 kvar på det, värt att leva snålt i fyra - sex månader för att bli av med det?

Bilförsäkringen går det att dra ned på genom mindre effektfull bil, mindre motor och äldre, men trivs oerhört med den.
Pendlar 10-11 mil per dag till och från jobbet och vill åka bekvämt, och säkert som är viktigt för mig, det är svårt att få om man ska ner i prisklass på bil samt som har mindre motor TROR jag.

Spotify och Netflix vet jag inte om jag klarar mig utan, Spotify spelas minst fem timmar om dagen på jobbet och i bilen, Netflix blir det alltid på kvällarna innan sängdags med nya filmer och serier.

Frissan får vara kvar, tänker ej raka mig.

Ibland händer det att man käkar ute eller fikar, går på bio, köper något gott på Ica när man handlar osv och det är inget jag vill dra in på, summorna är inte så stora och det är vardagslyx enligt mig.

Bor i en förort till Stockholm, jag vill härifrån, jag trivs i centrala och norra Stockholm där jag har mina bästa och nära vänner, inte här.
Skulle jag bo bra, nära till tuben eller bra bussförbindelse så skulle jag kunna sälja bilen och klara mig på busskort som företaget skulle stå för då.

Vet inte vad jag vill med tråden, lite råd och tips, mina föräldrar har aldrig varit bra med pengar trots att de tjänar bra, skulder, betalningsanmärkningar etc så vill vända mig till andra, lite klarhet osv...
Citera
2014-03-16, 18:33
Medlem
SwedishPsych0s avatar
Nyfiken, vad jobbar du med?
Citera
2014-03-16, 18:37
Medlem
Agamantums avatar
Enklaste är väl att du raggar upp en välbärgad äldre kvinna som har lägenhet i de områden du vill bosätta dig i.
Citera
2014-03-16, 18:45
Bannlyst
1000 kr i månaden på frisörbesök? Låter löjligt mycket.
Citera
2014-03-16, 18:48
Medlem
SwedishPsych0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumbertHumbert
tror han menar 250kr för varje besök. Skulle inte betala 500 varje gång bara för att trimma lite.
Citera
2014-03-16, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishPsych0
tror han menar 250kr för varje besök. Skulle inte betala 500 varje gång bara för att trimma lite.
Jo, då blev det mer rimligt.
Citera
2014-03-16, 18:58
Medlem
Du har aldrig funderat på om du verkligen behöver både bil och motorcykel? De flesta i din ålder har inget av det.

Och varför i hela friden går du till frisören varannan vecka? Jag vet att jag går lite väl sällan som går en gång i halvåret ungefär, men en gång i månaden måste väl räcka? Byt även till en som inte tar mer än 150 kr per gång.

20 000 efter skatt är en bra lön (speciellt i din ålder, själv har jag aldrig haft en lön efter skatt på över 18 000, och det är flera jobb kombinerat, jag är 30 år). Med din inkomst borde du kunna spara iaf 5000 i månaden. Tror du pekar på nåt viktigt när du påpekar att dina föräldrar är hos fogden trots att de tjänar bra... Något ekonomiskt sinne har de knappast och det verkar inte som om de gett dig någon jättebra grund att stå på med tanke på ditt resonemang i den här tråden.

Flashback är dåligt på mycket men vad det är bra på är att ge ordentliga ekonomiska tips, framförallt hur man undviker lyxfällan, både fenomenet och tv-programmet. Dra ner på dina kostnader genom att sälja motorcykeln och gå till frissan lite mer sällan. Dra heller inte på dig fler skulder. Billån är bland det värsta man kan sitta på eftersom en bil tappar värde snabbare än du hinner betala av lånet... I min mening är bostad och studier det enda som det är värt att låna pengar till. Allt annat är det rimligt att vänta och spara till.

Spotify och Netflix är däremot droppar i havet i jämförelse och lite underhållning tycker jag nog att man kan kosta på sig.

Drar du ner dina utgifter till runt 7000 har du helt plötsligt 13000 över varje månad. Även om du spenderar upp 5000 på sådant du egentligen inte behöver (för som jag fattat det lägger du inget på mat), såsom alkohol och utemat, har du gott om pengar kvar att spara. När du säger att detta inte blir några stora summor ljuger du nog omedvetet för dig själv. (2D-) Bio fem gånger i månaden blir 600 kr, (billigt) godis tre gånger i veckan blir 240 kr, (billig) utemat två gånger i veckan blir 480 kr, fika (enbart kaffe) fem gånger i veckan blir runt 600 i månaden. Totalt vardagslyxar du alltså för runt 2000 kr varje månad. Visst är det inga jättesummor egentligen, men onödigt om man verkligen vill spara pengar.

Vad är mer värt, en egen lägenhet eller en flottig big mac på donken?
Citera
2014-03-16, 19:06
Medlem
Citat:
Nyfiken, vad jobbar du med?

Rörmokare, lärling för tillfället.
Har funderingar på att studera vidare om ett år eller två när jag är fullbetald, dels för att slippa golvet, samt tjäna mera.

Citat:
Ursprungligen postat av Agamantum
Enklaste är väl att du raggar upp en välbärgad äldre kvinna som har lägenhet i de områden du vill bosätta dig i.

Funderat på det förut, men tyvärr har min kuk ögon och vägrar resa sig åt oattraktiva personer..
Citera
2014-03-16, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumbertHumbert

Citat:

250 kronor per gång är det, adderade ihop det bara i tabellen

Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Du har aldrig funderat på om du verkligen behöver både bil och motorcykel? De flesta i din ålder har inget av det.

Och varför i hela friden går du till frisören varannan vecka? Jag vet att jag går lite väl sällan som går en gång i halvåret ungefär, men en gång i månaden måste väl räcka? Byt även till en som inte tar mer än 150 kr per gång.

20 000 efter skatt är en bra lön (speciellt i din ålder, själv har jag aldrig haft en lön efter skatt på över 18 000, och det är flera jobb kombinerat, jag är 30 år). Med din inkomst borde du kunna spara iaf 5000 i månaden. Tror du pekar på nåt viktigt när du påpekar att dina föräldrar är hos fogden trots att de tjänar bra... Något ekonomiskt sinne har de knappast och det verkar inte som om de gett dig någon jättebra grund att stå på med tanke på ditt resonemang i den här tråden.

Flashback är dåligt på mycket men vad det är bra på är att ge ordentliga ekonomiska tips, framförallt hur man undviker lyxfällan, både fenomenet och tv-programmet. Dra ner på dina kostnader genom att sälja motorcykeln och gå till frissan lite mer sällan. Dra heller inte på dig fler skulder. Billån är bland det värsta man kan sitta på eftersom en bil tappar värde snabbare än du hinner betala av lånet... I min mening är bostad och studier det enda som det är värt att låna pengar till. Allt annat är det rimligt att vänta och spara till.

Spotify och Netflix är däremot droppar i havet i jämförelse och lite underhållning tycker jag nog att man kan kosta på sig.

Drar du ner dina utgifter till runt 7000 har du helt plötsligt 13000 över varje månad. Även om du spenderar upp 5000 på sådant du egentligen inte behöver (för som jag fattat det lägger du inget på mat), såsom alkohol och utemat, har du gott om pengar kvar att spara. När du säger att detta inte blir några stora summor ljuger du nog omedvetet för dig själv. (2D-) Bio fem gånger i månaden blir 600 kr, (billigt) godis tre gånger i veckan blir 240 kr, (billig) utemat två gånger i veckan blir 480 kr, fika (enbart kaffe) fem gånger i veckan blir runt 600 i månaden. Totalt vardagslyxar du alltså för runt 2000 kr varje månad. Visst är det inga jättesummor egentligen, men onödigt om man verkligen vill spara pengar.

Vad är mer värt, en egen lägenhet eller en flottig big mac på donken?

Jag bor rätt dåligt till och är i beroendeposition av bil, senaste arbetsplatsen jag var på i sex månader tog det 40 min med bil, skulle ta över 120 minuter med buss och tåg, för att senare behöva gå en mil landsväg eftersom det saknades förbindelse ut.

Nuvarande ställe tar det 100 minuter enkelresa och sen behöva gå 10 minuter, så jaa...

Motorcykel är min passion och är något jag vägrar välja bort, jag kanske framstår som korkad, ung och idiotisk men jag älskar det mer än allt.

Mitt hår växer väldigt snabbt, har även tunt hår, klipper jag det med tre veckors mellanrum så blir det för "långt" eftersom jag redan har det relativt kort, samt tunt, svårt att styla.
Jag har provat alla frisörer i vårt centrum, denna är den enda jag varit nöjd med, jag är väldigt utseendefixerad och viktigt för mig att jag ser bra ut och trivs med min kropp, kläder och hår.

Att sälja motorcykeln är som att sälja en del av mig själv, en del hittar aldrig något de älskar att göra om och om igen, jag har tröttnat på allting väldigt snabbt, men motorcykel är något som jag aldrig tröttnat på trots att jag haft körkort sen jag var 16.

Tycker du att jag ska försöka betala av billånet så snabbt som möjligt eller istället lägga undan så mycket som möjligt`?
Jag förstår ditt resonemang mycket väl, många bäckar små blir tillslut en å, men tror summan egentligen mindre än 2000, svårt för dig att veta summorna egentligen.
Fikar 2-3 gånger ute per månad, 90 kronor var då, bio en gång i månaden max, tar skräpmat tre-fyra gånger per månad ifall maten hemma inte smakar tex.

Lägenhet helt klart, du ger mig nya och bra perspektiv, tack

Skrivet via mobilen så ursäktar om det är osammanhängande.
Senast redigerad av Tropikhoe 2014-03-16 kl. 19:27.
Citera
2014-03-16, 20:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Egentligen är det ganska enkelt att hitta vad du gör för fel.

Du måste skära kraftigt i dina utgifter och öka sparandet. Du skulle i teorin ha råd med en bostadsrätt inom en snar framtid, men du gör det svårt för dig sj när du prompt ska ha en MC.

Jag bara undrar hur man bor i en MC?
Citera
2014-03-16, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Egentligen är det ganska enkelt att hitta vad du gör för fel.

Du måste skära kraftigt i dina utgifter och öka sparandet. Du skulle i teorin ha råd med en bostadsrätt inom en snar framtid, men du gör det svårt för dig sj när du prompt ska ha en MC.

Jag bara undrar hur man bor i en MC?

Vad är en snar framtid enligt dig?

Även om jag kan spara 12000 i månaden behöver jag runt 200.000 i kontantinsats.

Jag bara undrar, hur kan man leva utan att ha något man brinner för?
Flyttar jag in till en lägenhet så lär det vara slutet på mitt mc-åkandet, parkeringsplats finns sällan, att hyra plats är dyrt och riskfyllt(stöld) och långt ifrån.
Citera
2014-03-16, 21:12
Medlem
Crashs avatar
Du får ju prioritera vad du helst vill. Antingen åka båge,köpa onödiga saker och bo kvar hos mamma i massa i år tills du sparat ihop till kontantinsats. Eller strunta i alla nöjen i 2 år och ha pengar till kontantinsats. Svårare än så är det inte, upp till dig att välja
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in