2014-03-16, 07:36
Avslutad
God morgon!

Från och med i morgon eftermiddag kan man anmäla sig för studier HT14. Det skulle vara intressant att veta vad alla dödsknarknazistrasister här ska söka. För att undvika att detta resulterar i en listtråd - var god motivera varför du sökt, varför du valt att söka i just den ordningen och vad du tror om dina chanser att bli antagen.

Anmälan stänger i mitten av april och det maximala antalet utbildningar som kan sökas är 20.

TS brukar i god stil inleda men än så länge har jag inte bestämt mig. Det lutar åt någon enstaka kurs inom humaniora, t.ex. statsvetenskap, NEK eller någonting annat. Jag återkommer när jag bestämt mig!

Nå, låt höra Flashback, vad ska ni söka till HT14?
2014-03-16, 07:54
Medlem
Lutar just nu åt Matematik 1 vid SU. Den borde ge mig en god grund inför framtida ingenjörsstudier. Går på distans vilket är ett måste under hösten. Sedan är tanken att dubbla med företagsekonomi alternativt programering vid något av de mindre universiteten.

Tanken är att matten ska ge mig en inblick i hur tuffare studier fungerar innan jag ger mig in i det. FEK ska ge mig en inblick i vad som anses lättare av gemene man.

Mina chanser är goda. Mitt HP idag räcker med marginal och jag har för avsikt att vöja det.
2014-03-16, 09:33
Medlem
Trillskes avatar
Tänker söka in till några IT-distanskurser, tex KTH brukar ha några ingenjörsvarianter som ser vettiga ut.

Ingen aning om hur jag ligger till då jag inte vet hur urvalet går till på dessa. Antagligen borde det vara lugnt.
2014-03-16, 09:41
Medlem
Jag kommer söka antingen Energi och miljö eller Maskinteknik båda på KTH. Men har inte riktigt bestämt mej för vilken utav dem det blir. än. Väljer dessa för jag är intresserad av mekanik och fysik(främst energi). Vill i framtiden jobba med tex nya bränslen, öka energieffektiviteten osv. Söker från gy11 så borde inte vara någon som helst problem att komma in då jag skulle kommit in på förra årets statistik och jag tror det kommer sjunka i gy11 snittet!
2014-03-16, 09:44
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hungerman
Jag kommer söka antingen Energi och miljö eller Maskinteknik båda på KTH. Men har inte riktigt bestämt mej för vilken utav dem det blir. än. Väljer dessa för jag är intresserad av mekanik och fysik(främst energi). Vill i framtiden jobba med tex nya bränslen, öka energieffektiviteten osv. Söker från gy11 så borde inte vara någon som helst problem att komma in då jag skulle kommit in på förra årets statistik och jag tror det kommer sjunka i gy11 snittet!
Råder dig till maskin (sett till studierna, möjligen lite "roligare" studentliv på energi). Då vet du att du inte tappar någon teknisk dimension. Energi/miljö-biten kan du bredda med och välja dig till.
2014-03-16, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Råder dig till maskin (sett till studierna, möjligen lite "roligare" studentliv på energi). Då vet du att du inte tappar någon teknisk dimension. Energi/miljö-biten kan du bredda med och välja dig till.
Exakt det som gör att jag tvekar på energi och miljö. Så jag ska kolla igenom vilka kurser som man läser så jag får en bra bild över hur teknisk linjen är.
2014-03-16, 09:52
Medlem
Citat:
Tänker söka in till några IT-distanskurser, tex KTH brukar ha några ingenjörsvarianter som ser vettiga ut.

Ingen aning om hur jag ligger till då jag inte vet hur urvalet går till på dessa. Antagligen borde det vara lugnt.

Dela gärna med dig av dessa. Låter intressant.
2014-03-16, 10:16
Medlem
Jag tänkte söka HHS som första val och Ind.ek som andrahandsval. Jag vill ha nytta av min utbildning även då jag inte jobbar och HHS erbjuder bra kunskaper som kan hjälpa att öka ens likvida medel. Ind.ek väljer jag om jag inte kommer in på HHS vilket är kanske sannolikt då det är omöjligt att veta var man ligger med de nya betygen.
2014-03-16, 10:19
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katarabo
Jag tänkte söka HHS som första val och Ind.ek som andrahandsval. Jag vill ha nytta av min utbildning även då jag inte jobbar och HHS erbjuder bra kunskaper som kan hjälpa att öka ens likvida medel. Ind.ek väljer jag om jag inte kommer in på HHS vilket är kanske sannolikt då det är omöjligt att veta var man ligger med de nya betygen.

Rent spontant skulle jag säga att du inte kommer vara en av de få lyckliga som kommer in på HHS. Detta är en väldigt grov bedömning, men utifrån ditt inlägg och den grammatik du besitter så tror jag inte du är något utöver det vanliga.

Själv vet jag inte, kanske journalistik någonstans.
2014-03-16, 10:52
Medlem
vanderays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Lutar just nu åt Matematik 1 vid SU. Den borde ge mig en god grund inför framtida ingenjörsstudier. Går på distans vilket är ett måste under hösten. Sedan är tanken att dubbla med företagsekonomi alternativt programering vid något av de mindre universiteten.

Tanken är att matten ska ge mig en inblick i hur tuffare studier fungerar innan jag ger mig in i det. FEK ska ge mig en inblick i vad som anses lättare av gemene man.

Mina chanser är goda. Mitt HP idag räcker med marginal och jag har för avsikt att vöja det.

Jag förstår inte riktigt. Tänker du plugga matte på SU för att förbereda dig för framtida studier på KTH? Varför inte direkt börja på KTH? Visst är studierna tuffa, men om du från början är beredd på det och pluggar i bra mängder så kommer det gå bra.

Jag hade aldrig kunnat plugga så här mycket på gymnasiet, men när jag väl började på högskolan så fall det för mig naturligt. Om du hittar ett schysst gäng att plugga med (som du kan plugga i grupp med) så är det ännu bättre.

Om du sen inte tycker om det, eller om du verkligen tycker att det är så överväldigande tufft eller om du bara inser att det inte är för dig kan du sen byta till Ekonomiprogrammet till våren eller hösten 2015. Hellre det än att vela runt på SU och slösa ett år. Och om du ändå bara ska plugga matten så är det inte som om att du kommer tillgodoräkna dig en massa kurser.

Citat:
Ursprungligen postat av Hungerman

Så som jag förstått det så fokuserar Energi och Miljö mer på samhällsperspektivet. Ettorna har mekanik just nu men bara en mindre kurs jämfört med Maskin. W respektive M har följande mastersinriktningar:

W:
Master, elkraftteknik (ELP)
Spår, Environment and Planning (HSSC)
Master, kemiteknik för energi och miljö (KEM)
Master, miljöteknik och hållbar infrastruktur (MHI)
Master, hållbar energiteknik (SUE)
Master, teknik och hållbar utveckling (SUT)

M:
Master, flyg- och rymdteknik (AEE)
Master, fordonsteknik (FOR)
Master, industriell ekonomi (INE)
Spår, Integrerad produktutveckling (IPDB)
Spår, produktinnovation (IPDD)
Spår, förbränningsmotorteknik (IPUA)
Spår, maskinkonstruktion (IPUB)
Spår, mekatronik (IPUC)
Master, marina system (MRS)
Master, matematik (MTH)
Master, kärnenergiteknik (NEE)
Master, industriell produktion (PRM)
Master, hållbar energiteknik (SUE)
Master, teknik och hållbar utveckling (SUT)
Spår, Fluidmekanik (TEMA)
Spår, Hållfasthetsteknik (TEMB)
Spår, Ljud och vibrationer (TEMC)

De gemensamma programmen är fetstilta. Om vi sen undersöker de programmen som endast W har:

1 Master, elkraftteknik (ELP)
2 Spår, Environment and Planning (HSSC)
3 Master, kemiteknik för energi och miljö (KEM)
4 Master, miljöteknik och hållbar infrastruktur (MHI)

1an delar de med Elektro, och jag kan tänka mig att man hamnar på typ Vattenfall. 2an och 4an är du intresserad av då det är fokus, som sagt, på olika lösningar på samhällsnivån. I 4an t.ex. lär man sig bl.a. om samhällets vattensystem osv. Den enda relevanta skulle vara 3an, som Teknisk Kemi också pluggar. Då du vill jobba med att utveckla nya bränsen kanske det skulle vara bättre att plugga den efter att ha gått Teknisk Kemi, men det är upp till dig. Kan också nämna att Bioteknik har en master som heter "Industriell och Miljöinriktad Bioteknologi", vilket kan vara värd att titta närmare på.

Med andra ord så borde du välja Maskin om du vill gillar Mekanik och vill plugga Hållbar Energiteknik, eller så kan du lika gärna gå Teknisk Kemi/Bioteknik om du vill ta fram nya bränslen. Intressant nog har Maskin också Kärnenergiteknik, vilket inte W har. Det som gör W "unikt" är just det där samhällsperspektivet som man får.

Bara mina 2 ören!
2014-03-16, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman

Undrar likt ovanstående varför du inte hoppar på ett riktigt program direkt, istället för kursen Matematik 1? Distansproblem? FEK och liknande kan man läsa vid behov/intresse senare.

Citat:

Visste inte att KTH hade IT-distanskurser? Mer info kring detta välkomnas.

Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Rent spontant skulle jag säga att du inte kommer vara en av de få lyckliga som kommer in på HHS. Detta är en väldigt grov bedömning, men utifrån ditt inlägg och den grammatik du besitter så tror jag inte du är något utöver det vanliga.
Du är seriös nu?

Själv ska jag söka civilingenjör industriell ekonomi/datateknik på KTH/LTH/LiTH. Har ännu inte riktigt bestämt mig för vilket av dom det blir, eller var. Det är förvisso ett lyxproblem i och med att jag har betygen för att komma in där jag vill. Hjälp uppskattas!
2014-03-16, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanderay
text

Citat:
Ursprungligen postat av jollenstollen
Undrar likt ovanstående varför du inte hoppar på ett riktigt program direkt, istället för kursen Matematik 1? Distansproblem? FEK och liknande kan man läsa vid behov/intresse senare.

Flera skäl:

1. Måste gå på distans
2. Inte en blekaste vilken inriktning jag ska välja
3. Hinner inte med behörigheten innan.

SU gör undantag för kemin och fysiken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här