2014-03-15, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Du snackar skit.
Jag känner många som är i sitsen du beskriver.
Dock är dom alltid bokade med vänner och fylla lördagar för att fira sin ekonomiska framgång.

Haha tyvärr är det inte så. Visst, jag kanske spenderar 500:- mer än dig (extra) just för att jag känner mig rik men då jag bor med flickvän så är jag ute väldigt sällan numera. Snarare att hon och jag går ut på restaurang någon extra gång där jag betalar.
Mina vänner som är singlar är ute kanske 6-7 ggr per månad. Jag är ute 1-2 ggr per månad. Då går jag oftast även hem tidigare än dom då jag som sagt har flickvän som ligger hemma och väntar
Citera
2014-03-15, 23:23
Medlem
Vi lider med dig. Du tjänar ju bara över 30,000 kr/mån. Andra som ligger under eller runt 10,000 kr/mån skiter vi i.
Citera
2014-03-15, 23:31
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Detta är mina fasta kostnader. Jag bor med enbart en flickvän, inga barn. Det blir lätt att vi äter ute en del, äter tyvärr rätt "lyxig" mat även hemma. Jag ska börja skära ned på den utgiftsposten.

Ska börja betala av lite mer på alla lån och krediter så kanske det minskar en aning. Så jävla härliga räntor på alla mina genomtänkta lån och krediter jag tagit tidigare i mitt liv. Känns som minskningen på lånens storlek när jag betalar in 1000:- på ett lån är försumbar.

Fokusera på ett av lånen och betala bort så mycket det bara går (och det innebär inget äta ute, inget festa, ingen "lyxmat" fören lånet är borta). Du kan utan problem betala av 5000 till i månaden med ekonomin du angett.

Du behöver bestämma dig för om du vill bli skuldfri eller om du vill leka lyxliv.
Citera
2014-03-15, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Vi lider med dig. Du tjänar ju bara över 30,000 kr/mån. Andra som ligger under eller runt 10,000 kr/mån skiter vi i.

Vad har andras inkomst, skulder eller leverne med mig eller denna tråd att göra?

Önskade tips på att få det bättre, saker jag själv kanske inte kommit på ännu. Andras erfarenheter och sånt.
Min flickvän har det bättre än mig btw, och hon tjänar inte ens hälften av min nettoinkomst. Detta beror på att hon inte har massa dyra kostnader för lån/krediter, mobil, csn och sånt. (mår du bättre nu??)
Citera
2014-03-15, 23:40
Medlem
Megaforces avatar
Flera av de bolag som har dyra avbetalningslån erbjuder blankolån där man ganska enkelt kan sänka räntan från 20-30% till runt 8%. Bara där kan man spara en hel del i räntekostnader.
Citera
2014-03-15, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Fokusera på ett av lånen och betala bort så mycket det bara går (och det innebär inget äta ute, inget festa, ingen "lyxmat" fören lånet är borta). Du kan utan problem betala av 5000 till i månaden med ekonomin du angett.

Du behöver bestämma dig för om du vill bli skuldfri eller om du vill leka lyxliv.

Tack, ska betala av enligt avbetalningsplan på samtliga lån och sedan skyffla in mer på ett av lånen tills detta är löst. Istället för att betala lite extra på alla. Tror det är en bra väg att vandra. Bör kunna beta av ett lån var 3dje-4de månad så det är helt reglerat. Skulle även öka motivationen ytterligare när jag ser hur det verkligen minskar och försvinner.

Tack
Citera
2014-03-15, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Flera av de bolag som har dyra avbetalningslån erbjuder blankolån där man ganska enkelt kan sänka räntan från 20-30% till runt 8%. Bara där kan man spara en hel del i räntekostnader.

Detta är inte ens "vanliga" långivare utan ockerbolag såsom Remembercard, konsumentkredit och Credento.
Men tack för tipset, ett blancolån med betydligt lägre ränta än dagens ocker är ett intressant alternativ även om bankens "riktiga" lån skulle innebär ännu lite lägre ränta på lånet. Tack för tipset!

(Har dåliga erfarenheter av banken, aldrig känt mig välkommen där. Va där en gång med min mor och bankkärringen förklarade för oss vilka dåliga människor vi va (för att min mamma jobbar kommunalt och aldrig haft bra med pengar även om hon alltid skött sig men kanske inte tjänat så mycket). Sen dess hatar jag bankerna och vill inte utsätta mig för ett möte face-to-face för jag har aldrig känt mig så förnärmad och överkörd för min egen och min mammas skull som då, för typ 7 år sedan. En hemsk upplevelse som satt djupa spår i mitt liv). Hade hon bara varit lite trevlig mot oss hade jag nog inte haft samma uppfattning och förakt som jag idag tyvärr har.
Citera
2014-03-16, 00:08
Medlem
Lös ut alla krediter med ett lån, så bör du hamna på runt 2000 kr/mån. Det bör du klara bra med dina 35 tusen efter skatt.. tror dock du trollar rätt mycket med lönen. Flera olika krediter på 150 papp kan inte äta upp en netto lön på 35 tusen.
Citera
2014-03-16, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Betalar sedan runt 7000:- på dagens lån/krediter

...

Har väl skulder på cirka 150K idag.

Du betalar alltså ungefär 60% i ränta per år... Känns som du borde kunna fixa lån med bättre ränta än det och lösa de gamla. Ta sedan pengarna som inte längre går till ränta och amortera med dem.
Citera
2014-03-16, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av untribium
Lös ut alla krediter med ett lån, så bör du hamna på runt 2000 kr/mån. Det bör du klara bra med dina 35 tusen efter skatt.. tror dock du trollar rätt mycket med lönen. Flera olika krediter på 150 papp kan inte äta upp en netto lön på 35 tusen.

Ursäkta mitt ordval nu men du tror du jag är helt cp i huvudet och orkar skapa en tråd för att trolla med dig och andra?

Vad är det du inte tror på? Mina krediter/lån (där jag redan nämnt några vid namn) kostar mig enormt mycket och räntorna är fan 20-40% på samtliga, kanske någon som har 10%. Samtliga är på mellan 10.000-40.000 kronor.

Skulden totalt kanske kan vara 165.000 kronor också men tror den är runt 150.000 kronor. Tyvärr inget trollande.

För att svara på din ide, jo jag ska försöka samla allt i ett lån hos banken men har dålig kreditvärdighet så inte alls säkert att jag är välkommen där. Dessutom har jag inte haft denna nettoinkomst i flera år utan senaste 6 månader och kommer ha denna lön framöver. Innan hade jag cirka 25.000 i nettolön/månad.
Citera
2014-03-16, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Du betalar alltså ungefär 60% i ränta per år... Känns som du borde kunna fixa lån med bättre ränta än det och lösa de gamla. Ta sedan pengarna som inte längre går till ränta och amortera med dem.

En fördel jag märkt är att jag iaf får tillbaka på skatten varje år för att jag betalar dessa härliga räntor (och det är även då jag inser hur sjukt mycket räntor jag betalar)
Citera
2014-03-16, 00:27
Medlem
Ok

Skriv ner en lista här så hjälper jag/vi dig.

Utgifter vet vi redan 14'
Inkomster 32'
Du behöver käka, tanka, snusa, röra dig för 5-6'

Kvar finns 12' att lägga på skulder

Skriv en lista med alla dina lån, ränta, skuld, och hur det är upplagt.

Klipp alla kort, ring/maila och avsluta dina konton och handla inte mer på dem. Sen betar du av den mest högst ränta ihopräknat med skuldsaldo och betalar in de där 12' i ca 16 månader så är du skuldfri!!

Första månaderna kanske du ska lägga 8' och spara ihop 8-10' i en liten buffert för bil/tandläkare/oförutsett.

Sen när skulderna är betalda så kan du spara samma summa i ca 2 år och få ihop 250'-300'
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in