• 1
  • 2
2014-03-15, 22:50
Medlem
Tjena!
Jag skulle verkligen vilja få tips från andra med tidigare erfarenheter kring dåliga lån/krediter men som ni idag tagit Er ur.

Tjänar mellan 31000-38000 efter skatt varje månad och ändå slutar jag varje månad på noll utan att köpa något dyrt. Den stora boven är mina dåliga krediter och lån som bokstavligen äter upp min ekonomi.

En sak jag vet att jag resonerar fel kring är att småsummor som t.ex 500 kronor extra i inbetalning på dessa lån/krediter känns "onödigt" att betala då summan är så futtig.

Har väl fasta kostnader för boende, bil, bensin och övriga räkningar på cirka 14000:-/mån. Betalar sedan runt 7000:- på dagens lån/krediter och för de sista 10000-15000:-/mån så handlar jag mat och sånt folk i allmänhet gör såsom biobesök, restaurang, någon utgång etc.

Har troligen rätt dålig kreditvärdighet pga mina ovannämnda lån/krediter. Har väl skulder på cirka 150K idag.

Behöver ni mer information kring mina utgifter/mitt leverne så skrik till.

Känner nästan att jag skulle kunna tänka mig att ha detta som en blogg/dagbok för min egen skull.

Ge mig gärna lite tips och nya tankebanor till hur jag ska ta mig ur detta, kanske med hjälp av era egna erfarenheter. Tar tacksamt emot alla tips och råd!

Mvh

Edit: Bor i hyresrätt, är sambo utan barn.
Senast redigerad av Gurjon 2014-03-15 kl. 23:05.
Citera
2014-03-15, 22:53
Bannlyst
Dra ner på dina kostnader och betala av dina skitskulder. Skuldsätt inte dig och sälj inte din själ till djävulen så lätt.
Citera
2014-03-15, 22:55
Medlem
Matärgotts avatar
Om du inte har betalningsanmärkningar....

Så samlar du ihop information om alla din lån och krediter och går till lendo och skaffar ett enda stort lån med avbetalning på kanske 5år eller 3år om du har råd. Sådär voila allting fixat.
Citera
2014-03-15, 22:56
Medlem
logKexts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Tjena!
Jag skulle verkligen vilja få tips från andra med tidigare erfarenheter kring dåliga lån/krediter men som ni idag tagit Er ur.

Tjänar mellan 31000-38000 efter skatt varje månad och ändå slutar jag varje månad på noll utan att köpa något dyrt. Den stora boven är mina dåliga krediter och lån som bokstavligen äter upp min ekonomi.

En sak jag vet att jag resonerar fel kring är att småsummor som t.ex 500 kronor extra i inbetalning på dessa lån/krediter känns "onödigt" att betala då summan är så futtig.

Har väl fasta kostnader för boende, bil, bensin och övriga räkningar på cirka 14000:-/mån. Betalar sedan runt 7000:- på dagens lån/krediter och för de sista 10000-15000:-/mån så handlar jag mat och sånt folk i allmänhet gör såsom biobesök, restaurang, någon utgång etc.

Har troligen rätt dålig kreditvärdighet pga mina ovannämnda lån/krediter. Har väl skulder på cirka 150K idag.

Känner nästan att jag skulle kunna tänka mig att ha detta som en blogg/dagbok för min egen skull.

Ge mig gärna lite tips och nya tankebanor till hur jag ska ta mig ur detta, kanske med hjälp av era egna erfarenheter. Tar tacksamt emot alla tips och råd!

Mvh
Ganska stor skillnad på 10 och 15 tusen. Men.. det var då fan jävligt mycket du la på skit, du kan spara 10k bara därifrån, 5 tusen räcker väl ändå till mat? eller är du ett fetto?
Citera
2014-03-15, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Penkas
Dra ner på dina kostnader och betala av dina skitskulder. Skuldsätt inte dig och sälj inte din själ till djävulen så lätt.

Men jag kan tyvärr inte dra ned på mina fasta kostnader på cirka 14000:-/mån då det inkluderar tv, el, hyra, bensin, bil, försäkringar och sånt dravel.

Däremot kanske mina totalt 25000:- extra varje månad utöver det borde fördelas bättre. Lite de jag skulle vilja ha konkreta råd/tips/ideer hur ni har gjort för att lösa liknande situationer?
Citera
2014-03-15, 23:01
Medlem
Sereenas avatar
Posten "mat och sånt folk i allmänhet gör såsom biobesök, restaurang, någon utgång etc" kan du utan problem dra ner till 3000-4000kr, vips 6000-10000/mån avbetalt på krediterna.

Du kan testa att gå till banken och se om du kan få ett lån som täcker alla krediterna (ett större lån är billigare än en massa dyra småkrediter) och betala bort dom.
Citera
2014-03-15, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av logKext
Ganska stor skillnad på 10 och 15 tusen. Men.. det var då fan jävligt mycket du la på skit, du kan spara 10k bara därifrån, 5 tusen räcker väl ändå till mat? eller är du ett fetto?

Ja absolut, jag har börjat bli lite mer medveten under 2014 men tycker fortfarande att det är åt helvete hur jag strör pengar omkring mig.
Snusar för runt 1000:- varje månad och tyvärr är det en dyr post jag försökt sluta med men dessvärre inte klarat av. Då jag försöker går det ut över mina vänner, familj, arbete och gud vet allt. Ni som själva har ett nikotinberoende känner säkert igen Er. (Jag är inte en omotiverad jävel utan vilja Även om någon säkert kommer tycka det)
Citera
2014-03-15, 23:02
Medlem
langben1s avatar
Citat:
Tjena!

Mvh

Äger du ditt boende?
Citera
2014-03-15, 23:03
Medlem
Stess avatar
Citat:
Tjena!

Mvh

Mina fetningar. Du anser alltså att det är lånen och inte det faktum att du käkar oxfilé (?) varje dag hela månaden är boven? Nu vet jag visserligen inte hur din familjesituation ser ut men är du singel kapa den delen med 50% åtminstone till lånen är borta.
Citera
2014-03-15, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Posten "mat och sånt folk i allmänhet gör såsom biobesök, restaurang, någon utgång etc" kan du utan problem dra ner till 3000-4000kr, vips 6000-10000/mån avbetalt på krediterna.

Du kan testa att gå till banken och se om du kan få ett lån som täcker alla krediterna (ett större lån är billigare än en massa dyra småkrediter) och betala bort dom.

Jag ska väl ärligt säga att jag inte haft denna inkomst mer än cirka 6 månader men trots att min kreditvärdighet är låg kanske jag ska bege mig dit igen nu när min inkomst är betydligt bättre än senast jag var där och faktiskt försöka få till ett samlingslån. För jag vet att räntan och smidigheten med enbart en räkning (istället för 6 stycken som idag) är att föredra både för psyket och plånboken
Citera
2014-03-15, 23:09
Medlem
Du snackar skit.
Jag känner många som är i sitsen du beskriver.
Dock är dom alltid bokade med vänner och fylla lördagar för att fira sin ekonomiska framgång.
Citera
2014-03-15, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stes
Mina fetningar. Du anser alltså att det är lånen och inte det faktum att du käkar oxfilé (?) varje dag hela månaden är boven? Nu vet jag visserligen inte hur din familjesituation ser ut men är du singel kapa den delen med 50% åtminstone till lånen är borta.

Detta är mina fasta kostnader. Jag bor med enbart en flickvän, inga barn. Det blir lätt att vi äter ute en del, äter tyvärr rätt "lyxig" mat även hemma. Jag ska börja skära ned på den utgiftsposten.

Ska börja betala av lite mer på alla lån och krediter så kanske det minskar en aning. Så jävla härliga räntor på alla mina genomtänkta lån och krediter jag tagit tidigare i mitt liv. Känns som minskningen på lånens storlek när jag betalar in 1000:- på ett lån är försumbar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in