• 1
  • 2
2014-03-15, 17:15
Medlem
JBugsters avatar
Jag arbetar deltid som frilansande journalist. Till detta behöver jag oftast ta mina egna bilder till reportagen, inte sällan i dåligt ljus (kvällar) eller rentav mörker (konserter). Jag är inte heller särskilt bra på att fota, vilket gjort att jag hittills lånat en kompis kamera och kört på auto-läge, tagit runt 300 bilder per evenemang varav 4-5 blivit skarpa och bra. Förstår att ingen kamera i världen kan hjälpa mig att ta bra bilder om jag inte själv skapar de rätta förutsättningarna och tar bilden i precis rätt sekund, men jag skulle gärna höja andelen bra bilder litegrann iallafall.

Vad jag behöver är alltså en systemkamera som är enkel att lära sig och förstå sig på, som tar bra bilder även i dåligt ljus utan att jag själv behöver göra några större inställningar, och som gärna även fotar bra på lite längre avstånd. Jag är trots allt skrivande journalist och inte fotograf, det jag vill ägna mig åt är att leverera er en bra story och en så bra beskrivning som möjligt över vad som hänt. Varje sekund som går till att fota är en sekund som går förlorad, jag kan inte alls fokusera på det jag faktiskt är där för när jag får stå och hålla på med inställningar och liknande för att få en okej bild.

Priset får inte vara alltför högt, jag tänker mig mellan 3000-4000 kronor. Då får den dock gärna vara begagnad, det bryr jag mig inte så mycket om.

Vad säger ni, är det en hopplös sits jag sitter i eller finns en sånhär kamera?
Citera
2014-03-15, 17:17
Medlem
JBugsters avatar
Filma gör jag inte alls, så om det finns en kamera som skurit bort den funktionen för att kunna ta bättre bilder för samma pris så är det ett bättre alternativ.
Citera
2014-03-15, 17:33
Medlem
sommarlovs avatar
Skaffa en blixt / lampa, eller flytta objektet till en ljusare plats, om objektet inte rör sig använd stativ...
Citera
2014-03-15, 17:36
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Skaffa en blixt / lampa, eller flytta objektet till en ljusare plats, om objektet inte rör sig använd stativ...
Förstår inte hur något av de här tipsen ska kunna appliceras på t.ex. en konsert. En blixt på en konsert ser konstigt ut eftersom personerna närmast kameran då lyses upp och fokus flyttas från artisterna.

Jag bevakar liveevenemang där ljuset ibland är dåligt och personer/objekt oftast rör sig relativt fort. Jag tar inte konstnärliga bilder på fruktskålar och blombuketter.
Citera
2014-03-15, 17:58
Medlem
Din budget spräcks tämligen snabbt om man ska få hyfsade grejer.
Titta på något äldre kamera hus. Du bör kunna få EOS 40D eller till och med EOS 50D för en rätt så billig peng. Dessa hus från canon är dugliga.
Sen skaffar du ett objektiv med stort bländartal (lite motsägelse fullt för att en bländare är större ju lägre siffran är). Sigma 70-200mm 2,8 kan duga som vudget glugg. Men även om den är begagnad så kostar den relativt mycket.
När jag var yngre hade jag just ett sådant objektiv till en EOS 40D och fick bra bilder på konserter. Dock hade jag en starkare blixt till.
Man får de man betalar för i kamera världen.
Citera
2014-03-15, 18:01
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ATRX
Din budget spräcks tämligen snabbt om man ska få hyfsade grejer.
Titta på något äldre kamera hus. Du bör kunna få EOS 40D eller till och med EOS 50D för en rätt så billig peng. Dessa hus från canon är dugliga.
Sen skaffar du ett objektiv med stort bländartal (lite motsägelse fullt för att en bländare är större ju lägre siffran är). Sigma 70-200mm 2,8 kan duga som vudget glugg. Men även om den är begagnad så kostar den relativt mycket.
När jag var yngre hade jag just ett sådant objektiv till en EOS 40D och fick bra bilder på konserter. Dock hade jag en starkare blixt till.
Man får de man betalar för i kamera världen.

Jag behöver inte ha "the best of the best", mitt jobb är trots allt 70% skribent och max 30% fotograf. Damn, hade inte arbetsmarknaden varit så trång för journalister så hade jag helst inte behövt fotografera alls. Däremot måste ju bilderna gå att smälla upp i tidningen utan att jag får sitta på skämsbänken när folk läser artikeln.

Jag skulle kunna tänja på budgeten med någon tusenlapp hit eller dit om det skulle göra stor skillnad.
Citera
2014-03-15, 18:09
Medlem
Ett 2,8 objektiv gör skillnaden mellan natt och dag.
Ett alternativ är att köpa ett fast 50mm 1,8 objektiv som kostar kring 1000kr nytt.
Sen kan du leta reda på valfritt hus.
Men i och med detta så har du begränsat dina möjligheter för closeup shoots. Du blir låst helt enkelt.

Du kan få ett eos 40d hus för ca 3000kr på blocket.

Hitta ett annat eos 40d paket för 4200 kr. Med blixt hus och objektiv. Ett 18-50mm F2,8 (bländate) men även här blir du begränsad av att du bara kan zooma en viss del.(Skriver från telefonen så kan inte länka) även detta på blocket.
Citera
2014-03-15, 19:40
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Jag arbetar deltid som frilansande journalist. Till detta behöver jag oftast ta mina egna bilder till reportagen, inte sällan i dåligt ljus (kvällar) eller rentav mörker (konserter). Jag är inte heller särskilt bra på att fota, vilket gjort att jag hittills lånat en kompis kamera och kört på auto-läge, tagit runt 300 bilder per evenemang varav 4-5 blivit skarpa och bra. Förstår att ingen kamera i världen kan hjälpa mig att ta bra bilder om jag inte själv skapar de rätta förutsättningarna och tar bilden i precis rätt sekund, men jag skulle gärna höja andelen bra bilder litegrann iallafall.

Vad jag behöver är alltså en systemkamera som är enkel att lära sig och förstå sig på, som tar bra bilder även i dåligt ljus utan att jag själv behöver göra några större inställningar, och som gärna även fotar bra på lite längre avstånd. Jag är trots allt skrivande journalist och inte fotograf, det jag vill ägna mig åt är att leverera er en bra story och en så bra beskrivning som möjligt över vad som hänt. Varje sekund som går till att fota är en sekund som går förlorad, jag kan inte alls fokusera på det jag faktiskt är där för när jag får stå och hålla på med inställningar och liknande för att få en okej bild.

Priset får inte vara alltför högt, jag tänker mig mellan 3000-4000 kronor. Då får den dock gärna vara begagnad, det bryr jag mig inte så mycket om.

Vad säger ni, är det en hopplös sits jag sitter i eller finns en sånhär kamera?

Se till att samarbeta med en fotograf istället, eller köp bilder från någon bildbyrå som rockfoto eller festivalfoto. Koncentrera dig på att skriva, dåliga bilder till en artikel betyder en artikel som inte blir läst, det är den hårda verkligheten. Konserter är generellt en av de svåraste miljöerna att ta bra bilder i, och det är ingenting som någon kamera gör bra i autoläge. Det kräver eftertanke och en hel del meckande med inställningar.
Citera
2014-03-15, 20:08
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
Se till att samarbeta med en fotograf istället, eller köp bilder från någon bildbyrå som rockfoto eller festivalfoto. Koncentrera dig på att skriva, dåliga bilder till en artikel betyder en artikel som inte blir läst, det är den hårda verkligheten. Konserter är generellt en av de svåraste miljöerna att ta bra bilder i, och det är ingenting som någon kamera gör bra i autoläge. Det kräver eftertanke och en hel del meckande med inställningar.

Nå, det har gått bra hittills och jag är ganska säker på att min kompis som jag lånat kamera av inte har den optimala kameran för att autofotografera under de omständigheterna.

Jag behöver en kamera jag kan lära mig, det behöver inte vara en barnkamera som gör allt automatiskt men min poäng är att jag inte är intresserad av att behöva bli bli en proffsfotograf för att kunna hantera den, eftersom det inte är mitt primära yrke.

Att teama upp med en fotograf är omöjligt, den hårda verkligheten idag är att fotografen tar mer än oss journalister som skriver artiklarna. Vill inte ge bort 65% av min lön.
Citera
2014-03-15, 20:30
Medlem
det.sociala.arvets avatar
Jag tänker att 3-4 kkr är en tuff budget att hålla om du ska ha både kamerahus och ljusstarkt objektiv, även om vi snackar begagnat. Det är såklart också avhängigt på hur stora bilderna blir när de väl är i tryck. Ska de inte blåsas upp så stort duger säkert en kompaktkamera med en hygglig zoomkapacitet och då håller budgeten. Vet du vilken modell det var på kameran du har lånat, eftersom den tydligen funkat. Så har vi en basnivå att utgå ifrån.
Citera
2014-03-15, 21:03
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av det.sociala.arvet
Jag tänker att 3-4 kkr är en tuff budget att hålla om du ska ha både kamerahus och ljusstarkt objektiv, även om vi snackar begagnat. Det är såklart också avhängigt på hur stora bilderna blir när de väl är i tryck. Ska de inte blåsas upp så stort duger säkert en kompaktkamera med en hygglig zoomkapacitet och då håller budgeten. Vet du vilken modell det var på kameran du har lånat, eftersom den tydligen funkat. Så har vi en basnivå att utgå ifrån.

Jag är bara rädd att det blir för mycket. När jag frågade i datorforumet efter en dator så fick jag svaret att det inte gick att hitta en ok dator för under 10k, helst skulle jag lägga 13k och bygga den själv för att få något ok.

Nu sitter jag med en dator som är långt mycket bättre än jag någonsin hade behövt, och som inte fungerar fullr ut för att jag inte har den tekniska kunskapen som krävs för den. Jag är rädd att det blir likadant nu, de som är insnöade på ämnet tycker att det behövs mycket dyrare och mycket mer avancerat än vi "lekmän" någonsin behövet egentligen. Många tusenlappar gär ju ofta till detaljer som icke-fotografer inte ens lägger märke till.

Jag kan kolla om en stund vad den kameran heter, vet inte om den är bra att ha som riktlinje dock eftersom grejen med allt detta är att jag inte har tyckt om den så värst.
Citera
2014-03-15, 21:36
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Förstår inte hur något av de här tipsen ska kunna appliceras på t.ex. en konsert. En blixt på en konsert ser konstigt ut eftersom personerna närmast kameran då lyses upp och fokus flyttas från artisterna.

Jag bevakar liveevenemang där ljuset ibland är dåligt och personer/objekt oftast rör sig relativt fort. Jag tar inte konstnärliga bilder på fruktskålar och blombuketter.
Du sa inte ett dugg hur och när du fotar.
INGEN tar bra bilder under en konsert!

Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
Precis, galet detta att journalisten ska göra allt själva...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in