Jag arbetar deltid som frilansande journalist. Till detta behöver jag oftast ta mina egna bilder till reportagen, inte sällan i dåligt ljus (kvällar) eller rentav mörker (konserter). Jag är inte heller särskilt bra på att fota, vilket gjort att jag hittills lånat en kompis kamera och kört på auto-läge, tagit runt 300 bilder per evenemang varav 4-5 blivit skarpa och bra. Förstår att ingen kamera i världen kan hjälpa mig att ta bra bilder om jag inte själv skapar de rätta förutsättningarna och tar bilden i precis rätt sekund, men jag skulle gärna höja andelen bra bilder litegrann iallafall.
Vad jag behöver är alltså en systemkamera som är enkel att lära sig och förstå sig på, som tar bra bilder även i dåligt ljus utan att jag själv behöver göra några större inställningar, och som gärna även fotar bra på lite längre avstånd. Jag är trots allt skrivande journalist och inte fotograf, det jag vill ägna mig åt är att leverera
er en bra story och en så bra beskrivning som möjligt över vad som hänt. Varje sekund som går till att fota är en sekund som går förlorad, jag kan inte alls fokusera på det jag faktiskt är där för när jag får stå och hålla på med inställningar och liknande för att få en okej bild.
Priset får inte vara alltför högt, jag tänker mig mellan 3000-4000 kronor. Då får den dock gärna vara begagnad, det bryr jag mig inte så mycket om.
Vad säger ni, är det en hopplös sits jag sitter i eller finns en sånhär kamera?