2014-03-14, 20:33
Medlem
Culuss avatar
Snälla kan någon reda ut detta mysterium för mig.

En påse torkade kikärter (såna man måste blötlägga först sen koka), står det innehåller 20g protein per 100g.

En burk med färdigkokta kikärter står det innehåller bara ~6g protein per 100g.

Jag antar att det har att göra med att dessa är kokta, och vattenmängd etc. Men fattar ändå inte. Om jag äter en näve kikärter, som låt säga väger 100g, äter jag då 20g protein??????

Tack för svar!
Citera
2014-03-14, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Culus
Snälla kan någon reda ut detta mysterium för mig.

En påse torkade kikärter (såna man måste blötlägga först sen koka), står det innehåller 20g protein per 100g.

En burk med färdigkokta kikärter står det innehåller bara ~6g protein per 100g.

Jag antar att det har att göra med att dessa är kokta, och vattenmängd etc. Men fattar ändå inte. Om jag äter en näve kikärter, som låt säga väger 100g, äter jag då 20g protein??????

Tack för svar!

Tar du en näve torra kikärter så är det 20gr protein du får i dig
tar du en näve kokta på 100gr får du i dig 6gr

Du skriver ju själv hur det är i ditt inlägg
Citera
2014-03-14, 20:41
Medlem
Kallesvenne13s avatar
om du äter 100g torkade kikärtor så äter du 20g protein.
Citera
2014-03-14, 20:42
Medlem
Gasentusiasts avatar
Om du äter "en näve" torkade kikärter som väger 100 g så äter du 20 g protein ja

De kommer ju dock väga mer än 100 g när du har kokat dom, är du med?

100 g kokta kikärter vägde kanske 30 gram eller nåt innan kokning, vad vet jag (multiplicerade bara proteinmängden grovt nu typ)

Edit: pucksjua, typ
Citera
2014-03-14, 21:23
Medlem
Culuss avatar
Hmm okej. Men.. en enda torkad kikärta... borde ju innehålla lika mycket protein som en enda kokt ärta? eller?

(jag kan andra saker.. men såna här klurigheter går alltid riktigt söligt)
Citera
2014-03-14, 21:30
Medlem
Hojtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Culus
Hmm okej. Men.. en enda torkad kikärta... borde ju innehålla lika mycket protein som en enda kokt ärta? eller?

(jag kan andra saker.. men såna här klurigheter går alltid riktigt söligt)

En kokt ärta väger ju mer än en torkad för att den har tagit åt sig vatten. Vilket gör att procentuellt så minskas proteinmängden. Proteinet försvinner inte, det bara "blandas" ut
Citera
2014-03-14, 21:40
Medlem
Culuss avatar
fän poletten trillar fortfarande inte... aja skitsamma tack ändå för heroiska försök att förklara för en klant

P.S. Aoe2 är awesome! (även soundtracket! brukar lyssna på hela på Youtube)
Citera
2014-03-15, 07:53
Medlem
Tänk så här då.

Du har 1 torr liten kikärta som väger 100 gram och innehåller 20 gram protein.

Du kokar den och den dubblar i storlek säger vi. Den väger nu 200 gram inklusive det extra vatten den har sugit åt sig, men innehåller fortfarande bara 20 gram protein.

Eftersom man mäter per 100 gram så får du halvera båda mängderna.

Så en halv kokad kikärta väger 100 gram och har i detta teoretiska fall endast 10 gram protein.
Citera
2014-03-16, 18:44
Medlem
Framtidsatlets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Accolade
Tänk så här då.

Du har 1 torr liten kikärta som väger 100 gram och innehåller 20 gram protein.

Du kokar den och den dubblar i storlek säger vi. Den väger nu 200 gram inklusive det extra vatten den har sugit åt sig, men innehåller fortfarande bara 20 gram protein.

Eftersom man mäter per 100 gram så får du halvera båda mängderna.

Så en halv kokad kikärta väger 100 gram och har i detta teoretiska fall endast 10 gram protein.

TS:

Vi fortsätter i det teoretiska exemplet och lägger till procentsatsen. Innan kokningen vägde kikärtan alltså 100gram och innehöll 20gram protein, proteinhalten var alltså 20% för den okokta kikärtan.

Efter kokningen har kikärtan i detta teoretiska exempel dubblat sin vikt pga mängden vatten den har sugit åt sig under kokningen. Nu väger den alltså 200 gram. Men den innehåller fortfarande 20gram protein, för det har varken försvunnit eller tillkommit något protein under kokningen. Och eftersom kikärtan i sitt kokta tillstånd väger 200gram men proteinmängden är densamma, alltså 20gram, har proteinhalten PROCENTUELLT sett nu sjunkit till 10%.

Om du inte är med nu i resonemanget TS så är du nog ett hopplöst fall för matematiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in