• 4
  • 5
2007-08-08, 12:16
Medlem
TomBakers avatar
Jag vill ocks byta mitt externa ip.
Min dator r kopplad till comhems kabelmodem som r kopplat i comhem-uttag.
P modemets kontrollpanel str det "Cable Modem MAC Address 00:16:92:xx:xx:xx" och i windows xp "Fysisk adress 00-30-05-xx-xx-xx", NIC antar jag. Vilken ska jag ndra fr att f nytt ip?
Citera
2007-08-08, 15:35
Medlem
Spejnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomBaker
Jag vill ocks byta mitt externa ip.
Min dator r kopplad till comhems kabelmodem som r kopplat i comhem-uttag.
P modemets kontrollpanel str det "Cable Modem MAC Address 00:16:92:xx:xx:xx" och i windows xp "Fysisk adress 00-30-05-xx-xx-xx", NIC antar jag. Vilken ska jag ndra fr att f nytt ip?

Ingen eftersom din ip inte har med MACadressen att gra. Tror inte ens det pverkar om du har fast ip, att du byter MAC dvs.
Citera
2007-08-09, 03:05
Medlem
oasboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spejnar
Ingen eftersom din ip inte har med MACadressen att gra. Tror inte ens det pverkar om du har fast ip, att du byter MAC dvs.
Jo det gr det vl. Om du har dynamiskt ip s tror ju ISPn att det r en ny burk som vill ut p ntet vilket leder till ett nytt ipnummer. S har det varit fr mig nr jag bytt mac-adress p routern.
Citera
2007-08-09, 12:24
Medlem
Spejnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oasboy
Jo det gr det vl. Om du har dynamiskt ip s tror ju ISPn att det r en ny burk som vill ut p ntet vilket leder till ett nytt ipnummer. S har det varit fr mig nr jag bytt mac-adress p routern.

D rcker det ju att kra release/renew, behvs inte bytas MAC fr att f ny ip.

Dock i hans fall lr den kra efter modemsets MAC s det r rtt skit samma om man inte kan byta den.
Citera
2007-08-09, 16:13
Medlem
ReVarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spejnar
D rcker det ju att kra release/renew, behvs inte bytas MAC fr att f ny ip.

Dock i hans fall lr den kra efter modemsets MAC s det r rtt skit samma om man inte kan byta den.

Om han inte har en router (eller dhcp r inaktiverat) s rcker det med det ja.

Annars mste han g in i routern och release/renew:a dr..

IP:et till din router fr du genom att:
1. G in i start->kr
2. skriva "cmd /k ipconfig"
3. kopiera "standard gateway" ip-addressen

Sen fr du lista ut resten sj.. Har du en "status" flik p din routers sida s g in dr och leta
Citera
2009-01-11, 13:10
Medlem
Byte Mac adress

Allts, jag r vl kanske felinformerad, men en Mac adress r vl nd inbrnd p chippet p ntverkskortet?

att ndra via terminal, det blir ju bara ett spoof som syns mot det som r verkligt.

ntverkskontrollern som sitter p kortet har 2 kretsar PHY & SROM. SROM r den krets som hller i mac adressen.

kan man mjukvarumssigt verkligen ndra den, som en flash??

Har skt efter svar och det r ungefr 70% som sger nej och 30% som sger ja.

Ngon som vet?
Citera
2009-03-31, 17:46
Medlem
Skvalleristens avatar
Hej
jag har en liten relaterad frga till er experter.

Ville fnula litet och lra mig nt nytt s vad fan, varfr inte byta MAC-adress!

Har PC kopplat t router t modem t BBB.

Jag har lyckats byta MAC-adress i datorn m programmet Technitium MAC Address Changer frn adressen xxx till yyy, o sen i routern kopierade jag yyy frn datorn. Sen ndrade jag i datorn igen till nytt zzz.

Inga problem, jag kan terstlla allt igen s det r lugnt.

Nu till frgorna.

- Vilken av MAC-adresserna yyy o zzz r det som syns utifrn? Br vl vara yyy?
- finns det nn tjnst som studsar den anvnda mottagna MAC-adressen s man kan se hur man ter sig utifrn (IP-studsare finns ju hur mnga som helst).
Citera
2010-01-28, 05:15
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvalleristen
- Vilken av MAC-adresserna yyy o zzz r det som syns utifrn?

yyy, din mac-adress nr bara den frsta routern i din vg mot destinationen.
Citera
2010-02-09, 22:34
Medlem
JGGs avatar
Har testat Smac och Technitium MAC Address Changer fr att byta mac adress, ven manuellt. Men jag fr det inte att funka. Bde SMAC och Technitium sger att det har bytt adress, men den har inte gjort det! Sitter p en brbar dator med trdlst ntverkskort...
Citera
2010-02-09, 22:48
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JGG
Har testat Smac och Technitium MAC Address Changer fr att byta mac adress, ven manuellt. Men jag fr det inte att funka. Bde SMAC och Technitium sger att det har bytt adress, men den har inte gjort det! Sitter p en brbar dator med trdlst ntverkskort...

Om du skall byta s gr det i frsta hand i drivrutinens konfiguration. P de flesta maskiner och ntverkskort gr man det frn t.ex. kontrollpanelen/ntverksanslutningar/aktuelltkort[egenskaper][konfigurera]macadress

(exakt hur det ser ut varierar frn drivrutin till drivrutin). Det r vldigt sllsynt att en drivrutin inte har ndringsbar mac-adress som val eftersom det r en frutsttning fr att ntverket skall fungera i vissa speciella miljer som routar efter mac-adressen (t.ex. Decnet).

Dock om man har PXE/DHCP/Bootp aktivt i BIOS s kommer datorn att hmta frsta ip-lnet med den vanliga mac-adressen och sen byta nr operativsystemet drar igng. Vissa maskiner har dock mjlighet att stta valfri MAC-adress i PXE men det r inte alltid skert att operativsystemets drivrutin anvnder denna mac-adress nr man startar igng och istllet tar det inbrnda frn ntverkskortet.
Citera
2014-01-14, 19:36
Medlem
Jag hittar inte min MAC adress i cmd
Citera
2014-01-15, 16:47
Medlem
Acidiferouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mdfso88
Jag hittar inte min MAC adress i cmd

I Win7: Start/skfltet/ skriv cmd och tryck enter. Dr skriver du getmac och trycker enter.

edit: Win8

Det funkar skert med getmac dr med.
Senast redigerad av Acidiferous 2014-01-15 kl. 16:50.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in