2014-03-14, 16:52
Medlem
Niggermanias avatar
Igår kväll märkte jag att spisen inte fungerade. Lampan lyste i någon vinkel men inget hände.
Idag vid 13 var den som vanligt igen, men nu när jag stod och kokade te kom min pojkvän hem och märkte att proppskåpet i hallen sprakade som fan när spisen var på.

Det är för sent att ringa hyresföreningen, är det farligt/allmänt osmart att ha på spisen/ugnen?
Alla säkringar är hela.
Citera
2014-03-14, 16:58
Medlem
nex112s avatar
Sprakar det bara från proppen från spesen? Byt ut den och se vad som händer. Risken finns ju att allt pajar om det slår gnistor där inne, så håll koll på proppskåpet. Testa bara en gång med en ny propp, funkar inte det är det fel inne i skåpet, kan vara glapp på nån kabel.
Citera
2014-03-14, 17:05
Medlem
hashish-boys avatar
Elbolaget har säkerligen jour så ring dem. Troligtvis är det glapp eller så har kablarna plattats ut till den grad att de börjar bli varma (pga högre motstånd).
Citera
2014-03-14, 17:14
Medlem
Är det inte bara så att säkringarna till spisen är dåligt iskruvade?
Citera
2014-03-14, 18:28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Är det inte bara så att säkringarna till spisen är dåligt iskruvade?
Det gissar jag med på, testa att dra åt dem hårdare. Det gäller bara om du har gammaldags porslinsäkringar och det vet väl alla över fyra år hur man drar åt en sådan.
Citera
2014-03-14, 20:25
Medlem
Tullamores avatar
Låter som det kan vara passkontakten som säkringen sitter i har gått sönder. då blir det ingen riktig kontakt mellan proppen och strömskenan. Låter som ett jourjobb och bör fixas snarast.
Citera
2014-03-14, 20:58
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullamore
Låter som det kan vara passkontakten som säkringen sitter i har gått sönder. då blir det ingen riktig kontakt mellan proppen och strömskenan. Låter som ett jourjobb och bör fixas snarast.

Teoretiskt är det ju oerhört simpelt att byta en passdel, förutsatt att man har rätt verktyg.

De tre alternativen som redan tagits upp är alla goda gissningar. Varmgång på grund en dåligt åtskruvad ledare eller en dåligt iskruvad säkring/trasig passdel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in