Leila Khaled genomför under vintern/våren 2016 en europatruné, som bland annat innebär tre framträdanden i Sverige.
21 januari - New World Summit, Utrecht
6 feburari - Nelson Mandela Centre, Amsterdam
8-10 febuari - Europaparlamentet, Bryssel
11 april - Palestinska Folkets Förening, Uppsala
12 april - Stödkommitén för Palestina, Stockholm
13 april - Kommunistiska Partiet och RKU, Göteborg
15 april - Österreichisch-Arabischen Kulturzentrums, Wien
Hon kommer även att besöka Tyskland
Leila Khaled är fortfarande medlem PFLP. PFLP är terrorklassat av EU och USA, dock inte av FN.
Khaled är starkt anti Israel, USA och UK. Hon är marxist-leninist, har nyligen tagit tydligt avstånd från IS och uppger att hon är ateist.
Citat:
• Det har redan kommit negativa reaktioner på mötet. Bland annat anklagas Kommunisterna för att ha bjudit in en terrorist.
– Motstånd mot ockupation är inte terrorism. Leila Khaled kommer att fördöma terrorismen. Hon kommer att tala om den terror och det förtryck som i decennier drabbat det palestinska folket. Och idag utsätts palestinierna inte bara för israelisk terror. I Syrien är de offer för våldet från Islamiska staten och liknande grupper.
• Du ska tala på mötet som representant för Kommunistiska Partiet. Vad tänker du säga?
– Jag vill ta upp antiimperialismen ur ett svenskt perspektiv. Vi har en regering som erkänt Palestina. Det är bra. Men på samma gång är Sverige ett imperialistiskt land, som mer och mer underordnar sig USA. Värdlandsavtalet med Nato är ett exempel på det.
http://www.kommunistiskapartiet.org/nyheter/2016/04/valkommen-till-goteborg-leila-khaled
Jag är kluven inför hennes besök.
Hon förespråkar inte direkt terrormetoder och jag tror inte hon bidrar till fler knivattacker i Jerusalem.
Däremot hävdar hon Palestinska rättigheter enligt den världskarta som rådde vid hennes födelse, 1944. Om läget skall kunna lugna sig mellan Israel / Palestina tror jag att det är bättre att lyssna på den något yngre generationen. Den generation som tänker mer på sexdagarskriget än på WW2, och som förhoppningsvis har mer realistiska krav.
Det känns inte helt relevant att Leila fokuserar på rätten att få bosätta sig i Haifa (som hon inte sett sedan 1948), hon borde vara mer fokuserad på vad som sker på de ockuperade områdena 2016.
Frågan är hur Laila Khaled påverkar det som kanske håller på att bli en tredje intifada? Driver hon på polariseringen eller har hon en lugnande inverkan?
Här är en upptagning från hennes framträdande i Utrecht tidigare i år.
https://www.youtube.com/watch?v=1dS8SfRTbFU&feature=youtu.be&t=4h25m15s