2014-03-29, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Vad gäller "yngre" spelare så är väl Frölundas lite mer etablerade än vad Bynäs diton är?

Silfverberg är lika gammal som Karlsson och Karlsson är en stjärna. Järnkrok är lika gammal som Robin Lehner som också är mer etablerad än vad Järnkrok är.
Erik Karlsson har väl snarare Troja-Ljungby och Södertälje att tacka för sin utveckling som junior.
2014-03-29, 16:21
Medlem
slirrefirres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegen
Haha ja jisses, hybris var det ja. Du menar att Fantenberg inte fått chans att spela i hv för att man inte vågat? Brynäs vann SM-guld med sina talanger 2012, fler av dem spelar NHL nu än det är unga spelare i NHL som har någon som helst anknytning till Frölunda. Faktum är att bortsett från Karlsson kommer jag inte på en enda ung spelare i hela nhl som någonsin haft något med frölunda att göra. Men det kanske är just Karlsson lilla sejour i frölunda för en sisådär sex år sedan och Lunkan som gett frölunda sitt internationella rykte som en talangfabrik
Finns många bra spelare i t.ex. brynäs som inte får chansen. Oscar dansk fick sitta på bänken för att brynäs inte våga ta chansen och brynäs tappa honom, sammasak med Lindbäck som inte heller fick spela mycket. Vet att brynäs har en riktigt bra back som får sitta på bänken och får inte spela(David Westlund). Detta är bara några jag kan komma på. 2012 var 2012 då brynäs spelade typ filmkrok och Silfverberg, vilka mer hade Brynäs? p.s Brynäs vann 2012 pågrund av Svedberg En målvakt som var sämst i hela SHL och i slutspelet var han bäst.

Som jag sa förr Frölunda bygger en för framtiden och vill ha talangerna i Göteborg.

Loui Eriksson, Alfredsson och Steen (några som jag kunde komma på)
2014-03-29, 16:23
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsrök
Erik Karlsson har väl snarare Troja-Ljungby och Södertälje att tacka för sin utveckling som junior.

Nja, han gjorde inte många matcher där 12 st i SSK är inte så mycket.
2014-03-29, 16:33
Bannlyst
Citat:
Nja, han gjorde inte många matcher där 12 st i SSK är inte så mycket.
Han var 17-18 år när han kom till Frölunda. Enligt min mening har man då sugit åt sig all den utveckling som en klubb kan bistå med. Fick han inte den skolningen av Södertälje och Troja-Ljunby så fick han den väl från Boro/Vetlanda.

Den utveckling som andra utfrån kan ge en ung spelare handlar om hur man tar emot en tackling, tekniken bakom hur man skjuter ett skott, hur man lägger en passning, hur man gör en dribbling osv.

Den utvecklingen kan klubbar ge till unga pojkar och flickor. När de nå upp till 15-16 år då är de själva som utvecklar sig ingen annan. Det andra kan bistå med är bara att ge goda förutsättningar till den egna utvecklingen.

Exempelvis i HV:s fall så var det inte dom som utvecklade Tedenby, Hjalmarsson, WK och Fiala. Det är det andra klubbar som gjort. Det Hv71 kunnat bidra med till dessa spelare är att ge goda förutsättningar för dem att ta några steg till men de stegen är deras egna steg.

Spelare som exempelvis Davidsson, Petrasek har HV71 utvecklat när de var barn, men efter dom passerat 15-16 års strecket så är det dom själva som utvecklat sig, och tagit sig dit där dom är.
2014-03-29, 16:34
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slirrefirre
"-Frölunda Indians har ett väldigt gott rykte även här i Finland när det gäller att utveckla unga hockeyspelare och i landslaget har jag ju både sett och mött Roger Rönnbergs ishockey. Den gillar jag och vill vara en del av." - Lehkonen

Frölunda bygger för framtiden och har redan börjat skapa sig ett rykte, ett rykte som Frölunda vill ha. Roger Rönnberg visade det i JVM och den här säsongen att han är riktigt bra med juniorer. Dom får en chans i Frölunda jämfört med många andra klubbar som inte riktigt vågar spela sina talanger.
Det är ju snarare Rönnbergs rykte och inte frölundas just nu. Sen får vi se vad framtiden utvisar.
2014-03-29, 16:47
Medlem
Stegens avatar
Citat:
Oscar dansk fick sitta på bänken för att brynäs inte våga ta chansen och brynäs tappa honom
Robin Lehner fick sitta på bänken i frölunda för att man inte vågade ta chansen och frölunda tappade honom, därför är frölunda lika dåliga på att förvalta sina talanger som Brynäs. Eller? Brynäs plockade fram 2 (och en halv) NHL-målvakter 2008, hur du kan få det till något negativt är bortom mitt förstånd. Att spelare sticker tidigt är ju snarare ett tecken på att man har utvecklats bra och håller en hög nivå, inte att klubben inte gett dem tillräcklig speltid.

Är man inte tillräckligt bra för A-laget ska man såklart inte spela där, särskilt inte om man som i Brynäs fall har ett uruselt försvar så känns det dumt att kasta in en junior där.
2014-03-29, 16:49
Medlem
Stegens avatar
Citat:
Vad gäller "yngre" spelare så är väl Frölundas lite mer etablerade än vad Bynäs diton är?

Silfverberg är lika gammal som Karlsson och Karlsson är en stjärna. Järnkrok är lika gammal som Robin Lehner som också är mer etablerad än vad Järnkrok är.
Och hur många SM-guld vann Karlsson och Lehner åt frölunda? Dessutom är din åldersjämförelse lite fjantig.
2014-03-29, 17:05
Medlem
slirrefirres avatar
Citat:
Robin Lehner fick sitta på bänken i frölunda för att man inte vågade ta chansen och frölunda tappade honom, därför är frölunda lika dåliga på att förvalta sina talanger som Brynäs. Eller? Brynäs plockade fram 2 (och en halv) NHL-målvakter 2008, hur du kan få det till något negativt är bortom mitt förstånd. Att spelare sticker tidigt är ju snarare ett tecken på att man har utvecklats bra och håller en hög nivå, inte att klubben inte gett dem tillräcklig speltid.

Är man inte tillräckligt bra för A-laget ska man såklart inte spela där, särskilt inte om man som i Brynäs fall har ett uruselt försvar så känns det dumt att kasta in en junior där.
Du verkar inte förstå att Frölunda försöker bygga med juniorer nu. Detta är helt nytt för Frölunda fast dom har haft en av sveriges bästa juniorverksamheter. Personer som sticker ifrån klubben vid 18år~ brukar göra det för att man inte får spela i klubben. Då tar man chansen i en annan klubb och hoppas att man får spela där istället. Spelare som är runt 18år blir draftad men dom vill inte dra exakt då på grund av att dom vill utvecklas innan. Dock blir det att dom drar för att man inte fick spela.
Btw vilka målvakter hade brynäs 2008 som drog till NHL?
2014-03-29, 17:37
Medlem
Stegens avatar
Citat:
Du verkar inte förstå att Frölunda försöker bygga med juniorer nu. Detta är helt nytt för Frölunda fast dom har haft en av sveriges bästa juniorverksamheter.
Det var du som började med att antyda att en 22-årig(!) spelare hade markant bättre utvecklingsmöjligheter i Frölunda än i HV, eftersom Frölunda hade fått den "stämpeln". Du verkar dock ha ändrat dig och nu har Frölunda "en av sveriges bästa juniorverksamheter", vilket inte är långt från sanningen. Hade Frölunda varit så mycket bättre på att utveckla juniorer som du först fick det att låta som hade det synts på både kvalité och kvantitet i NHL, varför jag drog in NHL-spelare.
Citat:
Btw vilka målvakter hade brynäs 2008 som drog till NHL?
Eriksson, Lindbäck och Markström. Alla från Gävle.

Ditt oläsbara dravel om 18-åringar som sticker ha jag bara en kommentar till: Det finns 18-åringar i alla klubbar, vissa sticker vissa inte.
2014-03-29, 18:06
Medlem
slirrefirres avatar
Citat:
Det var du som började med att antyda att en 22-årig(!) spelare hade markant bättre utvecklingsmöjligheter i Frölunda än i HV, eftersom Frölunda hade fått den "stämpeln". Du verkar dock ha ändrat dig och nu har Frölunda "en av sveriges bästa juniorverksamheter", vilket inte är långt från sanningen. Hade Frölunda varit så mycket bättre på att utveckla juniorer som du först fick det att låta som hade det synts på både kvalité och kvantitet i NHL, varför jag drog in NHL-spelare.

Eriksson, Lindbäck och Markström. Alla från Gävle.

Ditt oläsbara dravel om 18-åringar som sticker ha jag bara en kommentar till: Det finns 18-åringar i alla klubbar, vissa sticker vissa inte.
Fantenberg vill fortsätta att utvecklas och därför vill han testa en annan klubb innan han åker över till NHL. Om Fantenberg väljer att utveckla sina kunskaper i Frölunda visar detta på att Frölunda börjar få "stämpeln"? Visst han får speltid i HV och har utvecklas i HV, men enligt Fantenberg vill han byta miljö och varför inte ta ett Frölunda som satsar mycket på unga spelare?

Så du säger att Frölunda inte har en av sverige bästa juniorverksamheter? Frölunda u16, j18 och j20 har väl toppat tabellen där i många år?

Juste Eriksson, han hade jag helt glömt bort, men fortfarande samma sak där. Brynäs har en riktigt bra juniorverksamhet men inte många som har fått chansen(i jämförelse med hur många spelare som finns där som är bra). Dom drar för att man vill utvecklas och man får inte riktigt chansen i klubben. Frölunda försöker ta dessa juniorer samtidigt så vill juniorer till Frölunda.
2014-03-29, 18:20
Bannlyst
Citat:
Fantenberg vill fortsätta att utvecklas och därför vill han testa en annan klubb innan han åker över till NHL. Om Fantenberg väljer att utveckla sina kunskaper i Frölunda visar detta på att Frölunda börjar få "stämpeln"? Visst han får speltid i HV och har utvecklas i HV, men enligt Fantenberg vill han byta miljö och varför inte ta ett Frölunda som satsar mycket på unga spelare?

Så du säger att Frölunda inte har en av sverige bästa juniorverksamheter? Frölunda u16, j18 och j20 har väl toppat tabellen där i många år?

Juste Eriksson, han hade jag helt glömt bort, men fortfarande samma sak där. Brynäs har en riktigt bra juniorverksamhet men inte många som har fått chansen(i jämförelse med hur många spelare som finns där som är bra). Dom drar för att man vill utvecklas och man får inte riktigt chansen i klubben. Frölunda försöker ta dessa juniorer samtidigt så vill juniorer till Frölunda.
Med tanke på hur skadebenägen fjantenberg är så år vi väl hoppas på att böglunda förutom världens bästa juniorverksamhet inriktad på folk öve tjugo år.

Även ha bättre rehabiliteringsmöjligheter än HV71. Fast ett är säkert efter att böglunda lagt ned åtskilliga summor på hans skador kommer fjanten tacka dom med en snorloska i fejset.

En vettig förening hade inte viljat röra vid en sådan spelare och karraktär med tång en gång.
2014-03-29, 18:33
Medlem
Stegens avatar
Citat:
Citat:
Du verkar dock ha ändrat dig och nu har Frölunda "en av sveriges bästa juniorverksamheter", vilket inte är långt från sanningen.
Ingen skräll att du saknar läsförståelse.
Inte långt från sanningen <=> Nära sanningen
Vad händer med alla 18-åriga supertalanger i Frölunda som Fantenberg kommer ta speltid ifrån? Skiter Frölunda i dem?

Frölunda tillsammans med många klubbar i Sverige har en bra juniorverksamhet, ingen sticker ut som väldigt överlägsen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in