Citat:
Ursprungligen postat av
slirrefirre
Varför ska han inte vara i Frölunda? Gossen vill utvecklas och Frölunda börjar få stämpeln "Vi utvecklar unga spelare till bättre spelare".
Att Frölunda är en klubb som är bra på att utveckla unga spelare det går inte att förneka när en tittar på vilka nhl-lirare de har fått fram.
Fast jag vet inte om en kille över tjugo ur det perspektivet är en ung spelare som en klubb utvecklar. Jag menar att unga spelare man utvecklar är de som är i tonåren och ingår i j-verksamheten.
När man ha passerat typ 17 år eller så är det en själv som stå för utvecklingen och det en klubb har att erbjuda är goda förutsättningar till ens egen utveckling. Kan då handla om träningsmöjligheter, tips, råd från erfarna spelare och ledare, samt naturligtvis speltid.
Fjantenberg hade gott om speltid i HV71, han var betrodd med kaptensroller så det kan ju knappast handla om brist på förtroende och speltid i detta fall.
Om man skulle ta en spelare som Fiala så anse jag att det är inte HV71 som utvecklar honom. Ansvaret ligger helt hos Fiala och det HV71 kan erbjuda är stöd och goda träningsmöjligheter allt annat är upp till Fiala själv.
Om vi tar WK så anser jag att det var inte HV71 som utvecklade honom. Utan det som HV71 bidrog med var goda utvecklingsmöjligheter som WK på bästa sätt tog till vara på själv.
Sedan är det så att lag som SAIK, Färjestad, HV71, Frölunda, Linköping och några till har såpass goda kunskaper, erfaret folk att möjligheterna till egen utveckling i dessa klubbar är i stort sett lika.
Däremot så tror jag att de klubbar som har plöjt in mycket pengar i campus osv kommer ha ett försprång att kunna skola fram egna juniorer ur de egna leden. Och det bero på enligt min uppfattning bara på att man kan ge mer istid och annan träning per junior-capita än klubbar som nu ännu inte ha gjort dessa framtidsinvesteringar.
Den där Rönnberg har vunnit ett jvm-guld, tack vare att folk som Boustedt, Mårts och många andra har gjort ett jävla bra jobb för svensk juniorhockey. Däremot har vi ännu inte sett att Rönnberg fått fram juniorer, eller presterat något särskilt som coach inom svensk elitserie-hockey.
Det finns ett engelskt uttryck som heter "what goes around comes around" och om han beter sig så mot HV71. Då kommer det en tid han gör detsamma mot Frölunda, var så säker.
SÅ DET SÅ!!!