Citat:
Ursprungligen postat av
Illusioner
Ser man bara till poängen så har du givetvis rätt.
Nu har jag ju som du förstår inte kunnat följa Brynäs lika nära som du och ni brynäsare så jag måste ju kolla en del på statistiken också. Känner bara att om man jämför namn mot namn så känns Brynäs något snäpp sämre än förra året. Sedan är det ju omöjligt att veta vilka spelare som slår igenom nästa år.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jkroken
I mitt tycke är Thuresson och Gunderson dom märkbara tappen. Man kan stirra sig blind på Harjus 19 mål, men studerar du hur han spelar så är han riktigt bra typ 10 matcher per säsong, helt ok 15 matcher och sedan totalt bedrövlig 20-30 matcher per säsong. Exempelvis gjorde han bara 4 mål dom första 26 matcherna. Granström var bra -11/12, men inte gjort någon brynäsare glad sedan dess. Snarare ett större känslomässigt tapp för fansen, men ser man rationellt på saken så är han inte saknad. Nokelainen skadad och för dålig poängutdelning när han väl kör. Lauritzen ska vi inte ens tala om, skadad, skadad, skadad. Att behålla honom är självmord.
Westerholmarna kan bli bu eller bä. Ena kom 2:a i HA:s poängliga. Mycket mer än exempelvis hypade Zaar och Everberg. Blir bra i en 3:e-lina. Olden har varit riktigt bra under VM. Vad han gjorde för 2-3 år sedan är för mig ointressant. Speciellt när han är så ung, 92:a. Gunderson blir ett tapp, men Djoos är kanske den mest lovande backen i hela landet. 13 poäng utan att få spela pp merparten av säsongen är bra. Får han leda första powerplay-enheten kan han säkert göra 20-30 p. Andersén och Eklund är enorma lyft gentemot Persson och Jacobsson.
Harju fick väl lira en del längre ner i kedjorna om jag kommer ihåg rätt. Då är ju 19 mål riktigt bra. Ingen är bra varje match, men visst är Harju en aning ojämn. Målen blir dock gjorda och han låg ju ändå på +6 så defensiven kan ju inte ha varit helt usel.
Granström har retat gallfeber på mig när Luleå har mött Brynäs. Säkerligen en del spelare också. Poängutdelning är ändå hyfsad dessutom.
Lauritzen och Nokelainen ofta skadade. Inga ersättare verkar dock vara värvade. Man producerade ju ändå en del när man väl lirade. Kommer juniorerna vara lika bra när dom får chansen istället?
Själv tror jag att Vesterholmarna är dom nya Ahlströmarna. Brukar vara jobbigt att hitta en tredjelänk till tvillingpar dessutom. Kolla bara Abbotts här i Luleå.
Det lilla jag har sett av Olden i VM så är "riktigt bra" riktigt överdrivet.
Det är väl inte ens säkert att Djoos blir kvar? Var det inte han som fick en massa gnäll tidigare förresten? Ingen som lär ersätta Gunderson hur som helst. Själv håller jag dessutom Kylington, Wikstrand och ett gäng andra som mer lovande än Djoos.
Hur är Eklund ett enormt lyft? Halvkassa stats i en sämre liga än elitserien. Kan ju erkänna att jag inte har sett någon match med honom, men statistiskt sett så är han väl inte mycket bättre än Persson eller Jacobsson.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jkroken
Någon skrev att Luleå gjort en av dom bästa sillys bland alla lag. Jag har tänkt precis tvärt om. Alla stjärnor lämnar och man värvar från HA. Flera journalister har refererat till "sjunkande skepp" och där instämmer jag.
Njae, Tiltovic skrev att Luleå ser intressanta ut.
Det är nog inte så många som är nöjda med Luleås silly hittills. Luleå är dock inte klara än. Vilket Brynäs verkar vara efter Andersén och Scott.
Vilka journalister har skrivit något om ett sjunkande skepp för övrigt?