2014-03-13, 22:34
Medlem
Felstavarens avatar
God afton instrumentalister!

För något år sedan fick jag aptit för att lämna jazzen ett slag och övergå till folk- och bluegrassmusik. Jag införskaffade en banjo, en resonatorgitarr och en herrans massa tillbehör under loppet av ett par månader och är hittills väldigt nöjd med mina nya leksaker, även om det börjar bli en smådyr hobby.

Ett tillbehör som jag köpt i större excess än andra är slide-rör. När man börjar spela slide kan det ta ett tag innan man hittat en teknik och en spelstil man trivs med, vilket i sin tur innebär att man får gå igenom ett antal slides innan man hittar den perfekta. Jag har fram tills nu testat slides i kromad metall, glas, koppar och keramik, i modellerna halvlängd, hellängd och halvt rör i hellängd(!)

Efter många om och men har jag hittat två favoriter. Den ena heter Boston Spinslide och är tillverkad i koppar. Den här modellen har två grymma egenskaper som helt klart gör skäl för de 249 kronor jag betalade i affären. För det första är röret skuret i hälften, vilket gör att man kan vrida det runt fingret när man vill använda samtliga fingrar (grymt när man spelar flera låtar och inte behöver slide till varje låt). Insidan är dessutom täckt i neopren som gör att man får väldigt bra kontroll trots att röret inte sluter sig runt hela fingret. Den andra egenskapen är att man får med ett antal plastringar i olika storlek som man trycker fast i botten på röret för att förbättra passformen. Den sitter således helt perfekt runt fingret utan att begränsa friheten som ett vanligt slide-rör annars kan göra. Kopparmaterialet ger dessutom en mjukare metallklang än de något kärvare stålrören jag testat, vilket passar perfekt för mina grova bluegrass-strängar.

Den andra modellen heter Rev Willy's Porcelain Slide och är tillverkad i keramik. Den här modellen är något billigare (235 kr) och skall enligt tillverkaren vara Billy Gibbons personliga favorit. Röret är tjockt och insidan är tillräckligt sträv för att det skall hålla sig på plats på fingret. Jämfört med Spinslide ger keramikmaterialet ett betydligt mjukare ljud och på sätt och vis känns det mer förlåtande att spela med den här modellen, då gnissel och övertoner inte tycks uppstå lika lätt som när man spelar med krom- eller kopparrör. Samtidigt blir ljudet inte mesigt och klanglöst som det ofta kan bli med (billigare) glasrör. Perfekt som nybörjar- eller fylleslide helt enkelt, dessutom är utseendet ingen nackdel...

Jag har dock på känn att det här inte kommer att vara de sista slidesen jag spenderar pengar på, så jag är intresserad av att höra om ni har några egna favoritslides som ni brukar lira med där ute. Har ni några förslag på nya inköp, eller är ni så äkta att ni kapar halsen på bourbonflaskan och slipar den själva?

//Felstavaren
Citera
2014-03-14, 14:13
Medlem
Har du testat detta http://www.rockymountainslides.com/shavano.html? Funkar skitbra till elgitarrer med relativt låg stränghöjd.
Spelade med ett tills det blev nedsparkat från en scenkant och gick i tusen bitar.
Citera
2014-03-17, 16:26
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurtBonanza
Har du testat detta http://www.rockymountainslides.com/shavano.html? Funkar skitbra till elgitarrer med relativt låg stränghöjd.
Spelade med ett tills det blev nedsparkat från en scenkant och gick i tusen bitar.

Den får jag ta mig en titt på! Skall in i studion och spela in lite delta i april, så det blir nog perfekt med ett nytt inköp!

På tal om att paja slides: - jag lyckades tappa min keramikslide i altanen när jag satt och jammade lite i vårsolen i helgen och den gick också i kras dessvärre. Köpte en ny idag (likadan) och får helt enkelt försöka vara lite försiktigare framöver.

Således kan man lägga till ett distinkt minus på Rev. Willy's Mojo Slide: - den tål inte att tappas i golvet. En klar fördel till metallrören med andra ord, även om de inte kan mäta sig med det mjuka ljudet som keramiken ger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in