Flashback bygger pepparkakshus!
2024-07-31, 14:43
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IT-snubben
Ingenting. Kommer bli samma som förut, att man kämpar på mot abstinensen och romantiserandet. Finns inte så mkt annat man kan göra. Handlar ju om viljestyrka och motivation. Att lyssna på nån bok eller läsa nån bok om hur man slutar eller sånt tror jag faktiskt inte på. Det handlar bara om att ha en tillräckligt stark vilja för att lyckas stå emot suget.

Så är det.
Håller tummarna för att det går nu.
Citera
2024-08-02, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stenskulptur
Mycket inspirerande tråd detta och stor eloge till alla som försöker sluta samt har lyckats sluta.

Nu är det min tur att ge det ett ärligt försök att sluta (igen). Senast var för någon månad sen, höll då i typ 2 dagar.. snusat till och från i cirka 15 år med uppehåll på längst 2-3 år, dock inte helt nikotinfri under den perioden.

Är så oerhört trött på att tvångsmässigt snusa när jag egentligen inte vill och har lust.. i dagsläget är 2-3 snus per dag njutningsfulla, resten är mest irriterande. Finns ju oerhört många hälsofördelar med att sluta, bättre munhygien, lägre puls, bättre blodcirkulation, bättre sömn, mindre belastade dopaminreceptioner, bättre ekonomi osv osv.

Tänker att mina tidigare misslyckandes och livserfarenhet är en stor fördel denna gången. Sista snusen i munnen nu spottas snart ut och har kastat dosorna jag hade hemma. Lycka till alla ni andra som gör en likande resa, detta fixar vi!

10 dagar avklarade idag

Första 2-3 dagarna var oerhört tuffa med ångest och tomhet. Efter det har den fysiska abstinensen mer eller mindre varit 0. Tänker ibland på snus med saknad men alltid försvinner den känslan efter några minuter och jag glömmer återigen bort snuset. Försöker inte romantisera snuset så mycket utan komma ihåg allt negativt det gav mig. Men i det stora hela känns det ändå okej, tar fortfarande en dag i taget men känner mig hyfsat stark.
Citera
2024-08-03, 12:03
Medlem
Pyronostalgis avatar
Slutade såhär närmast smärtfritt

Gå över till vit sort vars smak finns i flera styrkor + nikotinfri. Jobba dig ner i styrka och när på styrka 1 börja blanda i nikotinfria i dosan. Börja med några stycken och jobba dig upp så de nikofria blir fler och fler. Själv kör jag på mint då även nikotinfria svider lite så man tänker mindre på att det är en meningslös papperstuss. Kör på med nikofria så länge du känner behov att peta in något under läppen. En vacker dag kommer det bara kännas meningslöst.
Citera
2024-08-05, 15:56
Medlem
Fasta hjälper med att sluta snusa har inte snusat på 2 dagar nu och jag fastar. Tror det hjälper att fasta för suget efter snus är starkast efter man ätit så ett tips bara.
Citera
2024-08-07, 09:15
Medlem
K-Glitchens avatar
Jag slutade snusa för ca 7 månader sedan. Är inte ett dugg sugen på nikotin men "snusar" fortfarande papper med svartpeppar.

Det är mycket som blivit bättre. Sömnen är bättre, överlag mycket piggare och klådan jag hade på händerna som jag funderade på att besöka sjukvården för är borta.

Allt är dock inte bara guld och gröna skogar.
Livet har på många sätt blivit "fattigare". Det finns inte mycket som slår att lägga in en dunderprilla efter maten samtidigt som man tar en middagslur i soffan.
De positiva känslorna av stolthet man kände i början finns inte kvar längre. Nu är det liksom vardag att inte snusa.
Vikten! Jag gick snabbt upp 5 kilo och det ökar snarare än minskar. Jag tränar och rör mig lika mycket som tidigare och har inte ändrat nåt. Mår skit över det då det börjar synas i ansiktet att vikten ökar vilket jag hatar.

Inser att jag måste äta mycket mindre vilket känns jävligt orättvist då jag tycket att kroppen borde belöna mig när jag varit så duktig och inte förpestar den med 1,5 dosor snus varje dag.

Är det nån mer som brottas med vikten utan att äta/dricka mer än ni gjorde som snusare?
Citera
2024-08-09, 07:44
Medlem
Rapport från mig. Nu helt fri från nikotin sedan åtta dagar. Faktiskt gått lättare än jag trodde. Trappade ner under ganska lång tid, ett par månader. Gick från General portion till vitt snus två pluppar, till vitt snus mini en plupp, färre antal snus per dag. Kommer nog bli tuffare när man är åter i jobb och mer stressad.
Citera
2024-08-11, 20:37
Citat:
Ursprungligen postat av Simbad77
Rapport från mig. Nu helt fri från nikotin sedan åtta dagar. Faktiskt gått lättare än jag trodde. Trappade ner under ganska lång tid, ett par månader. Gick från General portion till vitt snus två pluppar, till vitt snus mini en plupp, färre antal snus per dag. Kommer nog bli tuffare när man är åter i jobb och mer stressad.
Här är vi individuella men jag tror du misstar dig. Det är nästan svårare när man ligger hemma i soffan anser jag, än när man har fullt upp på jobbet. Det är så mycket annat som upptar ens tankeverksamhet då!
Citera
2024-08-12, 01:31
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bugge
Alla,

Imorgon är det nio år sen jag snusade och det känns jävligt bra. För mig var lösningen att ersätta snusningen med annat, i mitt fall träning.

I början tog jag en promenad, en löprunda eller en sväng till gymmet när abstinensen blev för svår och det skapade en ny livstil.

Jag snusade i 25 år och på slutet gick det två dosor lössnus om dagen.

Min enda ånger är att jag inte slutade tidigare.

När dammet har lagt sig så kan jag trösta er alla med att allt blev bättre, munhygien, ekonomi, sexliv och framförallt mindre stress att man ska stå med tom dosa.

För er som försöker att sluta, kämpa på och ge inte upp. Mycket bättre att vara sin egen chef än att vara slav under ett beroende!

Lycka till!!!

Snusfri i typ 5 år jag med. Helt ärligt tänker jag inte på prilla öht, men ser att vissa i tråden känner en slags tristess och saknar samma sköna känsla. Alltså den kicken är inte värd all skit som kommer med snus. Dessutom kan du få fina kickar av hård träning, en slice pizza, kall öl eller vad fan som helst egentligen. Livet är liksom inte över utan snus, paradoxalt blir det bättre utan att man kanske vet om det.
Citera
2024-08-12, 14:11
Medlem
Har nu passerat 200 dagar med ett par dygns marginal. Är faktiskt förvånad över hur lätt det gått när jag väl passerat de där första 2-3 månaderna.Har inte ens blivit frestad att ta en när folk bjudit på fest.

Känns helt klart som normalläge att vara ickesnusare nu.
Citera
2024-08-12, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Här är vi individuella men jag tror du misstar dig. Det är nästan svårare när man ligger hemma i soffan anser jag, än när man har fullt upp på jobbet. Det är så mycket annat som upptar ens tankeverksamhet då!
Hoppas du har rätt!!
Citera
2024-08-13, 13:05
Medlem
Upplever den psykologiska abstinensen betydligt värre nu när jag börjat jobba igen. Att komma tillbaka till gamla rutiner som är starkt förknippade med att snusa. Sitta vid datorn flera timmar utan snus känns väldigt påfrestande för tillfället. Det var lättare under semestern.

Men kommer köra på och förhoppningsvis lättar det igen när min kropp börjar acceptera en ny snusfri arbetsvardag som det normala.
Citera
2024-08-14, 12:02
Medlem
Slutar snusa nu, provar att trappa ner med cigg, först 5 per dag, sedan 4 osv. Funkar bättre än cold turkey, sedan när man är nere på 0 cigg har man redan varit snusfri i ungefär 1 vecka, så den värsta abstinensen borde vara borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in