2024-01-17, 14:53
Vaknade natten mot tisdag med en riktigt jävlig huvudvärk, typ som spänningshuvudvärk. Det slår aldrig fel, varenda gång jag slutat snusa tidigare har det under just den tredje veckan kommit en dag med kraftig huvudvärk. Idag har dock varit en bra dag, knappt känt av suget alls. Kampen fortsätter med oförminskad styrka!
Citera
2024-01-18, 15:01
Medlem
Åkte dit på snus igen.... Fattar inte varför det är så svårt, jag har noll koncentrationsförmåga när jag slutar och det går inte hem med tanke på mitt jobb kräver väldigt mycket fokus och problemlösning.

De första tre dagarna är bara en jävla gegga i huvudet, kan utan några problem fastna med blicken i en vägg och zoona ut, hur länge som helst. Men dessa dagar är inte nödvändigtvis svåra för mig.

Efter 4-5 dagar lossnar dimman, denna period tycker jag är den svåra biten. Har haft uppehåll förut på ungefär 6 månader och jag känner igen känslan, hjärnan är spretig helt enkelt. Svårt att hålla fokus, känns som någon sveper över alla tv-kanaler. Det enda mina hjärna vet för att få motverka denna tragiskt korta uppmärksamhetsspannet är snus. Jag kanske har ADHD eller nåt.

Satte på mitt första 15mg nikotonplåster idag och det känns faktiskt jäkligt befriande. Måste på nåt sätt tillåta mig själv att använda nikotin på en obegränsad tid framöver, men endast och bara endast i form av plåster. Jag hoppas på detta sätt att jag iaf kan bryta vanan och beteendemönstren asssoscierat med snus men ändå få de stimulerande effekterna nikotin faktiskt ger mig, fast med en mycket långsammare administration jämfört med snus.

De studier jag sett med avseende på nikotinplåster har inga direkt kardiovaskulära konvsekvenser heller, så ur ett rent hälsoperspektiv är det en vinst jämfört med snus, där man tydligt sett att både systoliskt och diastoliskt tryck ökat signifikant.

Nikotinplåster har också en långsammare administration av nikotin in i blodet jämfört med snus. Detta borde resultera i mindre om inte noll påverkan på belöningssystemet.

Ur ett ekonomiskt perspektiv är nikotinplåster svindyrt, men köper man Nicorrets depotplåster går det att klippa dessa till mindre bitar. Så köper man det starkaste på 21 mg och klipper i mindre delar blir det en väldigt billlig månadskostnad.
Citera
2024-01-18, 20:47
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleven0914
Åkte dit på snus igen.... Fattar inte varför det är så svårt, jag har noll koncentrationsförmåga när jag slutar och det går inte hem med tanke på mitt jobb kräver väldigt mycket fokus och problemlösning.

De första tre dagarna är bara en jävla gegga i huvudet, kan utan några problem fastna med blicken i en vägg och zoona ut, hur länge som helst. Men dessa dagar är inte nödvändigtvis svåra för mig.

Efter 4-5 dagar lossnar dimman, denna period tycker jag är den svåra biten. Har haft uppehåll förut på ungefär 6 månader och jag känner igen känslan, hjärnan är spretig helt enkelt. Svårt att hålla fokus, känns som någon sveper över alla tv-kanaler. Det enda mina hjärna vet för att få motverka denna tragiskt korta uppmärksamhetsspannet är snus. Jag kanske har ADHD eller nåt.

Satte på mitt första 15mg nikotonplåster idag och det känns faktiskt jäkligt befriande. Måste på nåt sätt tillåta mig själv att använda nikotin på en obegränsad tid framöver, men endast och bara endast i form av plåster. Jag hoppas på detta sätt att jag iaf kan bryta vanan och beteendemönstren asssoscierat med snus men ändå få de stimulerande effekterna nikotin faktiskt ger mig, fast med en mycket långsammare administration jämfört med snus.

De studier jag sett med avseende på nikotinplåster har inga direkt kardiovaskulära konvsekvenser heller, så ur ett rent hälsoperspektiv är det en vinst jämfört med snus, där man tydligt sett att både systoliskt och diastoliskt tryck ökat signifikant.

Nikotinplåster har också en långsammare administration av nikotin in i blodet jämfört med snus. Detta borde resultera i mindre om inte noll påverkan på belöningssystemet.

Ur ett ekonomiskt perspektiv är nikotinplåster svindyrt, men köper man Nicorrets depotplåster går det att klippa dessa till mindre bitar. Så köper man det starkaste på 21 mg och klipper i mindre delar blir det en väldigt billlig månadskostnad.

För mig låter det som en massa ursäkter och att du försöker rättfärdiga ditt återfall.

Jag är ledsen men snart är du tillbaka till att heltidssnusa igen. Efter ett tag med plåster så kommer du tänka att det är lika bra att börja med snuset igen. Det brukar vara så. Plåstret kommer inte få dig att bryta några vanebeteenden. Du kommer att skapa nya med dina plåster.

Du får gärna uppdatera ärligt framöver hur det går för dig. Vore intressant att veta.

De flesta faller dit några gånger innan man kommer på att nog är nog. Det har jag också gjort.
Senast redigerad av paggan 2024-01-18 kl. 20:54.
Citera
2024-01-19, 00:34
Medlem
14 dagar nu. Lätt som en plätt och redan bestämt mig för att det inte blir något mer snus nu. Det gäller att vara på tårna när de korta infallen kommer dock, ni som vet ni vet. Extremt lätt att trilla dit då men jag brukar bli lite smått aggressiv mot nikotindjävulen, och sen är det över.

Träning, tuggummi, småätande är mina knep. Ska bli skönt med första sommaren på länge utan snus! Magiskt!
Citera
2024-01-19, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
För mig låter det som en massa ursäkter och att du försöker rättfärdiga ditt återfall.

Jag är ledsen men snart är du tillbaka till att heltidssnusa igen. Efter ett tag med plåster så kommer du tänka att det är lika bra att börja med snuset igen. Det brukar vara så. Plåstret kommer inte få dig att bryta några vanebeteenden. Du kommer att skapa nya med dina plåster.

Du får gärna uppdatera ärligt framöver hur det går för dig. Vore intressant att veta.

De flesta faller dit några gånger innan man kommer på att nog är nog. Det har jag också gjort.

Jag fattar vad du menar men jag vill tro att den här processen ändå ska funka, genom att separera vanan och nikotinruset. Det känns inte helt tossigt åtmistone. Kör jag all in cold turkey vet jag att faller dit inom en månad igen, hittar alltid på ursäkter att börja igen. Alla är nog olika när det kommer till deras metod och hur dem slutar.

Jag ska hålla dig uppdaterat. Snart 48 timmar utan snus. Satte på mig ett 7 mg plåster idag, kontra 15 mg igår. Jag snusade kanske 16 - 20 prillor om dagen (8 mg / påse), så det är en väldigt drastisk nedtrappning, men än så länge tycker jag inte det har varit så svårt. Hade lite svettningar igår kväll.

Min plan är att jag ska fortsätta på 5 - 7 mg plåster på en obegränsad tid framöver. Det är så lite nikotin, men det känns ändå tillräckligt för mig för att uppnå de stimulerande effekterna, hålla bra fokus samtidigt som min hjärna bryter ner de överflödiga nikotinreceptorerna.

Oavsett vad du säger, så är det ändå en hälso + ekonomisk vinst jag gör genom att använda plåster. Det är iaf ett steg i rätt riktning. Man måste va snäll mot sig själv
Citera
2024-01-19, 15:19
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Jag har läst någonstans att sluta med snus är lika svårt som att sluta med heroin?
Det tvivlar jag ju lite på. Inte fan skulle jag springa och råna nån om jag saknade pengar till snus direkt men fan i helvete vad livet känns meningslöst och tomt när det där jävla suget kommer och man inte ha nån snus. Absolut ingenting fungerar i huvudet.
Jag har aldrig hört det och har aldrig provat heroin men jag har slutat med benzo två gånger vilket sägs vara ungefär lika svårt att sluta med som just heroin och ja det är jobbigt att sluta snusa men att sluta med benzo är hmm.. vet inte ens hur många gånger värre man ska säga, en miljard gånger värre kanske? Att sluta snusa är en barnlek i jämförelse och då tycker jag ändå det är väldigt svårt att sluta snusa. Det värsta med att sluta snusa är att du känner ett stort sug efter niktoin, kan få ont i huvudet osv. Det värsta med att sluta med tunga droger är att hela du blir till en grönsak och du kan bokstavligen inte röra dig och du vill dö varje sekund. Så stor skillnad.

15mån utan snus och 3v utan nikotin nu. Idag känner jag mer sug än på länge av att ha något under läppen (Nej jag tänker inte köpa nikotinfritt snus, känns som en dålig idé) kanske för jag försökt att strunta i vanliga tuggummin idag. Men fortfarande är inte suget efter nikotin det värsta för mig. Det är att det känns som det fattas nåt under läppen och problemen med ögat jag nämnt förut är fortfarande där, känns konstigt kring ögat och gör lite ont. Känns som man tagit loss en stor del av mitt tandkött och att något fattas där. Trots att det alltså var mer än ett år sen jag snusade.
Citera
2024-01-19, 15:40
Medlem
En månad utan snus eller nikotin nu (förutom nyår då jag tog två st adjö-snus). Tänker på hur gott det skulle vara med en snus flera gånger varje dag, annars rullar livet på som förut. Tillvaron känns dock ofta tom och som att något fattas, men det ger väl sig.
Citera
2024-01-19, 19:42
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleven0914
Jag fattar vad du menar men jag vill tro att den här processen ändå ska funka, genom att separera vanan och nikotinruset. Det känns inte helt tossigt åtmistone. Kör jag all in cold turkey vet jag att faller dit inom en månad igen, hittar alltid på ursäkter att börja igen. Alla är nog olika när det kommer till deras metod och hur dem slutar.

Jag ska hålla dig uppdaterat. Snart 48 timmar utan snus. Satte på mig ett 7 mg plåster idag, kontra 15 mg igår. Jag snusade kanske 16 - 20 prillor om dagen (8 mg / påse), så det är en väldigt drastisk nedtrappning, men än så länge tycker jag inte det har varit så svårt. Hade lite svettningar igår kväll.

Min plan är att jag ska fortsätta på 5 - 7 mg plåster på en obegränsad tid framöver. Det är så lite nikotin, men det känns ändå tillräckligt för mig för att uppnå de stimulerande effekterna, hålla bra fokus samtidigt som min hjärna bryter ner de överflödiga nikotinreceptorerna.

Oavsett vad du säger, så är det ändå en hälso + ekonomisk vinst jag gör genom att använda plåster. Det är iaf ett steg i rätt riktning. Man måste va snäll mot sig själv

Missförstå mig inte. Jag håller på dig.
Man kan dock skönja ett visst mönster när man hängt i denna tråd i flera år. Även fast vi alla är olika så verkar vissa sätt att sluta vara mer lyckade en andra.
Det fanns förut en Youtube-film om Allen Carr’s ”Easyway”- metod att sluta snusa. Den fick mig helt frälst och gjorde så att det nästan blev roligt att sluta snusa. En njutning att uppleva abstinens. Tänk dig den! ☺️. Synd att den inte finns kvar.
Lycka till.
Citera
2024-01-19, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Missförstå mig inte. Jag håller på dig.
Man kan dock skönja ett visst mönster när man hängt i denna tråd i flera år. Även fast vi alla är olika så verkar vissa sätt att sluta vara mer lyckade en andra.
Det fanns förut en Youtube-film om Allen Carr’s ”Easyway”- metod att sluta snusa. Den fick mig helt frälst och gjorde så att det nästan blev roligt att sluta snusa. En njutning att uppleva abstinens. Tänk dig den! ☺️. Synd att den inte finns kvar.
Lycka till.

Jag tycker faktiskt inte den fysiska abstinensen är så farlig, tvärtom, lite halvt skön sådär. Kroppen går ner i save energy mode och man är bara allmänt seg fast på ett skönt sätt. Jag tycker det svåra är den pyskologiska biten, den som sitter kvar i flera månader.

För övrigt, har det gått bra idag. Kvällarna tycker jag är värst. Det kom tankar ikväll om att springa bort och köpa en dosa men viftade snabbt bort dem. 7mg plåstret var nog lite snabbt att börja med, så ska gå upp till 15 mg imorgon igen.
Citera
2024-01-19, 23:56
Medlem
Conams avatar
Slutade snusa efter många återfall, ersatte med cigg osv! Plötsligt en dag bara slutade jag, ett jävla sattyg i ett år ungefär! Det var trettio år sedan och efter det året har jag inte saknat snus en endaste gång!
Citera
2024-01-20, 03:49
Medlem
Varit fri i över 2v nu och ikväll vankades det alkohol. Var rätt så nervös innan då jag vet att alkohol brukar innebära ett sug för snus. Samtidigt var jag redo att sluta dricka vid minste begär.

Behövdes dock inte. Drack 4 starköl och 4 glas vin och klarade mig helt utan snus. Motivationen är på topp. Snus är skit. Hatet är en motivation.
Citera
2024-01-20, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicke1995
Man byter till mild sort först. Skippa ultra strong och sådant
En månad
Sen byte till vitt snus med medium svag nikotin. tobaksfritt
en månad
sen kan ni köra nikoplåster nån vecka, och sen börja sakta men säkert dämpa plåstren
eller nicopiller

när ni är nere på 3 plåster eller nico piller kan ni ta sluta helt

Ha som mål att spara dom pengarna helst ett år. Som snusandet kostade.
Gör något roligt sen för pengarna, köp något ni vill ha, eller res

Nej. Cold Turkey är det enda rätta sättet. Att trappa ned är en lögn. Propaganda. Sluta upp med det där!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in