2024-01-09, 08:43
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobsvagene
Måste tyvärr meddela att jag föll dit igen nu precis efter 7 dagar.
Gått bra så länge jag haft semester och inga direkta krav på mig själv. Men har ett jobb som kräver ganska mycket fokusering (utvecklar inbyggda system), och är dessutom inne i en ganska kritisk projekt-leverans.
Vet att det säkert är mycket psykiskt, men har inte kunnat fokusera alls utan bara tänkt på snus hela dagen.

Vet inte hur jag ska göra nu, känns tuft att börja om i det här läget.

För att bidra lite till tråden så har jag några reflektioner efter 7 dagar utan nikotin:

- Något bättre libido. Framförallt under dom första dagarna, sedan sjönk det något. Men skulle ändå säga att det blev bättre.
- Vilopulsen sjönk ca 2bmp. Största skillnaden är på kvällarna, då den var ca 10bmp lägre.
Dagarna jag snusat ser man tydligt hur vilopulsen ökar under dagen i takt med att man trycker i sig nikotin, för att sedan sakta gå ner under natten.
Vet inte om jag känt några fördelar av detta, har möjligtvis känt mig lite mer utvilad. Ska dock sägas att jag har ganska låg vilopuls även med snus (runt 52bpm med snus, 50 utan), så möjligt att man märker större skillnad om man har högre vilopuls.

Kommer ta med mig erfarenheterna av detta försök och komma tillbaka starkare nästa gång.

Du är inte den första och inte den sista. Du ska ha en eloge att du försöker.
Intressant det där med din vilopuls. Min höga vilopuls och tryck är den största anledningen till att jag slutar. 52 slag i minuten är ju skitbra ju!! Rena captain America!

Jag har varit utan snus nu i 28 dagar men kör fortfarande på de starkaste plåstren 21 mg tror jag det är så kroppen får fortfarande sin kick även om vi pratar om betydligt mindre nikotin. Om 10 dagar är det dags att gå ned till 14 mg och sedan 7 mg.

Jag inväntar fortfarande att känna några fördelar för just nu känner jag inte nån större skillnad. Jo, de senaste dagarna har jag känt mig piggare när jag vaknar och jag förväntar mig att det ska bli bättre och bättre.
Snusar papper som smakar skit. Känner ett jobbigt sug på morgonen men när plåstret kommer på och framförallt pappersprillan åker in så försvinner det.

Har dessutom åkt på en förkylning och på nåt sätt känns det som att det är relaterat i och med att kroppen liksom slappnar av. Precis som att man alltid blir sjuk på semestern när man äntligen kan ta det lugnt.

Som sagt, dag 28 nu. Tar dag för dag. Om 41 dagar ska jag vara helt nikotinfri (utan plåster). Både längtar och fasar för den dagen.
Citera
2024-01-09, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Intressant det där med din vilopuls. Min höga vilopuls och tryck är den största anledningen till att jag slutar. 52 slag i minuten är ju skitbra ju!! Rena captain America!

Jag har varit utan snus nu i 28 dagar men kör fortfarande på de starkaste plåstren 21 mg tror jag det är så kroppen får fortfarande sin kick även om vi pratar om betydligt mindre nikotin. Om 10 dagar är det dags att gå ned till 14 mg och sedan 7 mg.

Jag inväntar fortfarande att känna några fördelar för just nu känner jag inte nån större skillnad. Jo, de senaste dagarna har jag känt mig piggare när jag vaknar och jag förväntar mig att det ska bli bättre och bättre.
Snusar papper som smakar skit. Känner ett jobbigt sug på morgonen men när plåstret kommer på och framförallt pappersprillan åker in så försvinner det.

Har dessutom åkt på en förkylning och på nåt sätt känns det som att det är relaterat i och med att kroppen liksom slappnar av. Precis som att man alltid blir sjuk på semestern när man äntligen kan ta det lugnt.

Som sagt, dag 28 nu. Tar dag för dag. Om 41 dagar ska jag vara helt nikotinfri (utan plåster). Både längtar och fasar för den dagen.

Riktigt snyggt jobbat!
Jag vet inte riktigt hur mycket nikotin dom plåstren motsvarar jämfört med att snusa. Men iom. att det är nikotinet som drar ihop blodkärlen skulle jag inte bli förvånad om du märker av fler fördelar och att kroppen blir lugnare i takt med att du trappar ner även dom.
För mig tog det 3-4 dagar utan nikotin innan jag helt märkte av förändringar i vilopulsen.
Citera
2024-01-09, 19:55
Medlem
paggans avatar
Citat:

Du känner ingen skillnad för att du fortfarande fyller kroppen med nikotin (om än mindre). Nikotinreceptorerna får fortfarande sitt.
Det finns inget magiskt sätt att slippa abstinensen. Ska man bli fri från snuset så måste man också gå igenom abstinensen.
Det är lika bra att rycka av plåstret (i dubbel bemärkelse) på en gång.
Välkomna abstinensen. Ju mer och hårdare den slår desto snabbare blir du av med ditt beroende.

Men. Det blir intressant att se hur det går för dig. All lycka till från mig i alla fall.
Senast redigerad av paggan 2024-01-09 kl. 20:02.
Citera
2024-01-10, 10:13
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Du känner ingen skillnad för att du fortfarande fyller kroppen med nikotin (om än mindre). Nikotinreceptorerna får fortfarande sitt.
Det finns inget magiskt sätt att slippa abstinensen. Ska man bli fri från snuset så måste man också gå igenom abstinensen.
Det är lika bra att rycka av plåstret (i dubbel bemärkelse) på en gång.
Välkomna abstinensen. Ju mer och hårdare den slår desto snabbare blir du av med ditt beroende.

Men. Det blir intressant att se hur det går för dig. All lycka till från mig i alla fall.

Jo tack. Visst är det så. Men skulle inte fixa det nu eftersom jag är så inställd på att följa den plan jag gjort upp.
Jag vet att jag kommer att fixa det om jag bara följer planen eftersom jag mentalt är redo för abstinensen som jag vet kommer när jag trappar ned.

Alla som slutar tvärt har min fulla beundran. Jag skulle inte fixa det.

Jag har läst någonstans att sluta med snus är lika svårt som att sluta med heroin?
Det tvivlar jag ju lite på. Inte fan skulle jag springa och råna nån om jag saknade pengar till snus direkt men fan i helvete vad livet känns meningslöst och tomt när det där jävla suget kommer och man inte ha nån snus. Absolut ingenting fungerar i huvudet.
Citera
2024-01-10, 12:28
Medlem
paggans avatar
Citat:
Jo tack. Visst är det så. Men skulle inte fixa det nu eftersom jag är så inställd på att följa den plan jag gjort upp.
Jag vet att jag kommer att fixa det om jag bara följer planen eftersom jag mentalt är redo för abstinensen som jag vet kommer när jag trappar ned.

Alla som slutar tvärt har min fulla beundran. Jag skulle inte fixa det.

Jag har läst någonstans att sluta med snus är lika svårt som att sluta med heroin?
Det tvivlar jag ju lite på. Inte fan skulle jag springa och råna nån om jag saknade pengar till snus direkt men fan i helvete vad livet känns meningslöst och tomt när det där jävla suget kommer och man inte ha nån snus. Absolut ingenting fungerar i huvudet.

Att livet känns meningslöst och tomt är bara en illusion.
Kanske romantiserar du snuset? Efter-maten snusen, filmsnusen, snusen till ölen?
Alla de stunderna fick dig bara att må bra för att du kom upp till ett normalläge (som icke snusare hela tiden har). Du hade gnagande abstinens och snusarna du tog då fick dig att må normalt igen. Och att det smakade så gott efter maten beror så klart på att du hade mölat i dig snus hela dagen, det smakade skit i truten och efter maten smakade det så klart bättre.
Snus har inga magiska egenskaper som gör att man tänker klarare eller blir mer fokuserad eller får en att må bättre. Man bara tror det för att man med snuset slipper sin gnagande abstinens som hela tiden ligger över en.

Låt mig veta hur det går för dig.
Citera
2024-01-10, 12:36
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:

Låt mig veta hur det går för dig.

Japp. Återkommer i tråden när jag trappar ned ett steg i styrka.
Räknade plåstren i morse och hade 13 st kvar så vi får se hur det går tisdag 23:e jan.
Citera
2024-01-10, 16:55
Medlem
Lite motivation till er som kämpar på.
Trillade ju dit igen för några dagar sedan efter ett uppehåll och är direkt tillbaka på att det är fan inte värt det.
Tröttheten/segheten (som varit orsaken till att jag vill sluta) kom tillbaka som på beställning, och vilopulsen skenar iväg.
Första dagen var varje snus en njutning, men nu är ångesten över att jag kämpade så och nu är tillbaka på ruta 0 enorm.
Ska se till att snarast planera in en långhelg och göra ett nytt försök, och åtminstone undvika att dom värsta 3-4 dagarna hamnar på arbetstid.
Citera
2024-01-10, 20:28
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Slutade snusa i november 2022 efter drygt 17års användade. Använde sen nikotintugummin fram tills för ett par veckor sen. Men känner fortfarande ett sug av nåt under läppen. Hur fan är det möjligt när det gått ungefär 14 mån sen jag tog en snus? Kommer detta försvinna i takt med att nikotinet (för att jag nu slutat med nikotintugummin) försvinner från kroppen?

Jag tuggar vanliga tuggummin utan nikotin som en dåre just nu. Vet en som slutade snusa efter 50år som tyckte det var lätt att sluta snusa men att det tog lång tid att bli av med tuggummi-beroendet (tuggummin utan nikotin)
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2024-01-10 kl. 20:31.
Citera
2024-01-11, 11:11
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Slutade snusa i november 2022 efter drygt 17års användade. Använde sen nikotintugummin fram tills för ett par veckor sen. Men känner fortfarande ett sug av nåt under läppen. Hur fan är det möjligt när det gått ungefär 14 mån sen jag tog en snus? Kommer detta försvinna i takt med att nikotinet (för att jag nu slutat med nikotintugummin) försvinner från kroppen?

Jag tuggar vanliga tuggummin utan nikotin som en dåre just nu. Vet en som slutade snusa efter 50år som tyckte det var lätt att sluta snusa men att det tog lång tid att bli av med tuggummi-beroendet (tuggummin utan nikotin)

Om du läser mina andra inlägg ovan så är det ju detta jag menar. Abstinensen måste tas itu med hur man än gör. Så länge man får i sig nikotin på ett eller annat sätt så skjuter man bara på det oundvikliga.
Det spelar ingen roll att du slutade med snus för 14 månader sen. Nu när du inte tillför nikotin så kommer så klart abstinensen som du så klart kopplar ihop med att lägga in en snus för att bli av med den.

Självklart försvinner abstinensen utan nikotin. Det tar några veckor sen blir det bara bättre.
Se inte abstinensen som något dåligt. Det är ju ett tecken på att du svälter ut ett beroende som du vill bli av med och vägen till att bli en hälsosammare människa med mer pengar.
Senast redigerad av paggan 2024-01-11 kl. 11:18.
Citera
2024-01-11, 13:24
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Om du läser mina andra inlägg ovan så är det ju detta jag menar. Abstinensen måste tas itu med hur man än gör. Så länge man får i sig nikotin på ett eller annat sätt så skjuter man bara på det oundvikliga.
Det spelar ingen roll att du slutade med snus för 14 månader sen. Nu när du inte tillför nikotin så kommer så klart abstinensen som du så klart kopplar ihop med att lägga in en snus för att bli av med den.

Självklart försvinner abstinensen utan nikotin. Det tar några veckor sen blir det bara bättre.
Se inte abstinensen som något dåligt. Det är ju ett tecken på att du svälter ut ett beroende som du vill bli av med och vägen till att bli en hälsosammare människa med mer pengar.

Du slår verkligen huvudet på spiken här, Paggan.
Har man slutat med snus för länge sen men ersatt det med annat nikotin har man egentligen inte åstadkommit mycket alls. För i slutändan, oavsett tuggummi, plåster, ingefära eller papper under läppen så måste man igenom nålsögat som är att svälta ut ett beroende. För eller senare måste man sitta still på röven och känna hur det klingar av. Och det är synonymt med att ha abstinens.
Citera
2024-01-11, 16:17
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:

Jo men tycker det är konstigt att det känns som nåt saknas under läppen när jag inte haft någon snus där på 14mån förutom nån enstaka snus under nån fylla (jag dricker väldigt sällan) och är orolig att det inte försvinner även om flera år. Möjligt att det är för mitt tandkött och tand är så slitet. Just den tanden där jag snusade som mest sticker ut då den är betydligt gulare än övriga som blivit rätt mycket vitare sen jag slutade snus. För övrigt så kände jag att nåt saknades under läppen även ett år efter att ha slutat trots att jag tog nikotintugummin.

Största anledningen till att jag slutade snusa var för att det ställer till det rejält med hur det känns i ansiktet. Det var och till viss del är skillnad på hur det känns på vänster och höger sida i hela ansiktet. Jag har än idag ont i höger öga(!) Alltså vi snackar så det känns som jag kan förlora synen där om jag fortsätter snusa.

Men att ha bytt till nikotintugummin och nu vanliga tuggummin känns som att det nu borde ha stabiliserats lite med den känslan men 14mån senare känns det alltså fortfarande som nåt saknas. Kan förstå att känslan av niktoin saknas om man slutar med det, men känslan av att ha något under läppen 14mån senare? Aja jag är på dag 14 nu tror jag utan nikotin öht. Har börjat trappa ner lite på vanliga tuggummin också.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2024-01-11 kl. 16:19.
Citera
2024-01-11, 16:32
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Jo men tycker det är konstigt att det känns som nåt saknas under läppen när jag inte haft någon snus där på 14mån förutom nån enstaka snus under nån fylla (jag dricker väldigt sällan) och är orolig att det inte försvinner även om flera år. Möjligt att det är för mitt tandkött och tand är så slitet. Just den tanden där jag snusade som mest sticker ut då den är betydligt gulare än övriga som blivit rätt mycket vitare sen jag slutade snus. För övrigt så kände jag att nåt saknades under läppen även ett år efter att ha slutat trots att jag tog nikotintugummin.

Största anledningen till att jag slutade snusa var för att det ställer till det rejält med hur det känns i ansiktet. Det var och till viss del är skillnad på hur det känns på vänster och höger sida i hela ansiktet. Jag har än idag ont i höger öga(!) Alltså vi snackar så det känns som jag kan förlora synen där om jag fortsätter snusa.

Men att ha bytt till nikotintugummin och nu vanliga tuggummin känns som att det nu borde ha stabiliserats lite med den känslan men 14mån senare känns det alltså fortfarande som nåt saknas. Kan förstå att känslan av niktoin saknas om man slutar med det, men känslan av att ha något under läppen 14mån senare? Aja jag är på dag 14 nu tror jag utan nikotin öht. Har börjat trappa ner lite på vanliga tuggummin också.

Ditt nikotinberoende är kopplat till att snusa. Alltså känns en del av din abstinens som att du saknar något under läppen. Hade du varit rökare hade du saknat att dra ner något i lungorna även om du tuggade nikotintuggummi och inte haft en cigg i truten på 2 år.
Du är på bra väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in