Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-04, 19:26
  #9505
Medlem
valleFANs avatar
Nikotinfri över en vecka nu, räknar inte. Har varit full ett antal gånger och umgåtts med snusare och rökare. Att jag inte tänker snusa mer ska inte gå ut över någonting i mitt liv. Abstinensen har varit nästintill obefintlig, eftersom jag bestämt mig för att inte ha abstinens och för att jag aldrig mer kommer att bruka denna värdelösa drogen nikotin.

Ibland blir jag självklart sugen. Då tänker jag: "Varsågod, gå och köp en dosa snus - på villkoret att du snusar hela livet." Efter den tanken dyker det upp bilder från mitt framtida liv där jag kör in en prilla när jag ska gifta mig, kör in en prilla när min framtida dotter/son tar studenten, kör in en prilla på en förälders begravning osv. osv. Om jag väljer nikotinet så väljer jag också det före allt annat i livet, för så fungerar beroenden. Kort efter dessa tankegångar skär en klar och tydlig slutsats fram i mitt inre: "Aldrig mer."

Inte ens om jag hade haft en vecka kvar att leva hade jag gått och köpt en dosa. Precis så meningslöst och obetydligt är och bör snuset vara.
__________________
Senast redigerad av valleFAN 2018-04-04 kl. 19:28.
Citera
2018-04-04, 19:36
  #9506
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valleFAN
Nikotinfri över en vecka nu, räknar inte. Har varit full ett antal gånger och umgåtts med snusare och rökare. Att jag inte tänker snusa mer ska inte gå ut över någonting i mitt liv. Abstinensen har varit nästintill obefintlig, eftersom jag bestämt mig för att inte ha abstinens och för att jag aldrig mer kommer att bruka denna värdelösa drogen nikotin.

Ibland blir jag självklart sugen. Då tänker jag: "Varsågod, gå och köp en dosa snus - på villkoret att du snusar hela livet." Efter den tanken dyker det upp bilder från mitt framtida liv där jag kör in en prilla när jag ska gifta mig, kör in en prilla när min framtida dotter/son tar studenten, kör in en prilla på en förälders begravning osv. osv. Om jag väljer nikotinet så väljer jag också det före allt annat i livet, för så fungerar beroenden. Kort efter dessa tankegångar skär en klar och tydlig slutsats fram i mitt inre: "Aldrig mer."

Inte ens om jag hade haft en vecka kvar att leva hade jag gått och köpt en dosa. Precis så meningslöst och obetydligt är och bör snuset vara.

Så jävla tung är du! Tummen upp!
Citera
2018-04-11, 11:27
  #9507
Medlem
supernalles avatar
Hejsan!
Nu är jag inne på försök 100 eller nåt med att sluta snusa. Har varit rökfri en längre tid.
Dag 1-3 var åt helvete.
Sen var det några bra dagar.
Men nu... dagarna 8-10 (är på 10:e dagen) har varit brutala igen.
Humöret e verkligen inte på topp, så jävla trött - skulle kunna sova 24h i dygnet känns det som, så jävla sugen på cigg/snus, rastlös fast jag är så sjukt trött.

Satan också.. Ångar vidare..
Citera
2018-04-11, 12:13
  #9508
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supernalle
Hejsan!
Nu är jag inne på försök 100 eller nåt med att sluta snusa. Har varit rökfri en längre tid.
Dag 1-3 var åt helvete.
Sen var det några bra dagar.
Men nu... dagarna 8-10 (är på 10:e dagen) har varit brutala igen.
Humöret e verkligen inte på topp, så jävla trött - skulle kunna sova 24h i dygnet känns det som, så jävla sugen på cigg/snus, rastlös fast jag är så sjukt trött.

Satan också.. Ångar vidare..
Jag känner igen allt det där. Håll ut några dagar/veckor så blir det bättre. Testa att snusa ingefära. Det bränner gött under läppen.

Själv har jag varit utan snus sen andra helgen i Januari och för några veckor sen så drack jag för första gången sen dess. Jag var omgiven av snusare och rökare men jag stod emot trots att det var svårt emellanåt.
Var riktigt nöjd dagen efter.
Citera
2018-04-12, 22:09
  #9509
Medlem
valleFANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supernalle
Hejsan!
Nu är jag inne på försök 100 eller nåt med att sluta snusa. Har varit rökfri en längre tid.
Dag 1-3 var åt helvete.
Sen var det några bra dagar.
Men nu... dagarna 8-10 (är på 10:e dagen) har varit brutala igen.
Humöret e verkligen inte på topp, så jävla trött - skulle kunna sova 24h i dygnet känns det som, så jävla sugen på cigg/snus, rastlös fast jag är så sjukt trött.

Satan också.. Ångar vidare..

Man måste nå insikten att nikotin inte "gör" någonting särskilt med dig. Du blir inte piggare, mer fokuserad eller mer avslappnad av nikotin. Nikotin är skitdåligt knark som egentligen endast skapar ett sakta växande tomrum som du måste tillfredsställa. Det som ger dig "abstinens" är ju faktiskt själva nikotinet, inte avsaknaden av nikotin.

Och abstinensen är bara jobbig om man tror på den och går runt och ältar den.

Jag har varit snusfri i mer än 2 veckor nu. Har festat i vanlig ordning och umgåtts med rökare/snusare dagligen. Men har aldrig känt att jag vill ha en snus. Jag känner givetvis en tomhet, en "hunger" och alla de fysiska aspekterna av avsaknaden på nikotin. Just nu har jag ont i magen, som också känns uppsvälld och märklig, p.g.a ämnesomsättningens återgång till det normala. Men jag har lyckats övertyga mig själv så pass rejält och innerligt om att nikotin verkligen inte gör NÅGOT med mig, att jag (även om jag FÖRSÖKER) inte kan se något rationellt eller logiskt i att bruka snus/cigg. Den känslan är underbar och fullständigt fri. För så länge man är sugen på snus är man ju fortfarande beroende. Mitt beroende upphörde någon dag innan jag slutade. Det är bara att bestämma dig för när ditt upphör.
__________________
Senast redigerad av valleFAN 2018-04-12 kl. 22:12.
Citera
2018-04-17, 10:13
  #9510
Medlem
Me0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valleFAN
Man måste nå insikten att nikotin inte "gör" någonting särskilt med dig. Du blir inte piggare, mer fokuserad eller mer avslappnad av nikotin. Nikotin är skitdåligt knark som egentligen endast skapar ett sakta växande tomrum som du måste tillfredsställa. Det som ger dig "abstinens" är ju faktiskt själva nikotinet, inte avsaknaden av nikotin.

Och abstinensen är bara jobbig om man tror på den och går runt och ältar den.

Jag har varit snusfri i mer än 2 veckor nu. Har festat i vanlig ordning och umgåtts med rökare/snusare dagligen. Men har aldrig känt att jag vill ha en snus. Jag känner givetvis en tomhet, en "hunger" och alla de fysiska aspekterna av avsaknaden på nikotin. Just nu har jag ont i magen, som också känns uppsvälld och märklig, p.g.a ämnesomsättningens återgång till det normala. Men jag har lyckats övertyga mig själv så pass rejält och innerligt om att nikotin verkligen inte gör NÅGOT med mig, att jag (även om jag FÖRSÖKER) inte kan se något rationellt eller logiskt i att bruka snus/cigg. Den känslan är underbar och fullständigt fri. För så länge man är sugen på snus är man ju fortfarande beroende. Mitt beroende upphörde någon dag innan jag slutade. Det är bara att bestämma dig för när ditt upphör.
Perfekt attityd, det här kommer inte vara några problem för dig. Nu är du icke-snusare/rökare, grattis!
Citera
2018-04-18, 06:49
  #9511
Medlem
Ca. 11 veckor in nu och jag känner äntligen att det börjar bli lättare!

Hur ser ni som slutat snusa på det här med feströkande, funkar det?
Har även funderat på det här med att trycka in ingefära under läppen bara för att det är gott, men känns som att jag börjat få abstinens på snus då igen.
Citera
2018-04-19, 11:13
  #9512
Medlem
supernalles avatar
Hur är det med trötthet?
Är väldigt trött om dagarna och kvällarna, sover sisådär 7-8 timmar per natt, som jag alltid gjort.
2 och en halv vecka utan snus.
Citera
2018-04-20, 11:15
  #9513
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supernalle
Hur är det med trötthet?
Är väldigt trött om dagarna och kvällarna, sover sisådär 7-8 timmar per natt, som jag alltid gjort.
2 och en halv vecka utan snus.

Tyckte också man blev tröttare efter att ha slutat.
Att få någon djupsömn de första nätterna verkar omöjligt. Det beror nog på alla vågor av abstinens som kroppen skickar ut som stör sömnen.

Sen efter en vecka tyckte jag också man blev tröttare, fick lättare för att somna och sov bättre.
I slutändan sover man bättre än vad man gjorde som snusare.
Citera
2018-04-20, 17:57
  #9514
Medlem
Ett år och en månad snusfri. Saknar fortfarande att ha nåt under läppen och saknar smaken.
Med tanke på tråden så lägger jag spoiler.


Men jag tänker inte ge upp för frestelsen.
Citera
2018-04-20, 19:59
  #9515
Medlem
valleFANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Ca. 11 veckor in nu och jag känner äntligen att det börjar bli lättare!

Hur ser ni som slutat snusa på det här med feströkande, funkar det?
Har även funderat på det här med att trycka in ingefära under läppen bara för att det är gott, men känns som att jag börjat få abstinens på snus då igen.

Låter som att du fortfarande är beroende, främst psykiskt. Varför i hela friden ska du köra upp ingefära under läppen? Tänk hur märkligt det hade varit innan du började snusa. Sekunden du gör det så kommer du att berätta för dig själv i ditt inre att ingefäran är ett substitut för något som var mycket mer fantastiskt - snuset. Denna spiral av snus-romantiserande ska du ge fan i, för då dröjer det inte länge innan du går på myten om att snus är något "skönt" och "unnar" dig det. Sen sitter du fast i något år till, om inte hela livet. Och varje gång du börjar blir det tuffare att hålla psyket rent från beroendet.

Snus gör ingenting mer än att skapa ett beroende. Samma stund som nikotinet når kroppen så börjar det också lämna kroppen - och då uppstår begäret efter mer. Vad är det för ett liv?

Citat:
Ursprungligen postat av supernalle
Hur är det med trötthet?
Är väldigt trött om dagarna och kvällarna, sover sisådär 7-8 timmar per natt, som jag alltid gjort.
2 och en halv vecka utan snus.

Snart uppe i en månad. Har inte känt några symptom av trötthet överhuvudtaget, tvärtom: rastlöshet och för mycket energi. Det där är nog väldigt individuellt och kommer att gå över snart.

Citat:
Ursprungligen postat av Throwaway1912
Ett år och en månad snusfri. Saknar fortfarande att ha nåt under läppen och saknar smaken.
Med tanke på tråden så lägger jag spoiler.


Men jag tänker inte ge upp för frestelsen.

Kämpa på! Bejaka friheten istället för att sakna fängelset, det är fullständigt irrationellt.
Jag tror att du kan lämna suget bakom dig. Sug efter snus är något som bara finns när man snusar. Det som sitter kvar sen är bara inbillat.
__________________
Senast redigerad av valleFAN 2018-04-20 kl. 20:03.
Citera
2018-04-20, 20:44
  #9516
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valleFAN

Kämpa på! Bejaka friheten istället för att sakna fängelset, det är fullständigt irrationellt.
Jag tror att du kan lämna suget bakom dig. Sug efter snus är något som bara finns när man snusar. Det som sitter kvar sen är bara inbillat.


Ja,jag är ju fullt medveten om att det nu enbart är psykiskt som jag saknar det.
Det gör det ju lättare(för mig) att inte börja snusa igen.
Kommer man bara dit då är det en "battle of the wits" så att säga. Och den dagen jag låter min kropp vinna över min hjärna ,kan jag lika gärna knäppa av på powerknappen.

Jag ville försöka säga nåt uppmuntrande i tråden. Men jag inser nu att jag kan ha gjort det rakt motsatta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback