2017-06-02, 13:42
Medlem
OrganiCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internpostkuvert
Hållt uppe i två år nu, efter >25 års intensivt nästan dygnet runt snusande. Slutade cold turkey och fick alla klassiska abstinenstecken. Klarade inte att sova, sköta jobbet eller knappt köra bil första veckan. Det som räddade mig var Onico. Det lurade min hjärna att skruva på feelgood kranen och må nästan lika bra som med riktigt snus. Efter några månader när själva nikotinet var ute av kroppen så var jag redo att sluta också med ovanan att ha något under läppen. Men än i dag så händer det att jag t.ex river isär en tepåse och knycklar ihop en liten "prilla" när suget på snus blir för stort. Låter ju idiotiskt men jag är fri från det kemiska giftet iaf, och känner inget sug efter nikotinet som sådant och det är ju det viktigaste.
På vilket sätt påverkade det jobbet?
Klarade du inte av arbetsuppgifterna så du blev tvungen att gå hem eller fick du sparken?
Sånt är jag lite orolig för, att mitt uppe i avvänjningen få sparken bara för att man inte kan sköta arbetsuppgifterna p.g.a. abstinensen.
Citera
2017-06-02, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrganiC
Klarade du inte av arbetsuppgifterna så du blev tvungen att gå hem eller fick du sparken?
Sånt är jag lite orolig för, att mitt uppe i avvänjningen få sparken bara för att man inte kan sköta arbetsuppgifterna p.g.a. abstinensen.

'Vill' man att abstinensen ska sänka en så kommer den att göra det.

Tillåter man sig bli på dåligt humör utan snus blir humöret extra dåligt i onödan, det är ingen lag i att det ska bli katastrof bara för att du inte får i dig nikotin.

Klarar man inte av att sköta sitt jobb för att man har nikotinabstinens så skötte man nog inte jobbet särskilt bra med nikotin i kroppen från början, dvs man var på gränsen att få sparken som det var Alla tillåts ha bra eller dåliga dagar/veckor mer eller mindre om du inte är pilot eller jobbar på iss kanske.

Har du riktigt grova bekymmer med yrsel, huvudvärk, sömn eller andra kritiska saker, t ex att du inte litar på dig själv som bil/maskinförare, så ta då och stanna hemma under den korta period av tre till fem dygn som du upplever detta. Fortsätter du att uppleva den inledningsvis ganska jobbiga känslan är det något annat som är fel.

Det är verkligen lätt att sluta snusa när man verkligen vill. Jag vet eftersom jag själv har slutat tidigare, men i mitt inre inte riktigt velat snusa, även om jag lurat mig själv att jag ville. Har alltså börjat igen, slutat igen om vart annat.

Det sägs ju också bli svårare att sluta för var gång, men det är inte sant. Det har aldrig varit så lätt att inte snusa som just nu
Citera
2017-06-05, 08:40
Medlem
Suprahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndyHermesKink
Jävligt bra kämpat med dina andra beroenden.
Statistiskt sett i denna tråd är det bäst att sluta cold turkey. Nilkotinhjälpmedel tenderar att hålla en kvar i beroendet. För att sluta måste man bort från snuset, nikotinet, rutinerna och brukartänket. Nikotinhjälpmedel tar bara bort snuset ur denna ekvation och kvar är nikotin, rutiner och brukartänket.

Det är inte mycket till vinst, ska du veta. Detta brukar hålla en borta från snuset ett tag, men vanligt är att man till slut faller tillbaka med tankar som "nu tar jag nikotinhjälpmedel var dag, då kan jag lika gärna börja snusa igen."
Man har ju kvar ett nikotinberoende precis som förr, man följer samma rutiner med att ta (snuset)nikotinhjälpmedlet på morgonen, efter måltider, efter kaffe, när man dricker alkohol.
Och man har alltid kvar i bakhuvudet "är det inte dags för en (snus)nikotinhjälpmedel snart?"

Så det bästa är att lämna allt vad snus heter bakom dig och gradvis vänja dig vid detta. För många är detta skitsvårt och man har tusen anledningar till varför man ska "behålla kontakten" delvis. Men du ska sluta.
Inte byta drog.
Sluta. Lägga av. Upphöra med.

Och nu till det ironiska: Jag kunde inte detta. Jag kände mig som ett skrämt djur vid tanken på att gå till jobbet utan snus. Så jag tyckte jag behövde nikotintabletter, och det funkade faktiskt bra för mig. Efter en förpackning insåg jag dock att jag höll på att bli beroende av dem i stället, så då slutade jag med dem också. Jag har klarat mig i 3+ år utan återfall och har inga planer på att börja igen.

Tack så mycket! Jag ska göra ett försök strax att kliva av cold turkey. Får se hur det går.
Citera
2017-06-05, 17:37
Medlem
Access-Denieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Inte en enda gratulation här
Skärpning

Nu är jag lite sent ute men... Grattis i efterskott! Det måste kännas fantastiskt att fira 3 år som snusfri. Jag är nu inne på dag 5 (igen) så jag har en bit kvar.
Citera
2017-06-05, 18:33
Medlem
Internpostkuverts avatar
Citat:

Nejdå, jag fick inte sparken. Har ett jobb som är fritt utan en chef eller jobbarkompisar inpå mig så det var väl ingen som märkte att man var en smula oduglig i några dagar. Tänkt dig att det är som att gå till jobbet med feber - ungefär så nedsatt kändes arbetskapaciteten. Men hade jag haft Onico från dag1 så hade det säkert inte varit så farligt. Hoppas du fixar det! Kan en sån inbiten snusare som jag sluta snusa så kan de flesta : )
Citera
2017-06-06, 04:33
Medlem
Okej, lyckades vara utan snuset i 2 veckor, och efter några jobbiga dagar så funkar det faktiskt. Sömnen blir normal och man känner inte samma irritation. Hungern blev dock extrem för mig. Hade kunnat äta hur mycket som helst om jag tillät mig och det satt i hela tiden.

Kände dock en stor saknad efter snuset och eftersom jag inte känner att det påverkar mitt liv speciellt mycket (kostar mig knappt nånting) så började jag igen, men det känns ändå skönt att veta att det går om man verkligen vill sluta.
Citera
2017-06-07, 15:18
Medlem
OrganiCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internpostkuvert
Nejdå, jag fick inte sparken. Har ett jobb som är fritt utan en chef eller jobbarkompisar inpå mig så det var väl ingen som märkte att man var en smula oduglig i några dagar. Tänkt dig att det är som att gå till jobbet med feber - ungefär så nedsatt kändes arbetskapaciteten. Men hade jag haft Onico från dag1 så hade det säkert inte varit så farligt. Hoppas du fixar det! Kan en sån inbiten snusare som jag sluta snusa så kan de flesta : )
Tack för svar.
Dessvärre snusar alla på mitt jobb så jag kan glömma motivation därifrån.
Jag ska sluta på måndag (12/6) utan snussubstitut. Anledningen till att jag skjuter upp det till just måndag är att jag har beställt en roddmaskin som ännu inte har kommit och i och med den så tänkte jag även sluta med snuset. Så när abstinensen kickar in som värst så kan jag ta ut det på maskinen.
Det är 6 gången jag försöker sluta snusa, men här gången ska jag tamejfan lyckas!
Citera
2017-06-08, 13:39
Medlem
Citat:
Tack för svar.
Dessvärre snusar alla på mitt jobb så jag kan glömma motivation därifrån.
Jag ska sluta på måndag (12/6) utan snussubstitut. Anledningen till att jag skjuter upp det till just måndag är att jag har beställt en roddmaskin som ännu inte har kommit och i och med den så tänkte jag även sluta med snuset. Så när abstinensen kickar in som värst så kan jag ta ut det på maskinen.
Det är 6 gången jag försöker sluta snusa, men här gången ska jag tamejfan lyckas!

Du får försöka använda snusarna på jobbet som motivation eller sporre. De kommer förstås att häckla dig för att du slutar, försöka lura dig till att börja igen, vilja bjuda hela tiden och allt sådant. Innerst inne önskar de dock att de hade makten över sig själva och deras beroende.

Tänk att var gång de försöker dra in dig i fördärvet igen så avundas de dig som har slutat.

Om du tycker snusen luktar gott som jag får du lära dig att leva med det, den luktar gott helt enkelt, inte mer än så, men det finns en stor chans att du börjar förakta snuslukten. Finns risk för förakt gentemot alla som snusar, ritualen kring det osv också.

Som snusare har du tidigare aldrig haft möjligheten att uppfatta snusare eller deras misär i din omgivning men nu har du chansen. Studera folk under fikarasten, under samtal och liknande. Snusburkar överallt, pengaslöseri, dålig andedräkt, äckliga munnar, utstående läppar, fula leenden. Hur mycket gladare blir folk när de petar in snusen efter frukostrasten? Hur många ser du som paniskt räknar prillorna i burken för att se om de kommer räcka hela dagen? Hur många ser du som måste tigga snus av kollegorna? Vill du fortsätta vara en i det gänget?

Som en utomstående så är det vidrigt och löjligt att se hur folk håller på och duttar.
Värst är de jävlarna som snusar portionssnus som ska hålla på och plocka ner snusen med tungan och bolla runt den i munnen medans de pratar med folk.

Snus luktar bara gott i burken, så fort den får mänsklig kontakt luktar den faan. Nä fy fan för snus!
Senast redigerad av starxgvs 2017-06-08 kl. 13:44.
Citera
2017-06-08, 20:54
Medlem
Dumpar skiten nu. Det ökar inte min livskvalitet för fem öre, är snarare ivägen. Åt helvete med snus.
Citera
2017-06-09, 15:53
Medlem
IndyHermesKinks avatar
[quote=Tomburkennz|60941844Det ökar inte min livskvalitet för fem öre, är snarare ivägen.[/QUOTE]

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Det tog mig ett tag att inse det bara. Rätt många år av monotont snusande, faktiskt. Men bättre sent än aldrig.
Citera
2017-06-10, 11:10
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Access-Denied
Nu är jag lite sent ute men... Grattis i efterskott! Det måste kännas fantastiskt att fira 3 år som snusfri. Jag är nu inne på dag 5 (igen) så jag har en bit kvar.
Men den här gången klarar du det, eller hur?
Tänk bara, "Spider-Girl klarade, så det kan fan jag också", och så kör du non stop och hoppar aldrig på skiten igen. Och plötsligt har dagar lagts till dagar och blivit veckor och år!

Citat:
Ursprungligen postat av TonyMontane
Okej, lyckades vara utan snuset i 2 veckor, och efter några jobbiga dagar så funkar det faktiskt. Sömnen blir normal och man känner inte samma irritation. Hungern blev dock extrem för mig. Hade kunnat äta hur mycket som helst om jag tillät mig och det satt i hela tiden.

Kände dock en stor saknad efter snuset och eftersom jag inte känner att det påverkar mitt liv speciellt mycket (kostar mig knappt nånting) så började jag igen, men det känns ändå skönt att veta att det går om man verkligen vill sluta.
Alltså förlåt, men du kör den mest klassiska återfallstaktiken i boken. Det är så vi ALLA tänker när vi börjar igen! Snuset kostar dig massor på alla plan, inte minst fysiskt och psykiskt, annars hade du inte försökt lägga av. Och snuset förslavar dig- vilket var min främsta orsak till att lägga av för gott.
Citera
2017-06-10, 20:33
Medlem
Access-Denieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Men den här gången klarar du det, eller hur?
Tänk bara, "Spider-Girl klarade, så det kan fan jag också", och så kör du non stop och hoppar aldrig på skiten igen. Och plötsligt har dagar lagts till dagar och blivit veckor och år!
Ja den här gången kommer jag att fixa det. Känner mig så taggad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in