2017-04-22, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engrilladkorvtack
Jag hatar verkligen snuset, men efter en veckas uppehåll så får jag se mig besegrad för tillfället. Den mentala biten är inga problem alls. Jag kan styra undan tankarna på snus till annat utan några större problem.

Det som sätter käppar i hjulet för mig är dock följande:

1. Enorm trötthet och mental slöhet.

2. Någon form av ångest/stress som känns rent fysiskt i kroppen.

3. Sömnproblem. Jag kan vara hur trött som helst men jag har ändå stora problem med att somna. När jag väl har somnat så vaknar jag igen efter 2 - 3 timmar och är hyfsat pigg. Lyckas sedan kanske somna om efter ett tag och sover då kanske 1 timma till om jag har tur. Vaknar igen pigg men blir självklart som en Zombie efter några timmar. I ett desperat försök i att verkligen slappna av inför kvällen tog jag till och med en whiskey innan jag skulle sova igår kväll. Trött som bara den och helt avslappnad i kroppen gick jag mot sängen, men icke. Låg vaken i 2 timmar, sov sedan 2 timmar, sedan någon form av halvsömn.

Det fungerar helt enkelt inte om man har mycket att göra. Sköta familj, pendlande och jobb på 2 - 3 timmar dålig sömn går inte. Får vänta till semestern då jag bara kan sitta på altanen och halvsova i en solstol tills abstinensen släpper.

Jäkla snus.

Jag skrev det här för någon vecka sedan. Jag hade gett upp. Men så när jag stod där i matbutiken och skulle lägga en dosa snus på bandet så tänkte jag att nej, jag ska inte ge upp. Jävla skitsnus. Så jag höll ut ett par dagar till och till min stora glädje är alla fysiska symptom nu helt borta. Det tog cirka 2 veckor. Jag känner mig mycket piggare, mindre stressad, klarar i huvudet och min kondition har förbättrats rejält bara under de två veckor som jag varit utan snus. Visst, jag är ingen maratonlöpare men jag märker det mycket i vardagen, jag blir inte trött av att cykla upp för backar, gå i trappor etc.

Man kommer alltid vara sugen på snus tror jag, precis som man kan bli sugen på annat, som godis. Det är gott helt enkelt och det som är gott vill man ha. Men så länge det fysiska behovet är över så kan man klara det.
Citera
2017-04-22, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facemash
Ja, mitt samvete bråkar verkligen med mig just nu. Är som att det verkligen sitter en liten djävul där som bråkar med förnuftet. Ta en snus, tänk vad gott. Nej ta inte en snus tänk så dåligt du kommer må sedan osv sov....

Fattar inte varför det kommer nu nästan 3 veckor efter. Men men, jag kämpar på!

3 veckor... kompis du kommer antagligen känna sug efter snus i åtminstone 10 år framöver. Det är nu du ska visa vad som skiljer dig från de svaga. Eller du kanske är svag själv?
Citera
2017-04-22, 20:44
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facemash
Ja, mitt samvete bråkar verkligen med mig just nu. Är som att det verkligen sitter en liten djävul där som bråkar med förnuftet. Ta en snus, tänk vad gott. Nej ta inte en snus tänk så dåligt du kommer må sedan osv sov....

Fattar inte varför det kommer nu nästan 3 veckor efter. Men men, jag kämpar på!
Tre veckor brukar vara en klassisk puckel för alla slutare. Ta dig över den!
Citera
2017-04-23, 08:17
Medlem
Jag klarade det, enligt mig, ultimata testet på hur det går i "sluta snusa processen".

Jag var ute och drack ganska många öl igår tillsammans med vänner som snusar. Suget dök inte upp särskilt ofta under kvällen och trots att jag efter åtta öl fick en tanke på att "en snus skulle vara riktigt fint, bara en kan väl inte skada?!" så avfärdade jag tanken väldigt snabbt och suget la sig.
Citera
2017-04-26, 20:52
Medlem
Nu har det gått 4 månader sedan jag slutade med snuset efter ett par års brukande vilket har gått förvånansvärt smidigt. Har dock börjat uppleva problem som påminner väldigt mycket om den första veckan när man slutar med nikotin:

Mitt vardagsliv funkar bra så länge jag är på jobbet, vilket jag är extremt mycket, men så fort jag kommer hem så kan jag inte koncentrera mig på något överhuvudtaget. Jag kan till exempel inte sätta mig i soffan efter en lång och hård arbetsdag och njuta av av en serie som förut utan när jag kommer hem så käkar jag, har teven på men vet knappt vad jag ser på och jag längtar egentligen bara efter att gå och lägga mig och sova.

Är detta vanligt när det är så pass länge sedan man slutade? Bör jag börja igen?
Citera
2017-04-26, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasilano
Nu har det gått 4 månader sedan jag slutade med snuset efter ett par års brukande vilket har gått förvånansvärt smidigt. Har dock börjat uppleva problem som påminner väldigt mycket om den första veckan när man slutar med nikotin:

Mitt vardagsliv funkar bra så länge jag är på jobbet, vilket jag är extremt mycket, men så fort jag kommer hem så kan jag inte koncentrera mig på något överhuvudtaget. Jag kan till exempel inte sätta mig i soffan efter en lång och hård arbetsdag och njuta av av en serie som förut utan när jag kommer hem så käkar jag, har teven på men vet knappt vad jag ser på och jag längtar egentligen bara efter att gå och lägga mig och sova.

Är detta vanligt när det är så pass länge sedan man slutade? Bör jag börja igen?

Du ligger ca en månad före eller framför mig.

Är det inte skönt att huvudet inte riktigt funkar när du kommer hem? Tidigare har ju nikotinet tvingat din hjärna att vara skärpt när den egentligen har behövt vara stökig och oordnad. Drick en kopp kaffe istället om du tycker att det är smartare eller bättre än att ta en snus när du kommer hem Eller ta lite ritalin vetja? Med lite centralstimulerande vilket nikotin är så orkar du säkert med lite mer om kvällarna.

Jag älskar de dagar som jag får komma hem och ha det sådär i huvudet. Oftast när det sker för mig är det helt egentligen knäpptyst och jag kan inte utföra en enda kognitiv process i huvudet även om en hel del bilder, tankar och impulser kan svisha förbi i mitt inre.

Har lärt mig den hårda vägen att det här är att föredra genom att ha slutat, idiotiskt nog börjat igen, för att nu ha slutat för alltid.

Ska du vara lika idiotisk som jag och börja snusa igen? Varför inte jobba mindre och sova längre så orkar du nog kolla på din film ska du se

Snus är verkligen skit.
Citera
2017-04-26, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engrilladkorvtack
Man kommer alltid vara sugen på snus tror jag, precis som man kan bli sugen på annat, som godis. Det är gott helt enkelt och det som är gott vill man ha. Men så länge det fysiska behovet är över så kan man klara det.

Och när man slutar snusa blir man än mer sugen på godis, chips, läsk och annat. Hjärnan försöker hela tiden lura en till att njuta av de här lättillgängliga sakerna utan kamp. Rent fysiologiskt så innebär att njuta = kemisk belöning för något väl utfört typ skaffa mat, fortplanta sig, överkommit en strapats, kunna känna ett inre lugn.

Vi snusare är experter på att njuta med våran snus i minsta lilla stund. Till och med när vi är förtvivlade och helst vill gå in i duschen och våldtäktsduscha kan vi trösta oss med en snus och göra det liiite liite bättre och inte känna oss lika trasiga som vi skulle gjort utan snus.

Men efter tillräckligt lång tid utan är det lika lätt att avstå skitsnusen som att avstå chips, godis och allt annat man lätt belönar sig med.
Citera
2017-04-26, 21:16
Medlem
Det går bra här, 3 månader nånting

Vill upplysa alla slutare om att General lös återigen har sin klassiska design med guldlock, svart bakgrund och guldtext

Citera
2017-04-27, 06:54
Medlem
Panzarphungens avatar
Då har även jag passerat 3 månader utan snuset, och ca 2 mån utan något nikotin alls.

Går faktiskt över förväntan, visst e jag sugen på en rejäl pris snus ibland, då faktiskt en General lös; vilket jag inte haft i käften sen jag började med påssnus nån gång för säkert 20ish år sedan...

Godissuget har jag lyckats hålla stången, inget sött alls sedan i julas, var lite kämpigt över Påsken men det löste sig med tiden.

Dyker kanske upp i tråden igen för avstämning vid nästa lönedags.... (25/1 sista snusen)
Citera
2017-04-27, 07:05
Medlem
Panzarphungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starxgvs

Vill upplysa alla slutare om att General lös återigen har sin klassiska design med guldlock, svart bakgrund och guldtext

Klassisk snusdosa är i vaxad papp och med ett guldfärgat metallock där man satt och ristade bort guldfärgen med passaren i skolan, så STA-loggan i mitten blev silvrig.

Jäkla skitdosa egentligen, om det regnade så man blev rejält blöt så svullnade dosan rejält och botten hade en tendens att lossna från limningen.

Så vissa saker blev bättre med plast

(När jag började snusa ('76) så kostade en dosa General lös 75 öre...... så man klarade både snusandet och inköpet av en del motortidningar på veckopengen -om man var sparsam )
Citera
2017-04-28, 11:58
Medlem
KungensKistas avatar
8 veckor nu. Tuff vecka där jag nästan övervägt att börja. Skriver på mitt examensarbete som just nu är förjävla tråkigt och då tänker jag att en snus hade muntrat upp mig.
Ensamtiden med plugget är helt klart värst trots att det nu snart har gått två månader.
Citera
2017-04-28, 14:17
Medlem
dstructs avatar
Slutade snusa för drygt 3 veckor sedan efter att ha snusat i ungefär 20 år. Har slutat en gång tidigare och hade då ett uppehåll på ungefär två år men fick ett återfall när jag pluggade då många kompisar snusade. Den här gången var det enkelt (bara gått 3 veckor i och för sig).

Det jag kan rekommendera är nikotinplåster, för att bli av med själva vanan att ta en snus, eller att tänka på snus. Finns tre olika styrkor, så man trappar ner nikotinbegäret successivt under några månader. Inte köra några nikotinfria snussorter eller något. Sedan måste man välja en period där det inte är för stressigt runt om en, typ som på semestern. Har provat nikotintuggummin tidigare men de är dåliga för då blir man bara beroende av dem istället och börjar överdosera.

Har bara gått 3 veckor som sagt men har knappt tänkt på snus, får se sedan hur det blir när jag trappar ner styrkan i plåstren. Men det känns som jag kommer lyckas.

Tror att tricket lite är att man måste komma till en punkt där man känner att snuset inte längre ger något, att nackdelarna väger över. Hade jag bara kunnat ta några om dagen som några få kan, typ efter man ätit så hade jag fortsatt men jag har gått konstant med snus i käften, ibland två inne samtidigt.

Två tandläkare har sagt till mig att om jag fortsätter så kommer jag snusa bort tandköttet enda in till benet. Kan säga att bara efter de här tre veckorna så ser mitt tandkött mycket bättre ut. Många säger att tandköttet inte kan läka efter snusning men det tror inte jag på. Farsan snusade också ganska länge och han har inte någon grop längre..
Senast redigerad av dstruct 2017-04-28 kl. 14:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in