Citat:
Ursprungligen postat av
Mafiosos
Haha ursäkta. För mina knäppa och panik inlägg. Men detta var jobbigare än förr. Läskigt vad nikotin gör med en, dämpar min ångest och depression men samtidigt vill jag inte va slav.
Det är sant då jag slutat röka, snusa osv förr vet jag vad du menar. Det är enkelt när man bestämt sig. Viljan är allt!
Nej farligheterna är inte riktigt problem, vissa får problem med tänder, man får lite ofräschare andedräkt och somliga högre blodtryck.
Har du själv slutat? Någon annan som har erfarenhet av depression/ångest och snus eller nikotin?
Jag noterar att du fortfarande inte besvarat min fråga. Fine.
Ja, jag slutade i januari efter 19 års snusande. Rökning innan det. Försökte sluta för några år sen men misslyckades. Har länge tänkt att jag vill sluta men det har aldrig blivit av innan.
Jag slutade med en ask Niquitin, funkade bra för mig att få lite nikotinstöd medan psyket vande sig av att ha nåt under läppen. Gradvis sänktes nikotinet i min kropp och när jag var nere på en eller två tabletter/dag så visste jag att jag teoretiskt sett borde kunna ta sista steget. Med viljestyrka och jävlaranamma gick det.
Första dagen med endast Niquitin fick jag inte mycket gjort på jobbet, det upptog hela min mentala kapacitet. Bara att lämna huset utan 1,5 dosor snus på fickan var ju helt otänkbart. Kunde lika gärna (hellre) lämna byxorna hemma. Men snabbt insåg jag att "jävlar, jag kommer att fixa detta".
För jag ville verkligen.
Och jag höll processen för mig själv. Kände mig starkare så, den enda pressen som fanns var min egen. När min fru en dag gled in på ämnet snus kunde jag nonchalant slänga fram "Snus? Nä, jag har slutat."
Summa summarum kände jag mig lite lurad av att ha varit fången i detta luftfängelse så länge. För när jag väl satte igång
så var det faktiskt lätt att sluta. Efter två månader tänkte jag knappt på snus!!! Och nu - inte alls.
Av alla snusets nackdelar (pengar, hälsa osv) var det egentligen bara en som gjorde att jag ville sluta:
Slaveriet. Jag var en slav.
Aldrig mer känner jag stress över att ha för lite snus på fickan.
Aldrig mer att jag äter nåt mekaniskt för att kunna snusa efteråt.
Aldrig mer att jag tar en snus till trots att läppen redan svider som satan.
Aldrig mer slänger jag mig i bilen kl 23 en söndagkväll på jakt efter nån bensinmack som har öppet och har snus.
Aldrig mer att jag tar snus - inte för att må bra utan för att slippa må dåligt.