2010-10-04, 05:33
  #3913
Bannlyst
nu höll det inte längre, fick bara lov att trycka in en fet generalsnus =)
Citera
2010-10-04, 05:37
  #3914
Medlem
belsosegs avatar
Jag är chockad över hur lätt det gick för mig. Jag trodde jag skulle vara skitsur, helt knas och ja, utom kontroll.

Jag slutade i juli, sedan dag 1 har jag inte känt ett behov av snus. Jag var inte ens grinig/sur.
Jag har inte haft en tanke på att sluta.
Jag kan till och med vara med syrran som snusar utan problem.
Skulle köpa snus till henne och öppnade dörren för att ta ut snuset och höll på att spy av lukten.

Inget jag har lust med att börja igen, men har inte direkt haft ett sug längre!

Började snusa när jag var 16 och slutade när jag var 22.

Så ni som ska sluta nu:
HEJA HEJA!
Citera
2010-10-04, 09:27
  #3915
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
jag har snus inne hela tiden även när jag sover, är 22 och snusat typ 10 år slänger ut snusen, äter mat och tar en ny.... går åt en dosa varje dag (lössnus) är jag utan snus en timme blir jag förbannad och mår skitdåligt. en gång var jag utan snus en halv dag det slutade med att jag fick lov supa mej skitfull så jag inte kände suget

Edit: Nu ska jag fan sluta snusa. om vi håller ihop så fixar vi det =)
Först och främst måste du bestämma dig för att sluta snusa och jag menar verkligen bestämma sig.

Sedan tycker jag att du borde kontakta läkare för att få ex. Cyban eller Champix utskrivet.
Jag har varit i samma sits som du är i nu, när jag slutade snusa cold turkey klarade jag 10 tim och då var jag i upplösningstillstånd och rusade till kiosken kl 22 på kvällen och bara proppade nunnen full i snus.

Därefter fick jag Champix utskrivet och nu har jag varit snusfri 1,5 år.
Citera
2010-10-05, 02:07
  #3916
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bearswe
Först och främst måste du bestämma dig för att sluta snusa och jag menar verkligen bestämma sig.

Sedan tycker jag att du borde kontakta läkare för att få ex. Cyban eller Champix utskrivet.
Jag har varit i samma sits som du är i nu, när jag slutade snusa cold turkey klarade jag 10 tim och då var jag i upplösningstillstånd och rusade till kiosken kl 22 på kvällen och bara proppade nunnen full i snus.

Därefter fick jag Champix utskrivet och nu har jag varit snusfri 1,5 år.


jag får självmords känslor och djupa deprissioner om jag blir utan snus
Citera
2010-10-05, 14:49
  #3917
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
jag får självmords känslor och djupa deprissioner om jag blir utan snus
När jag slutade snusa var jag livrädd för hur det skulle kännas att vara utan nikotin, men Champix tog bort begäret helt och jag fick aldrig nikotinabstinens.

Det var som man aldrig hade snusat förut, jag fick aldrig någon känsla att jag bara måste ha en snus.
Jag brukade ha en papperbit eller ett tuggummi i munnen för vanans skull.
Citera
2010-10-05, 22:43
  #3918
Medlem
Erwids avatar
Jag försöker att få min farsa att sluta snusa. När vi sitter och diskuterar hans snusande så säger han att det inte finns direkta bevis på att snusning är farligt. Om ni har några länkar till olika undersökningar som visar bevis att snusning är farligt, kan ni länka dom då?. Hade varit bra. Om ni har några bra skäl till att sluta snusa kan ni gärna komma med dom. Allt för att få han att sluta snusa!. Han är nu 55 och han har snusat sen han var 30 så han är djupt nere i beroendet.
Citera
2010-10-06, 09:35
  #3919
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erwid
Jag försöker att få min farsa att sluta snusa. När vi sitter och diskuterar hans snusande så säger han att det inte finns direkta bevis på att snusning är farligt. Om ni har några länkar till olika undersökningar som visar bevis att snusning är farligt, kan ni länka dom då?. Hade varit bra. Om ni har några bra skäl till att sluta snusa kan ni gärna komma med dom. Allt för att få han att sluta snusa!. Han är nu 55 och han har snusat sen han var 30 så han är djupt nere i beroendet.
Jag brukade också resonera som din far att det inte fanns några bevis för att snus var farligt.
Nu efteråt inser jag att det vara bara ett försvar från min sida att slippa ta kampen att sluta.

Det värsta med snus är att det är så förbannat beroende framkallande, man kan aldrig gå någonstans utan att ha snus med sig. När jag gick ut från lägenheten så kollade man upp så att man hade med sig snus, nycklar och plånbok, det förstnämda viktigast.

Be din far räkna ut vad det har kostat honom att snusa i 25 år och vad det kommer att kosta honom att snusa 25 år till. En rimlig förklaring till varför han har slösat så mycket pengar är inte för mycket begärt. Låt honom räkna med 1 dosa om dagen i 25 år och se vad det blir.

Som ex snusare kan jag se saken från bägges sidor. Som snusare är man så beroende av nikotin att man ser inte snusandet som ett problem, man reagerar inte över att det är farligt, oekonomiskt eller svinigt. Man kan gå över lik utan problem för att rättfärdiga sitt snusande.

Fortsätt du att bearbeta din far så kanske han inser att det han stoppar in i munnen inte är så bra, sent ska syndaren vakna.
Citera
2010-10-06, 18:28
  #3920
Medlem
Erwids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bearswe
Jag brukade också resonera som din far att det inte fanns några bevis för att snus var farligt.
Nu efteråt inser jag att det vara bara ett försvar från min sida att slippa ta kampen att sluta.

Det värsta med snus är att det är så förbannat beroende framkallande, man kan aldrig gå någonstans utan att ha snus med sig. När jag gick ut från lägenheten så kollade man upp så att man hade med sig snus, nycklar och plånbok, det förstnämda viktigast.

Be din far räkna ut vad det har kostat honom att snusa i 25 år och vad det kommer att kosta honom att snusa 25 år till. En rimlig förklaring till varför han har slösat så mycket pengar är inte för mycket begärt. Låt honom räkna med 1 dosa om dagen i 25 år och se vad det blir.

Som ex snusare kan jag se saken från bägges sidor. Som snusare är man så beroende av nikotin att man ser inte snusandet som ett problem, man reagerar inte över att det är farligt, oekonomiskt eller svinigt. Man kan gå över lik utan problem för att rättfärdiga sitt snusande.

Fortsätt du att bearbeta din far så kanske han inser att det han stoppar in i munnen inte är så bra, sent ska syndaren vakna.

Tack! Det ska jag verkligen göra!
Citera
2010-10-06, 19:15
  #3921
Medlem
hoodoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bearswe
Jag brukade också resonera som din far att det inte fanns några bevis för att snus var farligt.
Nu efteråt inser jag att det vara bara ett försvar från min sida att slippa ta kampen att sluta.

Det värsta med snus är att det är så förbannat beroende framkallande, man kan aldrig gå någonstans utan att ha snus med sig. När jag gick ut från lägenheten så kollade man upp så att man hade med sig snus, nycklar och plånbok, det förstnämda viktigast.

Be din far räkna ut vad det har kostat honom att snusa i 25 år och vad det kommer att kosta honom att snusa 25 år till. En rimlig förklaring till varför han har slösat så mycket pengar är inte för mycket begärt. Låt honom räkna med 1 dosa om dagen i 25 år och se vad det blir.

Som ex snusare kan jag se saken från bägges sidor. Som snusare är man så beroende av nikotin att man ser inte snusandet som ett problem, man reagerar inte över att det är farligt, oekonomiskt eller svinigt. Man kan gå över lik utan problem för att rättfärdiga sitt snusande.

Fortsätt du att bearbeta din far så kanske han inser att det han stoppar in i munnen inte är så bra, sent ska syndaren vakna.

Problemet är att man som snusare inte tar till sig den typen av argument. Beslutet och anledningen att sluta måste komma inifrån. Folk som propagerar att man måste sluta slutar man rätt snart att lyssna på, de säger ju ändå inget man vill höra.

Hade själv familj som tjatade på mig under 25 års tid att jag måste sluta. Det gjorde ingen nytta alls, utan fick snarare motsatt effekt. Däremot fick jag helt plötsligt en dag ingivelsen att sluta. Slutade tvärt, och är än idag, tre år senare helt snus och nikotinfri.
Citera
2010-10-06, 19:41
  #3922
Medlem
MackaN^s avatar
Bestämde mig igår att sluta med skiten efter att tandläkaren har stått och skällt på mig och det ser fan inte bra ut i käften just nu. Efter 10års bruk av snus så måste jag lämna min käre vän.

Köpte 5st nikotintuggummi paket igår och det har gått bra. Har inte haft en snus i käften på 24 timmar och så ska det fortsätta. Vet någon hur lång tid det kommer ta att bli av med suget? Samt hur man ska trappa ner med tuggummin? Just nu har jag ett tuggummi i käften helatiden när jag är vaken.

Måste erkänna att det känns tomt utan snuset, känns som en riktigt sur jävla tomhet och jag saknar det verkligen efter maten och till kaffet.
Tack på förhand!
Citera
2010-10-06, 21:32
  #3923
Medlem
hoodoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MackaN^
Bestämde mig igår att sluta med skiten efter att tandläkaren har stått och skällt på mig och det ser fan inte bra ut i käften just nu. Efter 10års bruk av snus så måste jag lämna min käre vän.

Köpte 5st nikotintuggummi paket igår och det har gått bra. Har inte haft en snus i käften på 24 timmar och så ska det fortsätta. Vet någon hur lång tid det kommer ta att bli av med suget? Samt hur man ska trappa ner med tuggummin? Just nu har jag ett tuggummi i käften helatiden när jag är vaken.

Måste erkänna att det känns tomt utan snuset, känns som en riktigt sur jävla tomhet och jag saknar det verkligen efter maten och till kaffet.
Tack på förhand!

Kör på tuggummin ett tag, testa sedan efterhand att byta nikotingummi mot vanliga tuggummi. Det tar ett par dagar innan det värsta suget lugnar sig, sedan kan det komma sug efter lång tid också. Jag kan fortfarande få nikotinsug efter nästan tre års uppehåll, och jag antar att det kommer att fortsätta. Däremot blir det ju givetvis lättare och lättare att motstå suget.
Citera
2010-10-06, 22:37
  #3924
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MackaN^
Bestämde mig igår att sluta med skiten efter att tandläkaren har stått och skällt på mig och det ser fan inte bra ut i käften just nu. Efter 10års bruk av snus så måste jag lämna min käre vän.

Köpte 5st nikotintuggummi paket igår och det har gått bra. Har inte haft en snus i käften på 24 timmar och så ska det fortsätta. Vet någon hur lång tid det kommer ta att bli av med suget? Samt hur man ska trappa ner med tuggummin? Just nu har jag ett tuggummi i käften helatiden när jag är vaken.

Måste erkänna att det känns tomt utan snuset, känns som en riktigt sur jävla tomhet och jag saknar det verkligen efter maten och till kaffet.
Tack på förhand!
Hur lång tid det tar för att suget ska försvinna är från person till person, men räkna med 3-4 v och det kommer och går.

Efter 1,5 år utan snus så får jag fortfarande sug när jag läser den här tråden!! Men inte annars.
Jag tror inte att du ska trappa ner på nikotintuggummit för fort eftersom nikotinet är en farlig fiende som inte får underskattas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in