Citat:
Ursprungligen postat av Erwid
Jag försöker att få min farsa att sluta snusa. När vi sitter och diskuterar hans snusande så säger han att det inte finns direkta bevis på att snusning är farligt. Om ni har några länkar till olika undersökningar som visar bevis att snusning är farligt, kan ni länka dom då?. Hade varit bra. Om ni har några bra skäl till att sluta snusa kan ni gärna komma med dom. Allt för att få han att sluta snusa!. Han är nu 55 och han har snusat sen han var 30 så han är djupt nere i beroendet.
Jag brukade också resonera som din far att det inte fanns några bevis för att snus var farligt.
Nu efteråt inser jag att det vara bara ett försvar från min sida att slippa ta kampen att sluta.
Det värsta med snus är att det är så förbannat beroende framkallande, man kan aldrig gå någonstans utan att ha snus med sig. När jag gick ut från lägenheten så kollade man upp så att man hade med sig snus, nycklar och plånbok, det förstnämda viktigast.
Be din far räkna ut vad det har kostat honom att snusa i 25 år och vad det kommer att kosta honom att snusa 25 år till. En rimlig förklaring till varför han har slösat så mycket pengar är inte för mycket begärt. Låt honom räkna med 1 dosa om dagen i 25 år och se vad det blir.
Som ex snusare kan jag se saken från bägges sidor. Som snusare är man så beroende av nikotin att man ser inte snusandet som ett problem, man reagerar inte över att det är farligt, oekonomiskt eller svinigt. Man kan gå över lik utan problem för att rättfärdiga sitt snusande.
Fortsätt du att bearbeta din far så kanske han inser att det han stoppar in i munnen inte är så bra, sent ska syndaren vakna.