Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Fast... är det okej att klippa i depotplåster? Kunde inte riktigt avgöra hur dem ser ut, insåg bara att de innehåller rätt mycket nikotin och att jag nog inte vill ha i mig hela plåstret på en timma för då kan man ju faktiskt dö. Det är inte så att man råkar klippa sönder filmen och det rinner ut gel ur dem, utan det är en fast massa med jämn nikotinfördelning kring hela plåstret?
Sorry om detta redan är besvarat, jag ville dock ha svar på samma fråga själv (om det är ok att klippa i depotplåster). Nojade lite över att lyckas med en nic o.d. nu när man sitter i taket efter en halv 1mg sugtablett
Enl Docent Fagerström inom Beroendeforskning så är det alltså helt ok att klippa lite i sitt nikotinplåster.
http://rokochsnusfri.netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=1077&strView=show&intQuestion ID=1604
Själv är jag inne på vecka 3. Började med steg2 (14mg/24h) plåster, lite tjyv röka och 1mg sugtabletter vid behov - dvs vad som helst utom snus, i ett par dagar.
Nu är jag nere på steg 3 (7mg/24h) plåster och varken cigg, sugtabletter eller annat tillskott. Bytte plåsterdosen när jag började må lite illa.
Har inte haft plåstret på under natten.
Inser att jag är ren nikotinist, har inte haft en tanke på snus sen jag kom i sync med plåsterdosen.
Det är löjligt lätt att sluta med plåster! Har försökt "cold turkey", nic tugg, cigg, osv, hur många gånger som helst. Allt utom plåster har slutat med att jag köpt en snusdosa påväg till psykakuten, bakat in en fet jävel och vänt hem igen.
Nu har jag som sagt varit utan i snart 3 veckor och jag mår toppen.
TILLÄGG: Jag har snusat 1dosa Ettan lös /dag i 17år. Kunde börja grina och skrika på tyska om jag inte hittade min snusdosa.
Abstinens: salivutsöndring, besatthet/tankar på snus, darrningar, svettning, ont/dammsugarkänsla i magen, orolig, irriterad, koncentrationsstörningar och frossa.
Det är så jävla skönt att slippa nojja över att man har en dosa som räcker hela tiden.