2024-09-18, 11:21
Det finns ett preparat inom vården som heter Voxra/Bupropion det används mot ADHD, depression bland annat men det skapades som ett preparat för att få folk att sluta röka följande "Det finns även vissa studier som talar för att bupropion är en nikotinantagonist på α4β2-receptorn" och det stämmer precis. Gick från att inte kunna sluta till att inte klara av smaken av nikotin i någon form när jag tog voxra. Bra om man vill lägga ner men inte verkar lyckas.
Citera
2024-09-18, 15:12
Medlem
Slitnapjuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krekola
Allt är förstås individuellt, men efter att ha gått cold turkey efter ett kvarts sekel med snus dygnet runt så har krekola följande kommentarer.

Glöm det, sluta eller fortsätt, något mellanting finns inte och då kan du lika gärna gå all in med nattsnus och allt.

2-3 veckor är de grundläggande fysiska funktionerna hotade och socialt umgänge avrådes. Åtminstone inte med relationer som du vill behålla. Efter 2 månader är det bara mentalt och viker man ner sig efter det är det ett tecken på mental klenbygdhet.

Nej, det är inte sex som ska avstås.

1-2 år senare äcklas jag av tanken.

Det enda som ska upp där är snus, i övrigt se svar på fråga 1.

Citat:
Ursprungligen postat av iiiiih
Det är ganska naturligt att du är naiv i det här läget som du inte har någon erfarenhet av än, men den första stora grejen verkar för oss utomstående snarare vara om du verkligen vill sluta tillräckligt för att det ska vara värt besväret, när du pratar om en snussort som 'ditt kära'.? Om du lyckas i det här läget verkar snarare vara tur med omständigheter och vad som händer för dig i hjärnkontoret än att du skulle lyckas bättre av en eller annan metod.

Det är väldigt olika och det är inte alltid bara abstinens i sig som kan kännas av, man kan känna av själva fysiska omställningen också. T ex blodsockersvängningar, huvudvärk, risig mage, muskelspänningar, att det molar vid och runt snusgropen med mera. Abstinens då tänker jag mer först avgiftningen, som brukar vara över inom 3-5 dagar, när man liksom har svängningar i temperaturregleringen, kan känna sig helt väck i skallen, jättetrött osv, lite olika individuellt. Sen är det också 'suget' som folk snackar om, men egentligen sitter den delen nästan 100% i hur man tänker i sitt eget huvud. Finns ett par böcker på ämnet som kan hjälpa den delen (Allen Carrs sluta röka-bok och en sluta snusa-bok som baseras på NJUT-metoden) för det kan verkligen kännas alltifrån busenkelt till omöjligt, bara som en kliande känsla eller att hela kroppen skriker, mycket beroende på hur du i din hjärna resonerar. Lätt värt att jobba på mao.

Ja. Du har i princip en lindrig hjärnskada som ska börja läka.

Sånt här handlar ju om inställning, se det jag skrev om abstinens. Vill du inte ha snus så kommer du inte få abstinens en massa månader efter att du har slutat. Idén kan ploppa upp i huvudet men det är ju inget handikappande som man känner att man måste agera på om man verkligen känner sig klar med snusen och låter bli att romantisera att det skulle finnas bra saker med den. Men det är inte riktigt så lätt som att bara bestämma sig. Du kommer få tankar baserat på ditt beroende som gör att du tror att det är du själv som vill ha snus. Tankar som ifrågasätter ditt beslut. Oro, och så vidare. Man får försöka sålla vilka tankar man ska lyssna på och vilka som går emot vad du egentligen vill.

Ha inget under läppen. Blir det kris inom de första 3-5 dagarna så okej det är väl inte hela världen om du stoppar in ingefära ett tag, men gör det inte till en vana. Ironiskt nog så befäster du bara mer att du avstår från något -som om det vore något du egentligen vill ha, och du belönar sug. Det man belönar får man mer av.

Tack snälla för utförliga svar!

Jag får ta mig en rejäl funderare.
Citera
2024-09-20, 07:51
Medlem
Närmar mig 40 dagar utan snus. Var riktigt nära att vika ner mig för en vecka sedan men dom senaste två-tre dagarna har begäret faktiskt minskat något.

Hur går det för er andra ex-nikotinister? :)
Citera
2024-09-20, 11:28
Medlem
4 månader idag helt snus-fri
gick helt cold-turkey, inga sprayer, plåster eller tuggummi
Personligen för mig funkar det inte att trappa ner, jag är en "allt eller inget" person

bättre sömn, bättre mage, MYCKET stabilera psyke, mer energi, friskare hår, friskare hud, MYCKET fräschare tänder/tandkött/andedräkt, bättre cirkulation, jag fysiskt sett ser mycket friskare ut, mindre oro/rädsla, mer självförtroende

Har snusat en dosa om dagen i ca 15 år och detta var mitt första försök till att sluta snusa, jag tror aldrig jag kommer återvända

Konstigt nog så rökte jag i 4-5 år som yngling innan jag började snusa, och sedan efter det var det ca 15 år snus på raken, när jag slutat snusa så har jag faktiskt vart mer sugen på cigg än jag varit på snus lol

Jag har märkt att man lätt börjar små-tugga på allt möjligt när man slutat, gäller att ha lite själv självdisciplin på den fronten så man inte ersätter ett beroende med ett annat och blir fet på köpet

Jag har vart sugen på att röka på ibland när man dragit hem en riktigt sexig brud från krogen eller när man vill unna sig, men vägrar blanda med tobak - så det får bli rent grönt när jag väl väljer att ha lite kul

Måste säga att jag är lite förvånad över hur det varit att sluta snusa, jag har slutat med ett nässprayberoende (många år) och ett cannabis-beroende och jag måste säga att sluta Snusa (15 år~) har varit lättaste av de 3 nämnda

kämpa på bros!
Citera
2024-09-20, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigpapichulo
Personligen för mig funkar det inte att trappa ner, jag är en "allt eller inget" person

bättre sömn, bättre mage, MYCKET stabilera psyke, mer energi, friskare hår, friskare hud, MYCKET fräschare tänder/tandkött/andedräkt, bättre cirkulation, jag fysiskt sett ser mycket friskare ut, mindre oro/rädsla, mer självförtroende

Har snusat en dosa om dagen i ca 15 år och detta var mitt första försök till att sluta snusa, jag tror aldrig jag kommer återvända

Konstigt nog så rökte jag i 4-5 år som yngling innan jag började snusa, och sedan efter det var det ca 15 år snus på raken, när jag slutat snusa så har jag faktiskt vart mer sugen på cigg än jag varit på snus lol

Jag har märkt att man lätt börjar små-tugga på allt möjligt när man slutat, gäller att ha lite själv självdisciplin på den fronten så man inte ersätter ett beroende med ett annat och blir fet på köpet

Jag har vart sugen på att röka på ibland när man dragit hem en riktigt sexig brud från krogen eller när man vill unna sig, men vägrar blanda med tobak - så det får bli rent grönt när jag väl väljer att ha lite kul

Måste säga att jag är lite förvånad över hur det varit att sluta snusa, jag har slutat med ett nässprayberoende (många år) och ett cannabis-beroende och jag måste säga att sluta Snusa (15 år~) har varit lättaste av de 3 nämnda

kämpa på bros!
Fan vad bra, snyggt jobbat! Själv har jag varit snusfri i snart två år, snusade nästan en dosa om dagen och körde dubbelprilla, vändpunkten kom när jag såg hur mycket tobak jag konsumerade på en vecka. Min fru hotade med att slänga ut mig om jag inte slutade snusa (pga lukten), så jag bara slutade rakt av, tog ledigt från jobbet i en vecka och gjorde annat, var sysselsatt konstant. Är dock fast i vape-träsket nu, men är iallafall betydligt mindre än förr i tobak/nikotin.
Citera
2024-09-20, 12:09
Citat:
Ursprungligen postat av bigpapichulo

kämpa på bros!
Håller med dig 100% gällande fördelarna du nämner. Det är rätt intressant det där med att man ser friskare ut. Jag tycker själv jag ser friskare ut och när jag slutade snusa en gång tidigare så sade en kollega att hon tyckte jag hade en helt annan utstrålning och att mina ögon liksom glittrade.. Antar att jag i vanliga fall såg trött och sliten ut som snusare, iaf kände jag mig jävligt trött mesta av tiden jag snusade. Så det är otroligt många fördelar med att sluta snusa. Snuset tar så mkt mer än det ger tillbaka. Bra kämpat av dig, fortsätt så
Citera
2024-09-20, 17:35
Ska försöka köra med plåster försökt tidigare men gett upp efter en dag.. hjälper vitamin tillskott detoxa ut Nikotinet?
Citera
2024-09-20, 17:38
Undrar är det några här som slutat med plåster o som kanske kan ge tips?
Citera
2024-09-20, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaizersoze123

Min erfarenhet av att sluta med hjälp av plåster (har försökt en gång) är att det är mycket enkelt. I alla fall någon dag, sedan börjar det hela kännas meningslöst eftersom man fortfarande är nikotinist men att det nu skulle sitta jävligt fint med en prilla.
Säger inte att det är omöjligt, jag vet folk som har lyckats men det är nog snarare trots plåster, inte tack vare.

Det är ju nikotin som är det beroendeframkallande ämnet i snus och därför känns det för mig märkligt att avvänja nikotinberoendet genom att tillföra nikotin på annat sätt
Citera
2024-09-21, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaizersoze123

Personligen tycker jag plåster är oerhört effektiva för att avvänja sig. Du reducerar delvis intaget av nikotin och du avvänjer dig från den orala fixeringen. Eftersom det är depåplåster får du ett litet men jämnt intag av nikotin under dagen. Fördelen som jag ser det att du vet hela tiden hur mycket nikotin du får i dig. Plåstren går att klippa, dvs, du kan minska storleken på dom får varje dag.

Ett tips är därför att köpa plåster på starkaste styrkan och börja där. Plåstren med svagare styrka är bara mindre. Alltså går det lika bra att börja med dom starkaste och sedan bara klippa dom. Första dagen tar man ett helt plåster. Dag två klipper du det på mitten och kör halva osv…
Citera
2024-09-21, 16:35
Dag 25 idag. Går bra så här långt.
Den här gången har abstinensen (både den fysiska och mentala) varit väldigt mild jämfört med när jag slutat snusa tidigare gånger. Inga svettiga uppvaknanden mitt i natten, ingen huvudvärk under tredje veckan som jag annars brukar få. Inga kraftiga humörsvängningar. Att det gått lättare beror på att jah brukat mkt små mängder narkotika (oxynorm) under den här perioden. Det har fyllt mig med dopamin och uppenbarligen underlättat min sluta snusa-resa oerhört mycket. En del av er tycker säkert det är helt stört men om något hjälper och man tar det under en kort period och i låg dos så ser jag inget fel med det

Jag är säker på att jag kommer lyckas sluta för gott den här gången. Känner ingen kärlek till snus längre. Det så kallade "ruset" snus ger är ingenting. Snus är dyrt och ger för liten effekt på välbefinnandet för att vara värt de pengar man får lägga ner på det.
Citera
2024-09-22, 21:01
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IT-snubben
Hur går det för dig? Fortfarande snusfri?
Tyvärr, föll tillbaka...

En prilla efter maten är svårt att hitta substitut mot.

Drar till Thailand i januari i nån månad. Blir att testa vara utan då. Blir mer gräs, öl och damer.

Hoppas det kan få mig att sluta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in