Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-07-20, 22:00
  #1
Medlem
Slutade snusa för 13 timmar sen, efter ca 13års bruk.

knallade ner till apoteket och köpte Nicorette resoritabletter (vill inte ha tuggumin eller plåster).
Ska tydligen ligga under tungan och smälta i en halvtimma.
Men, tycker det bara blir en äcklig gegga efter ett tag, försvinner liksom inte (den löses upp och ligger sedan där som en sås).
Smakar skit och sticker i halsen gör det också..

Nån som testat dessa och vet om det ska vara så?
Eller ännu bättre, nån som försökt sluta snusa med "rökavvänjningsmedel"?
Vill ju baar ha nåt som tar bort den värsta abstinensen

Andra tips att göra det hela lite enklare? Snackas ju bara om rökning hela tiden.
Citera
2004-07-21, 00:10
  #2
Medlem
RayKrebbss avatar
Tabletterna smakar satan. Tuggummi ger hicka så att folk tror att man får epileptiska anfall. Plåster får armen att domna av. Och att byta snus mot cigg är som att amputera huvudet för att man fått finnar.

Finns bara en sak att göra: Sluta cold turkey. Man mår satan i ett par, tre dygn. Därefter är man extremt labil i någon veckas tid. Men det fungerar.

Har själv slutat på detta vis två gånger. (I samband med utlandsflyttar, märk väl. Inte eftersom jag egentligen ville sluta. Snusar som en best nu när jag ånyo bosatt mig i snusets högborg.)
Citera
2004-07-21, 01:32
  #3
Medlem
Pavlik Morozovs avatar
Om du kollar under rubriken "Hälsa & Skönhet" på
http://www.tvshop.se/index.phtml?set_country=SE
så har dom ett alternativ.
Om det funkar vet jag inte men TV-shop skulle väl inte ljuga?!?!?
Citera
2004-07-21, 02:25
  #4
Medlem
Fiskens avatar
Jag har försökt sluta snus en miljon gånger ungefär. Men det som alltid för mig är skälet till att jag faller tillbaka är motivationen, den finns där ett par veckor på sin höjd men det är så mycket vana som ligger bakom att man tar snus. Tex. man går på fotboll, sitter framför datorn eller har just ätit en god middag och vad gör man sedan? Man tar en snus. Då kmr man på (iaf jag) att man innerst inne inte vill sluta med snus.

Men under dem tider jag haft uppehåll och testat mig igenom alla de produkter som apoteket och marknaden erbjuder så finns det eg bara ett preparat som faktiskt dödar frustrationen och abstinensen. Plåster!! Det smakar inte äckligt till skillnad mot tuggumin sugtabletter eller den där låtsas ciggen som finns.. Jag föreslår att du laddar upp med plåster och följer dem stegen som föreslås på förpackningen. Men jag tror inte att det räcker med bara det utan du måste göra något som är stimulerande eller roligt under perioder då suger griper sig fast som värst, tex att åka på en resa eller att åta sig ett projekt som för tankarna bort från viljan att snusa.

Jag tror att en resa till ett land som inte säljer snus är idealet, och ta då gärna inte med dig överdrivet mkt nikotin i annan form heller, utan sluta "the hard way". Gå runt och var lättretad och frustrerad ett tag men förklara för din omgivning varför...

Lycka till. Och jag håller verkligen med om att tabletterna smakar skit!
Citera
2004-07-21, 17:47
  #5
Medlem
Citat:
Finns bara en sak att göra: Sluta cold turkey. Man mår satan i ett par, tre dygn. Därefter är man extremt labil i någon veckas tid. Men det fungerar.

Hm.. Testat det "ett par" gånger men glider alltid in på spåret att jag "egentligen inte vill sluta just nu".


Plåster? Nja, vill minnas att man får stora röda utslag på huden av dom?

Äh, får se hur länge jag klarar mig på tabletterna och min egen vilja. Fick bara för mig igår efter sista snusen att jag skulle låta bli o köpa en ny dosa. Men visst skulle det vara trevligt att bli av med beroendet.
Citera
2004-07-23, 04:32
  #6
Medlem
RootMoss avatar
Nicotinell mint-tabletter är bra. Man slänger in den i käften, suger lite på den (den smakar gott), sen trycker man upp den under läppen. Att man känner att man har något under läppen hjälper också, förutom nikotinet. Vill man ha i sig mer nikotin suger man på den ett tag och trycker sen tillbaka den under läppen.

Efterhand tar du dem mer och mer sällan, för du märker att nikotinsuget avtar. Det är det klart bästa sätt jag provat, jag har aldrig haft något besvär med abstinens.

Sen är det ju ett annat problem, när man varit fri några månader så minns man hur trevligt det var att snusa och köper en dosa. Då är man fast när dosan är slut.
Citera
2004-07-23, 04:41
  #7
Avstängd
Bizarres avatar
Jag fick nikotinplåster på sjukan för ett tagsen, funka faktiskt ganska bra, och höll i sig länge..
Citera
2004-08-14, 22:55
  #8
Medlem
Nibblers avatar
sluta snusa!?

Det är det värsta som finns, fick något ryck för 8h sen. Tänkt "nu fan gäller det nu ska jag sluta". Först i början så Kände man suget, sen så började det klias under leppen. Sen så började man bli rastlös, kunde inte sitta still. Nu har man allt det där + en jävuls huvudvärk. Man svettas skit mycket med. Man blir hungrig hela tiden. Suget efter något sött känner man hela tiden. Men det är bara att ge fan i att käka. Man går lätt upp i vikt när man slutar att snusa. Någon mera som har slutat/håller på? Men jag kommer sakna känsla under läppen efter en snus och smaken på en god General Whit Portion. Fan skulle jag börja för :mad: Men nu finns det ju nikotin fri snus. Börja med det då tills känslan försvinner helt. Lite hjälp vad folk kan se fram imot om dom slutar snusa.
Citera
2004-08-14, 23:18
  #9
Medlem
jobes avatar
Slutade snusa efter att ha gjort det i 25 år. Största vinsten är att aldrig behöva tänka på att ha något med sig, inte vara styrd av något. Dessutom slipper man skitiga fingrar. Tog nog 1 1/2 år innan jag slutade drömma om snus. så håll i, det är värt det.
Citera
2004-08-14, 23:26
  #10
Medlem
Nibblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobe
Slutade snusa efter att ha gjort det i 25 år. Största vinsten är att aldrig behöva tänka på att ha något med sig, inte vara styrd av något. Dessutom slipper man skitiga fingrar. Tog nog 1 1/2 år innan jag slutade drömma om snus. så håll i, det är värt det.

går man upp mycket i vikt? Har låst någonstans att man gör det. Om man tränar som du vet att jag göra kommer jag gå upp i fett då?
Citera
2004-08-14, 23:28
  #11
Avstängd
TopDawgs avatar
Bara dumt att sluta snusa. Du kommer att få fler hål i tänderna osv.
Citera
2004-08-14, 23:30
  #12
Medlem
Försökte sluta för några mån sen, kände mej lungn hela första dagen och tänkte "Detta är inga problem, fan va lätt", men sen när ja närma mej andra dan så börja huvet bli konstigt kände mej konstig och stirrig nästan hög på nåt vis sen blev det värre och jag tyckte helt enkelt inte det va värt besväret så jag börja först röka (tänkte att det va lättare att sluta med det sen) men det blev dyrt då jag va tvungen att kedjeföka
Snus är bra att ha
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback