Citat:
Ursprungligen postat av
Jegoooooo
Jag känner igen detta även om jag inte har AS. Jag vet exakt hur kvävande det kan kännas att man inte kunde "försvara" sig emot nedsättande as och sedan veta att de berättar historier om hur "välj själv ett skällsord" man skulle vara till andra och att nästan alla köper det rakt av. Givtevis "ska man inte bry sig" men vad fasen gör man ibland? Det kan gå till en gräns att man slutar fungera och faller in i en depression. Givetvis vill man tycka bra och diplomatiskt om människor men svårt ibland att förlåta "assholes"
Jo, som sagt. Man vet (i teorin, av erfarenhet osv.) att man inte bör bry sig om dylika dumheter, som exemplet "
Varför använder du AS som ursäkt?!".
Det intressanta är också att t.o.m. professionella människor som har anknytning till AS, dvs. sådana som arbetar i kontakt med aspergare - i en eller annan form - att de ibland använder sig av utsagor liknande den jag nämnde. Har själv den erfarenheten via en närstående. I det aktuella fallet var det alltså en anställd (som arbetade med autismspektrum-personer) som svängde sig flera gånger med ovan begrepp, som ett slags invektiv egentligen.
Själv har jag mer personlig erfarenhet av fenomenet i den vanliga vardagsverkligheten.
Nedsättande bemötanden är ett ständigt problem. Mer eller mindre.
Man vänjer sig vid mycket i livet; man vänjer sig vid det mesta.
Att bemötas nedsättande (och ibland kombinerat med ett slags fördömande) kan vara rätt kämpigt.
Framför allt är det motigt och kämpigt, upplever jag emellanåt, i vissa sitautioner när man (har varit där själv, känner andra och läst om otaliga) är "i händerna på" folk från samhället, som alltså vet om att de har att göra med en aspergare/AST-person framför sig - t.ex. myndigheter, sjukvård e.d. - och den yrkespersonen/de personerna som har som arbetsområde (att just i professionen hantera aspergare, i vissa fall) - på ren svenska - fan inte fattar eller förstår
hur autismspektrumtillstånds-personer basalt, i förstone bör förstås, bemötas, interageras och förfaras med – och sedan, delvis beroende på att desamma inte kan hantera/förstå autismspektrumpersoners kommunikation/interaktion, då
inte klarar att förstå och lyssna till
vad aspergaren de facto efterfrågar för stöd och/eller service från samhället (för att klara den dagliga livföringen) inom ramen för rättighetslagen LSS.
Torde vara allmänt känt vid det här laget, kan tyckas, att tjänstgörande människor som är i befattning av att handlägga/utreda AS-personer, och i andra fall är ansvariga för dylik sjukvård personen är i behov av, just borde känna till, vara (ansvarsfullt) medveten om aspergare(n)s grundbetingelser i form av begränsningar inom områdena ömsesidig kommunikation, social interaktion, social förmåga och (i sammanhanget nödvändig) föreställningsförmåga – och att man tar detta i beaktande (centralt) vid själva kommunikationen, dialogen som sådan – så att ärendet i fråga har förutsättningar att kunna hanteras professionellt och på "rätt" sätt. Men inte; det brister i alltför många fall/ärenden anno 2014. Samhället har på den punkten inte gått fram mycket under 2000-talet, vill jag bestämt påstå.
Det har snackats om utbildningar och kurser hit och dit för folk som ska (kunna) vara i arbetskontakt med AS/AST-personer i en professionell mening, men lik förbannat ser det likadant ut år efter år. Det har det gjort de senaste 10–20 åren.
Vad har LSS-lagen – som, som det heter, "ska tillförsäkra personer med stora och varaktiga funktionshinder stöd och service för att undanröja deras betydande svårigheter i den dagliga livsföringen" –
egentligen,
i praktiken – tillfört aspergarna? I det stora hela?
Jag tycker mig ständigt höra (både i privata sammanhang) och vid läsande på nätet att det är påtagliga problem, försummelse och missgrepp i utredningar och en genomsyrande brist i hantering, handläggning, bemötande etcetera av aspergare.
Sedan tillkommer det upprepande vardagliga svåra med
sociala interaktioner som sådana ute bland folk ..
En överhängande litotes att säga att Aspergers syndrom är kämpigt att leva med i dagens verklighet.