2014-03-13, 07:51
Medlem
Hej!
Jag bör laga mina sparklådor innan besiktningen i maj. Började såga och svetsa igår. Blev dock förbryllad av något som sades på något forum nånstans att domkraftsinfästningen måste finnas kvar.
Mina sparklådor är delvis kexiga vid bakhjuen. Som jag gjort nu så har jag sågat bort det rostiga och tänkte mig att bara lappa i plåt så det blir rost och hålfritt. Jag är av idén att bilen skall rulla inte nödvändigtvis vara snygg.

Jag har en toyota corolla 1990. Sparklådan har en liten kant som går vertikalt nedåt längsmed hela tröskelns längd på dess undersida. denna försvann när jag sågade bort rosten. Jag satte dit plåt rakt över från insidan (under) rakt ut mot lackerade dörrsidan. Kommer detta att godkännas av SBP eller måste hela sparklådan se ut som original?

Hoppas någon förstår vad jag menar och vet vad som gäller.
Citera
2014-03-13, 09:56
Medlem
Customizes avatar
Du menar den kanten (pressvecket) som går lodrätt ned mellan bilens golv och tröskeln och är ett par cm antar jag, där dom möts.

Nej den måste inte finns kvar, svetsade nyligen trösklarna på en bil i bakkant och lade slät plåt bakifrån och längs halva tröskeln framåt som svetsades ihop med golvet, då var tröskeln slät i bakkant och hade kanten kvar i framkant

Den gick igenom med blanka papper, så svetsa på du

Kanten gör att tröskeln blir starkare om man skulle lyfta där, men det undviker man ju helst då det finns balkar osv att lyfta i istället.
Senast redigerad av Customize 2014-03-13 kl. 09:59.
Citera
2014-03-13, 18:35
Medlem
TheoriginalMasterZs avatar
Ska man vara petig så har den kanten en ganska viktig funktion bärighetsmässigt då den förbinder golvet med innertröskel och yttertröskel. En slät plåt från yttertröskel till golv gör oftast att innertröskeln inte är fäst (om man inte är seriös och svetsat den från insidan) vilket är ett stort NO NO.
Citera
2014-03-13, 18:50
Medlem
Customizes avatar
Bärighet för vadå? Domkraften kanske, men i övrigt så styvar den yttre tröskeln inte upp såpass att den är viktig för den sakens skull.

Och domkraften vill man ju helst ta i en balk eller på en utplacerad punkt för just domkraften, se bara hur veckig och knölig en tröskel blir när du hissar där.

Men visst, ska man göra som från fabrik så får man ett jäkla jobb
Citera
2014-03-14, 09:01
Medlem
Sjyst. Jag gjorde så som du beskriver costomize att tröskeln blev utan "flärp" ungefär 40cm från bakkant. Blev faktiskt betydligt stadigare än innan känns det som även fast flärpen inte är där. Redigare plåt och starka helsvetsar nu. Fast som sagt jag lyfter nog inte med domkraften där ändå.

Jag svetsade fast plåten dels i frisk plåt i ytterkant och sedan på insidan i det friska som var kvar på insidan av sparklådan under bilen.

Jag lagar nu bilen innan jag får en tvåa på det här för jag tänker mig att de antagligen är kinkigare om jag kommer på återbesiktning och det ser lite mystiskt lagat ut... Bättre att vara ute i tid.

Köpte dessutom Underredsmassa och hålrumsrostskydd på Biltema igår så jag hoppas slippa göra om detta jobbet om något år igen.
Citera
2014-03-14, 17:36
Medlem
TheoriginalMasterZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Customize
Bärighet för vadå? Domkraften kanske, men i övrigt så styvar den yttre tröskeln inte upp såpass att den är viktig för den sakens skull.

Och domkraften vill man ju helst ta i en balk eller på en utplacerad punkt för just domkraften, se bara hur veckig och knölig en tröskel blir när du hissar där.

Men visst, ska man göra som från fabrik så får man ett jäkla jobb

Om du inte vet vilken bärighet som menas så testa att kapa bort tröskeln,öppna dörren och återkom.
Citera
2014-03-15, 00:43
Medlem
Customizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormvarning
Sjyst. Jag gjorde så som du beskriver costomize att tröskeln blev utan "flärp" ungefär 40cm från bakkant. Blev faktiskt betydligt stadigare än innan känns det som även fast flärpen inte är där. Redigare plåt och starka helsvetsar nu. Fast som sagt jag lyfter nog inte med domkraften där ändå.

Jag svetsade fast plåten dels i frisk plåt i ytterkant och sedan på insidan i det friska som var kvar på insidan av sparklådan under bilen.

Jag lagar nu bilen innan jag får en tvåa på det här för jag tänker mig att de antagligen är kinkigare om jag kommer på återbesiktning och det ser lite mystiskt lagat ut... Bättre att vara ute i tid.

Köpte dessutom Underredsmassa och hålrumsrostskydd på Biltema igår så jag hoppas slippa göra om detta jobbet om något år igen.

Då har vi gjort samma arbete då jag gjorde ca 40 cm på min också

Behandlar du så kommer det hålla länge
Citera
2014-03-15, 00:48
Medlem
Customizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheoriginalMasterZ
Om du inte vet vilken bärighet som menas så testa att kapa bort tröskeln,öppna dörren och återkom.

Har bytt hela tröskeln på en volvo och då öppnade och stängde jag dörren ett antal gånger iom inpassning.

Den senaste jag svetsade nu lyfte jag faktiskt i en tvåpelarlyft i tröskelkanten för att testa, utan att ytter och innertröskel satt ihop och heller ingen kant ned. höll galant.

Den yttre har ingen bärighet för något viktigt då dörrar hänger i stolpar och golv har bärigheten i balkar osv, inuti tröskeln finns däremot en innertröskel som har viktigare betydelse, men bilen faller inte ihop bara för att man inte svetsar ihop dom inuti eller att du inte har en kant.

Men eftersom det är så viktigt och du vet så säg mig gärna vilka bilar som är så veka så jag vet vilka jag ska undvika, jag har då inte stött på någon.
Senast redigerad av Customize 2014-03-15 kl. 00:53.
Citera
2014-03-15, 01:18
Medlem
Omtanksams avatar
Kommer funka utan den falsen i 95 av 100 fall.
Får du en grinig fan kan det vara värre då den faktiskt förstyvar en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in