• 1
  • 2
2014-03-12, 20:57
Medlem
jackflashs avatar
I spåren efter Kumla-pedofilen granskar nu UG en kille som under falsk identitet lurar unga tjejer att skicka nakenbilder till honom. När de sedan vill sluta så hotar han med att offentliggöra bilderna. Mycket likt Kumla-pedofilens beteende med andra ord.
Mannen har också kapat en identitet av en kille som heter L*nus M*lmborg som också fått utstå mycket skit i form av hotelser och trakasserier.
Mannen är 23 år och bor strax utanför Stockholm. Han är numera häktad efter påtryckningar från UG.
Frågan är enkel: Vem är svinet?
Citera
2014-03-12, 20:59
Medlem
jackflashs avatar
Länk till den falska profilen:
https://www.facebook.com/linus.malmborgprivat.9
Citera
2014-03-12, 21:02
Medlem
Snapcounts avatar
Såg själv på programmet och blev illa berörd, samt uppgiven över polisens flathet..

(hoppas även att den falskt utpekade killen får vara ifred iframtiden)
Senast redigerad av Snapcount 2014-03-12 kl. 21:17.
Citera
2014-03-12, 21:03
Awaiting Email Confirmation
man blir sugen på att skapa en fejkprofil med en åklagares eller polis ansikte och namn. och se om dom tycker att det olagligt då. och fråga alla om nakenbilder i 2 år.
Citera
2014-03-12, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ett23fyra
man blir sugen på att skapa en fejkprofil med en åklagares eller polis ansikte och namn. och se om dom tycker att det olagligt då. och fråga alla om nakenbilder i 2 år.

Klockrent! Det blir man verkligen. Kan lova att det hade blivit eld och fanskap i röven på dom då!
Citera
2014-03-12, 21:14
Medlem
Åklagare och poliser slutar man fan lita på snart. Vem fan är aset som kallas 23-åringen?
Citera
2014-03-12, 21:15
Medlem
Undrar hur Dan Egerstad (Ambassadhackaren från Malmö) "kontakter" fick fram IP numret till den 70-åring som nämns i reportaget. Kan det rentav vara så att de jobbar hos någon internetleverantör, och är det i så fall lagligt för dem att ge ut sådan information till vem som helst? Vet någon något annat sätt? För jag antar att dessa "kontakter" inte är poliser som krävt ut informationen från internetleverantören, även om det är möjligt. I sådana fall tror jag inte att Dan Egerstad hade formulerat sig som han gjorde:
Citat:
Ursprungligen postat av Dan Egerstad
Med ett IP kan vi inte få fram så mycket direkt, men jag har pratat med lite kontakter som har tillgång till mer information än jag har och vi har fått fram ett namn och en adress på de här IP-numret, som har varit detsamma sen åtminstone 2011.
från UG-Referens.

Jag hade tänkt ställa denna fråga på SVT:s egen chatt efter programmet, men kommer inte in där.

Bara en sak jag kom att tänka på under reportagets gång. I sanning bra jobbat av dem om fick tag på gärningsmannen, trist bara att polisen inte agerat tidigare och inte följt upp de uppenbara ledtrådar som verkar ha funnits.

EDIT: Problem med citatet.
Citera
2014-03-12, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ett23fyra

Förmodligen bryter du mot lagen om tjänstemannaskyddet då. Vilket gör att de kan agera direkt.
Citera
2014-03-12, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silverhest
Undrar hur Dan Egerstad (Ambassadhackaren från Malmö) "kontakter" fick fram IP numret till den 70-åring som nämns i reportaget. Kan det rentav vara så att de jobbar hos någon internetleverantör, och är det i så fall lagligt för dem att ge ut sådan information till vem som helst? Vet någon något annat sätt? För jag antar att dessa "kontakter" inte är poliser som krävt ut informationen från internetleverantören, även om det är möjligt. I sådana fall tror jag inte att Dan Egerstad hade formulerat sig som han gjorde:
från UG-Referens.

Jag hade tänkt ställa denna fråga på SVT:s egen chatt efter programmet, men kommer inte in där.

Bara en sak jag kom att tänka på under reportagets gång. I sanning bra jobbat av dem om fick tag på gärningsmannen, trist bara att polisen inte agerat tidigare och inte följt upp de uppenbara ledtrådar som verkar ha funnits.

EDIT: Problem med citatet.

Varför skulle det vara olagligt? Information om vem som är abonnenten bakom ett IP är informationen som ägs av operatörern. De gör vad de vill med informationen såvida ett avtal med kund inte säger annat.
Citera
2014-03-12, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gos77
Varför skulle det vara olagligt? Information om vem som är abonnenten bakom ett IP är informationen som ägs av operatörern. De gör vad de vill med informationen såvida ett avtal med kund inte säger annat.

lagen om elektronisk kommunikation
Citera
2014-03-12, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockdum
lagen om elektronisk kommunikation

Du har inte möjlighet att vara mer specifik?
Citera
2014-03-12, 21:31
Bannlyst
Tycker synd om killen. Inte mer rätt än att GM också blir uthängd... Men jag förstår mig inte på småflickor som går på sånt där. Ingen normal person skriver

"Tummen upp för villiga och kåta brudar <3"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in