Undrar hur Dan Egerstad (
Ambassadhackaren från Malmö) "kontakter" fick fram IP numret till den 70-åring som nämns i reportaget. Kan det rentav vara så att de jobbar hos någon internetleverantör, och är det i så fall lagligt för dem att ge ut sådan information till vem som helst? Vet någon något annat sätt? För jag antar att dessa "kontakter" inte är poliser som krävt ut informationen från internetleverantören, även om det är möjligt. I sådana fall tror jag inte att Dan Egerstad hade formulerat sig som han gjorde:
Citat:
Ursprungligen postat av Dan Egerstad
Med ett IP kan vi inte få fram så mycket direkt, men jag har pratat med lite kontakter som har tillgång till mer information än jag har och vi har fått fram ett namn och en adress på de här IP-numret, som har varit detsamma sen åtminstone 2011.
från
UG-Referens.
Jag hade tänkt ställa denna fråga på SVT:s egen chatt efter programmet, men kommer inte in där.
Bara en sak jag kom att tänka på under reportagets gång. I sanning bra jobbat av dem om fick tag på gärningsmannen, trist bara att polisen inte agerat tidigare och inte följt upp de uppenbara ledtrådar som verkar ha funnits.
EDIT: Problem med citatet.