2014-03-12, 16:48
Medlem
starke_adolfs avatar
Förstår inte skillnaden på vinkelhastighet och vinkelfrekvens, det ena verkar bara som en kryptisk omskrivning av den andra. När används vilken?
Citera
2014-03-12, 17:08
Medlem
Vinkelhastighet = hur snabbt vinkeln förändras, dθ/dt.

Vinkelfrekvens: ett mått på hur snabbt något roterar, = 2 pi/T där T är periodtiden (tiden för ett varv).

Om något roterar med konstant hastighet är de exakt samma sak; men om något roterar med varierande hastighet är det inte alltid vettigt att prata om vinkelfrekvensen, medans vinkelhastigheten alltid är en väldefinierad sak.
Citera
2014-03-12, 18:30
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Vinkelhastighet = hur snabbt vinkeln förändras, dθ/dt.

Vinkelfrekvens: ett mått på hur snabbt något roterar, = 2 pi/T där T är periodtiden (tiden för ett varv).

Om något roterar med konstant hastighet är de exakt samma sak; men om något roterar med varierande hastighet är det inte alltid vettigt att prata om vinkelfrekvensen, medans vinkelhastigheten alltid är en väldefinierad sak.
Näeh vadå, det är väl helt enkelt samma sak?
Citera
2014-03-12, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Näeh vadå, det är väl helt enkelt samma sak?
Ja, jo, jag skrev nog en aning för starkt sista meningen där. Men jag kan tycka att man behöver en periodtid för att prata om vinkelfrekvens så att det är vettigt rent språkligt; pratar jag om ett fallande träd skulle jag inte säga "dess vinkelfrekvens är ...".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in