2014-03-12, 07:29
Medlem
epost72s avatar
Falsk berusad polis trakasserade bilister
Efter klockan 22.30 i lördags fick polisen in flera larm om en märkbart berusad polisman som stannat flera bilar i korsningen mellan Dalgränd och Åsgärdevägen i Stockholm.
När en polispatrull kom till platsen visade det sig att polismannen var en bedragare klädd i äkta polisuniform av inspektörsgrad, koppel och skyddsväst. Under lång tid hade han gått runt i området och stannat bilister.
Enligt vittnen luktade mannen sprit och var mycket alkoholpåverkad.
– Vi vet inte hur många bilar han har stoppat, men han gjorde skenkontroller och trakasserade folk, säger Mikko Airén, stationsbefäl vid Söderortspolisen, till Expressen.
Någon som vet mer om det här?
Vem är GM?
Uniformen verkar vara beslagtagen eftersom det var statens egendom, mao har han kommit över en äkta uniform.
De är väl ganska personliga?
Citera
2014-03-12, 08:55
Medlem
LegaliseItNows avatar
Polisen Farsta och Vantör:
"Hej! Det är i nuläget osäkert hur han fått tag på uniformen. Förhoppningsvis kan utredningen klargöra detta!"

Det nämndes i detta facebook inlägg.
https://www.facebook.com/photo.php?f...type=1&theater

Så just nu kan allt vara möjligt. Det sjukaste skulle vara om han nu gjort inbrott hos polisen och tagit uniformen utan att någon vetat det.
Senast redigerad av LegaliseItNow 2014-03-12 kl. 08:59.
Citera
2014-03-12, 08:56
Medlem
JapanKinas avatar
Hur är lagstiftningen kring det här? Är det OK att sy upp och producera en replika av en uniform? Är det OK att sälja den till en privatperson? Jag menar, det finns folk med för oss konstiga böjningar som kanske vill ha den i sängkammaren eller hänga upp den på väggen?

Föregivande av allmänställning kickar väl in om man utger sig för att vara te.x. polis.

Jag tippar på att personen köpt kläderna på Tradera/blocket.
Citera
2014-03-12, 12:56
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JapanKina
Hur är lagstiftningen kring det här? Är det OK att sy upp och producera en replika av en uniform? Är det OK att sälja den till en privatperson? Jag menar, det finns folk med för oss konstiga böjningar som kanske vill ha den i sängkammaren eller hänga upp den på väggen?

Föregivande av allmänställning kickar väl in om man utger sig för att vara te.x. polis.

Jag tippar på att personen köpt kläderna på Tradera/blocket.

Man får nog producera hur mycket man vill. Det är när man klär på sig och utger sig för att vara på polis som det blir ett brott. Ungefär som att ha kniv vilket är lagligt men att sticka den i folk är olagligt. Dvs det är själva handlingen som är kriminell.

Brottet heter föregivande av allmän ställning.
Citera
2014-03-12, 13:03
Medlem
Tooheyss avatar
Det var väl 2st fd poliser som åkte fast för ett tag sedan för att dom sålde polisuniformer om jag inte minns helt fel

Minnet är inte helt bort.

(FB) Stockholm; Polis stal uniformer och sambon sålde dem på Tradera
Senast redigerad av Tooheys 2014-03-12 kl. 13:07.
Citera
2014-03-12, 13:13
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tooheys
Det var väl 2st fd poliser som åkte fast för ett tag sedan för att dom sålde polisuniformer om jag inte minns helt fel

Minnet är inte helt bort.

(FB) Stockholm; Polis stal uniformer och sambon sålde dem på Tradera

Fast han dömdes ju för att ha stulit och sålt polisens ägodelar. Det var inte för att de sålde just polisuniformer utan för att de hade stulit polisuniformerna och sedan sålt dem. Det är ju en viss skillnad.
Citera
2014-03-12, 13:15
Medlem
Tooheyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Fast han dömdes ju för att ha stulit och sålt polisens ägodelar. Det var inte för att de sålde just polisuniformer utan för att de hade stulit polisuniformerna och sedan sålt dem. Det är ju en viss skillnad.

Nu menade jag att polisuniformen kom från dessa personer
Citera
2014-03-12, 13:19
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tooheys
Nu menade jag att polisuniformen kom från dessa personer

Jaha, det är möjligt.
Citera
2014-03-12, 13:57
Det är lagligt att ha polisuniformer. Jag har flera stycken o de blev beslagtagna vid en husrannsakan, men nu har jag fått tillbaka dem. Men man får inte klä sig i dem o leka polis, o absolut inte ställa sig o stoppa bilar.

Jag har köpt mina på UFF. Men visst, polisen sa att de inte hör hemma där heller, men det var inget olagligt iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in