• 1
  • 2
2014-03-11, 15:48
Medlem
1Nkzs avatar
Hej,

Som tråden lyder, vilket är enklast för mig som (19 år) att lyckas ta snabbast?

Bor i innerstaden i Göteborg ca 5 minuter från mitt arbete och har inget behov utav något av dem, då det ej behövs i tjänsten.

Varit riktigt sugen nu när det blir lite lugnare på jobbet fram tills sommaren och försöka ta mig i kragen och ta ett körkort.

Men frågan är vilket som är enklast, då jag hellre tar ett MC kort i nuläget.

(jag är mycket medveten om alla fördelar med bild och B-kort osv. men det finns absolut inget behov av detta närmsta åren).

Så gärna seriösa svar tack!
Citera
2014-03-11, 16:16
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Det blir enklast att ta det kort du helst vill ha. Satsa på a2 om du inte har behov utav en bil. Försök sedan klämma in b kortet innan vintern och köp dig en gammal volvo som du kan köra slut på i ett industriområde med många kurvor.
Citera
2014-03-11, 16:18
Medlem
Enda stora skillnaden är vad du tycker är enklast att lära dig köra.
Jag själv körde inte moppe så jag tyckte bil var enklare att köra men jag har polare som säger raka motsatsen.
Så kör på MC om det är vad du vill köra.
Citera
2014-03-11, 16:21
Medlem
1Nkzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadkarsfilosofeN
Det blir enklast att ta det kort du helst vill ha. Satsa på a2 om du inte har behov utav en bil. Försök sedan klämma in b kortet innan vintern och köp dig en gammal volvo som du kan köra slut på i ett industriområde med många kurvor.

Bugar för tipset!
Citera
2014-03-11, 16:22
Medlem
1Nkzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muskos
Enda stora skillnaden är vad du tycker är enklast att lära dig köra.
Jag själv körde inte moppe så jag tyckte bil var enklare att köra men jag har polare som säger raka motsatsen.
Så kör på MC om det är vad du vill köra.

Köra kan jag så det är inga bekymmer, men blir skräckslagen när det kommer till teori..
Samma prov för MC som det fruktade "körkortsprovet"?
Citera
2014-03-11, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1Nkz
Köra kan jag så det är inga bekymmer, men blir skräckslagen när det kommer till teori..

Svar ja.
Citera
2014-03-11, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muskos
Citat:
Svar ja.

Rättelse det är lite skillnad på frågorna om själva fordonet men trafikreglerna och sådant är densamma.
Citera
2014-03-11, 16:51
Medlem
På min tid var det gemensamt teoriprov + tilläggsfrågor för MC.
Så att provet inte är förenklat på grund av MC är säkert.
Citera
2014-03-11, 19:07
Medlem
seriöst: ta B- kortet, för bil, även om du inte behöver det imorgon eller om 5 år, då har du tagit det och " utgiften " är borta. Sen har du större möjligheter att söka jobb, flera jobb där de kräver att du ska ha " lappen ".
Du kanske om 5-10 år inte alls bor kvar i GBG, då kan det vara toppen att kunna ta bilen eller köra till jobbet eller köra runt med din sambo, ta dig smidigare till och från jobbet utan att behöva tänka på buss, spårvagn eller andra kommunala medel.

Å du - körkortet är en investering för framtiden !
Citera
2014-03-11, 23:52
Medlem
FFJJPPs avatar
Du bör egentligen börja med B-kort. Hur mycket pengar/vilja har du? Räcker det med marginal? Vad som är lättast beror nog på om du har kört moped/cross eller bil innan annars är det nog ganska lika men skulle säga att MC är svårare med all manövrering (krypköra etc).

Klokt:
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
seriöst: ta B- kortet, för bil, även om du inte behöver det imorgon eller om 5 år, då har du tagit det och " utgiften " är borta. Sen har du större möjligheter att söka jobb, flera jobb där de kräver att du ska ha " lappen ".
Du kanske om 5-10 år inte alls bor kvar i GBG, då kan det vara toppen att kunna ta bilen eller köra till jobbet eller köra runt med din sambo, ta dig smidigare till och från jobbet utan att behöva tänka på buss, spårvagn eller andra kommunala medel.

Å du - körkortet är en investering för framtiden !
Citera
2014-03-12, 00:39
Medlem
capmacs avatar
Det är utan tvekan svårare och dyrare att ta A-kort.

Citat:
Köra kan jag så det är inga bekymmer,

Du är 19 år, har inget körkort alls, men tror att du "kan köra" MC ? Jo tjenare, välkommen till verkligheten...
Citera
2014-03-13, 17:19
Medlem
n00bStylEs avatar
Samma teori, samma (i stort sätt) saker att tänka på i trafik, svårare manöverprov på MC.

Ta bilkort p.g.a att det är mer värt o kör mc kort nästa år så sitter kanske lite av teorin kvar (+ körvana).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in