2014-03-11, 12:47
Bannlyst
Kan ni stå till nationalsången och njuta över att ni tillhör sverige, "du tronar på minnen från fornstora dar" och tänka tillbaka på våra gamla konungar, vikingar, osv och känna någon stolthet att ni härstämmar ifrån dessa?

Något jag saknar med vårt land är denna nationalitetskänsla, där vi svenskar gaddar ihop oss emot hela världen, och säger, här bor vi, inte ni.

Detta är vårt land, kom hit om ni vill men då får ni slåss emot vår armé. Vi skyddar vårt land och dör för det.

Någon feminist som känner igen sig i det jag skriver?
Citera
2014-03-11, 12:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maktoveryou
Kan ni stå till nationalsången och njuta över att ni tillhör sverige, "du tronar på minnen från fornstora dar" och tänka tillbaka på våra gamla konungar, vikingar, osv och känna någon stolthet att ni härstämmar ifrån dessa?
Om jag inte kommer från någon konungaätt - är det fortfarande okej att sjunga nationalsången då?

Och nej - när jag sjunger nationalsången, eller lärt mina barn nationalsången så har vi vare sig haft en förtryckande överhet eller vikingar i tankarna. Befängt ju.

Citat:
Något jag saknar med vårt land är denna nationalitetskänsla, där vi svenskar gaddar ihop oss emot hela världen, och säger, här bor vi, inte ni.
Jag förstod att det var viljan att utesluta och inte stolthet över det vi har i vårt land, natur, frihet, demokrati och kultur och traditioner som du tänkte på när du vanhelgar vår nationalhymn.

Citat:
Detta är vårt land, kom hit om ni vill men då får ni slåss emot vår armé. Vi skyddar vårt land och dör för det.

Någon feminist som känner igen sig i det jag skriver?

Ingen vettig svensk gör nog det är jag rädd.
Citera
2014-03-11, 12:56
Medlem
Feminister lever bara för en sak, sprida sitt vidriga budskap. Kvinnor är och förblir ointresserade av annat än de själva.
Citera
2014-03-11, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om jag inte kommer från någon konungaätt - är det fortfarande okej att sjunga nationalsången då?

Och nej - när jag sjunger nationalsången, eller lärt mina barn nationalsången så har vi vare sig haft en förtryckande överhet eller vikingar i tankarna. Befängt ju.

Jag förstod att det var viljan att utesluta och inte stolthet över det vi har i vårt land, natur, frihet, demokrati och kultur och traditioner som du tänkte på när du vanhelgar vår nationalhymn.

Ingen vettig svensk gör nog det är jag rädd.

Tråkigt att du inte har någon sån känsla.
Citera
2014-03-11, 13:07
Medlem
Citat:
Tråkigt att du inte har någon sån känsla.

Ja för den här nationalistiska känslan har genom tiderna bevisligen varit bra för alla? Nä, hon har antagligen en väldigt mycket sundare och mindre förvrängd bild av verkligheten än vad du och dina jämlikar har.
Citera
2014-03-11, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jikad
Ja för den här nationalistiska känslan har genom tiderna bevisligen varit bra för alla? Nä, hon har antagligen en väldigt mycket sundare och mindre förvrängd bild av verkligheten än vad du och dina jämlikar har.

Okej, men jag älskar mitt land och vill att dom som härstammar härifrån ska ha det bra, jag vill skydda dessa och slåss för dom med mitt liv.

Om det gör mig ond så är jag gärna det.
Citera
2014-03-11, 13:12
Medlem
Mojokiis avatar
Nej, jag känner inte igen mig i detta alls. (Är inte feminist, men står för feminismen i vissa sammanhang.) Jag ser inte värdet i att göra en så oerhört stor sak av detta. Alla har ju sitt ursprung och varför skulle man vara så specifikt stolt för just det som vi har? Jag anser mig alltså inte bättre pga mitt ursprung, och anser inte att vi svenskar borde "gadda ihop oss mot hela världen".

Däremot är jag stolt för att vara svensk, och känner att jag haft tur som blivit född på kanske den bästa platsen i världen. Jag anser svenska värderingar vara väldigt vackra och viktiga, och att Sverige har en viktig plats i att utveckla världen i en positiv riktning.

Din ståndpunkt är väldigt simpel och negativ på många sätt. Enligt mig är det en osvensk ståndpunkt, som bygger på att man är beredd att använda våld och annat negativt för en förlegad nationalistisk idé. Svenskhet handlar om att vara modern och kunna förstå världen ur ett mycket mera fredligt perspektiv.
Senast redigerad av Mojokii 2014-03-11 kl. 13:21.
Citera
2014-03-11, 13:14
Medlem
ja visst jag går varje dag och tänker på kungar som dött. Karl den 12:e ex. fan vad synd att han dog! vi kunde ju ha knallat hela världen runt och tagit land i besittning och stuckit ner en liten blågul vimpel MITT! hade ju varit supermysigt och absolut en helbra sysselsättning 2014 för vårt folk. Vår nuvarande kung framstår ju också som ett fyrbåk av intelligens och charm, tycker vi ska avla på honom och sätta små kopior av honom i varje familj att styra och ställa.

Sen absolut ska vi "gadda ihop oss" vid våra gränser och glo ut varenda turist/ affärsman som vågar närma sig arlanda terminalen med en liten skvadron bakom oss iförd vikingahorn. VI, OSS, VÅRT!

Yeah, Rule Sweden! uber alles!
Citera
2014-03-11, 13:14
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ER433
Feminister lever bara för en sak, sprida sitt vidriga budskap. Kvinnor är och förblir ointresserade av annat än de själva.

Tvärt om. Kvinnor är definitivt intresserade av annat än de själva (vilken gammal grej att försöka generalisera hela det kvinnliga könet på något negativt sätt också). Däremot tycks nationalister inte vara intresserade av annat än dem själva.
Citera
2014-03-11, 13:17
Bannlyst
Tråkigt, vart är erat hem och erat folk någonstans?

Rotlösa, förvirrade, skapar motsättningar mellan landets män och kvinnor.

Ni älskar inte erat folk.
Citera
2014-03-11, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mojokii
Tvärt om. Kvinnor är definitivt intresserade av annat än de själva (vilken gammal grej att försöka generalisera hela det kvinnliga könet på något negativt sätt också). Däremot tycks nationalister inte vara intresserade av annat än dem själva.

Nej, kvinnor är enbart intresserade av sig själva. Varför de "visar intresse" för alla andra är för att de är så förbannat nyfikna.

Nationalister skiter jag i.
Citera
2014-03-11, 13:18
Medlem
Citat:
Tråkigt, vart är erat hem och erat folk någonstans?

Rotlösa, förvirrade, skapar motsättningar mellan landets män och kvinnor.

Ni älskar inte erat folk.

Finns det någon anledning att älska Sverige menar du? Feminister, PK-fjollor och annat löst folk. Nej, tack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in