2014-03-11, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ER433
Finns det någon anledning att älska Sverige menar du? Feminister, PK-fjollor och annat löst folk. Nej, tack.

Ge inte upp på dessa, utan dig och mig har dom inget kvar.
Citera
2014-03-11, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maktoveryou
Okej, men jag älskar mitt land och vill att dom som härstammar härifrån ska ha det bra, jag vill skydda dessa och slåss för dom med mitt liv.

Om det gör mig ond så är jag gärna det.

Vilken grund har du till denna kärlek? Någon form av förvrängd moderskänsla till landet? Fick du inte tillräckligt med kärlek av din egen mor så du blev tvungen att knyta band med marken istället?

Det är något jag faktiskt undrat, och aldrig sett ett logiskt argument för folks kärlek till marken, enbart känslomässiga sådana.
Citera
2014-03-11, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jikad
Vilken grund har du till denna kärlek? Någon form av förvrängd moderskänsla till landet? Fick du inte tillräckligt med kärlek av din egen mor så du blev tvungen att knyta band med marken istället?

Det är något jag faktiskt undrat, och aldrig sett ett logiskt argument för folks kärlek till marken, enbart känslomässiga sådana.

Vilken grund krävs enligt dig för att man älskar sitt land och är villig att dö för det?
Citera
2014-03-11, 13:24
Medlem
Citat:

Låter som om du är en person som kallar dig "världsmedborgare" och klär dig i rött.
Citera
2014-03-11, 13:24
Medlem
Citat:
Tråkigt, vart är erat hem och erat folk någonstans?

Rotlösa, förvirrade, skapar motsättningar mellan landets män och kvinnor.

Ni älskar inte erat folk.

Älska ett folk/land har inget att göra med kungar eller nationalsånger eller pinka revir.
Det har med intresse för utveckling och omhändertagande av land och folk att göra.
Du får inget bra Sverige genom att hissa flaggor och sjunga kungssången, du får ett bra Sverige genom att jobba och verka för ett sådant.
Citera
2014-03-11, 13:25
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Nej, kvinnor är enbart intresserade av sig själva. Varför de "visar intresse" för alla andra är för att de är så förbannat nyfikna.

Nationalister skiter jag i.

Du kan inte seriöst försöka dela upp saker i detta korkade perspektiv. Isåfall är alla enbart intresserade av sig själva. Särskilt du. Förmodligen därför som du projicerar det på kvinnor..
Citera
2014-03-11, 13:26
Medlem
Citat:
Vilken grund krävs enligt dig för att man älskar sitt land och är villig att dö för det?

Tycker inte att det finns någon grund till att man ska dö för sitt land.

Citat:
Låter som om du är en person som kallar dig "världsmedborgare" och klär dig i rött.

Verkligen inte.

Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Älska ett folk/land har inget att göra med kungar eller nationalsånger eller pinka revir.
Det har med intresse för utveckling och omhändertagande av land och folk att göra.
Du får inget bra Sverige genom att hissa flaggor och sjunga kungssången, du får ett bra Sverige genom att jobba och verka för ett sådant.

här pratar du om något som gällde för 150+ år sedan, det är inte relevant i dagens samhälle
Citera
2014-03-11, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter

Du får ett bra Sverige genom att folket känner att dom hör samman och är en familj med kärlek inom sig för samma sak, sitt land.

Inte genom att skapa motsättningar inom ditt eget folk.

När du ser hur kärnfamiljerna splittras och 33% av alla barn växer upp utan både sin mor och far ifrån 1% som det var en gång i tiden, så kan du fråga dig om du verkligen innerst inne älskar ditt folk eller bara gömmer dig bakom detta för att verka god utåt sett.
Citera
2014-03-11, 13:31
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:

Människor är flockdjur och jag tror det ligger instinktivt att känna gemenskap och närhet till flocken, i detta fall nationen.

Alla länder har sina självklarheter. Sverige har feminism, det ifrågasätter man helt enkelt inte. I andra länder, som Albanien, Serbien och Ryssland, är nationalism en självklarhet, det ifrågasätter man inte. Vad är rätt och vad är fel? Vad är mer logiskt, och varför?
Citera
2014-03-11, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mojokii
Nej, jag känner inte igen mig i detta alls. (Är inte feminist, men står för feminismen i vissa sammanhang.) Jag ser inte värdet i att göra en så oerhört stor sak av detta. Alla har ju sitt ursprung och varför skulle man vara så specifikt stolt för just det som vi har? Jag anser mig alltså inte bättre pga mitt ursprung, och anser inte att vi svenskar borde "gadda ihop oss mot hela världen".

Däremot är jag stolt för att vara svensk, och känner att jag haft tur som blivit född på kanske den bästa platsen i världen. Jag anser svenska värderingar vara väldigt vackra och viktiga, och anser att Sverige har en viktig plats i att utveckla världen i en positiv riktning.

Jag anser att din ståndpunkt är väldigt simpel och negativ på många sätt. Enligt mig är det en osvensk ståndpunkt, som bygger på att man är beredd att använda våld och annat negativt för en förlegad nationalistisk idé. Svenskhet handlar om att vara modern och kunna förstå världen ur ett mycket mera fredligt perspektiv.

Jo, det är väldigt simpel ståndpunkt att försvara det vi har med våld. Det är fan en så simpel ståndpunkt att det borde vara en självklarhet och det ser du som nåt negativt. Hur fan kan det vara något negativt att skydda våra gränser mot mänsklighetens avskräde som kommer hit med värderingar som vi släppte för över tusen år sedan. Kanske du även tycker att vi ska radera ut alla framsteg vi har gjort de senaste tusen åren för att anpassa samhället så att negrer utan ett uns av kognitivt tänkande kan ta sig fram genom betingning och avsaknad av impulskontroll, kanske även så att araber med sitt klantänkande kan få sina egna enklaver där de kan ägna sig åt inomfamiljära äktenskap. Vi ger bort hela skiten vetja, för det är ju så ni feminister tror är det bästa sättet att bedriva er "kamp".

Ett tips, släpper ni egalitarismen kommer ni få gehör för era frågor. De flesta män är beredda att hjälpa er framåt, om det behövs, men förvänta er inte att vi ska ge bort makt till främlingar.
Citera
2014-03-11, 13:34
Medlem
Citat:
Du får ett bra Sverige genom att folket känner att dom hör samman och är en familj med kärlek inom sig för samma sak, sitt land.

Inte genom att skapa motsättningar inom ditt eget folk.

När du ser hur kärnfamiljerna splittras och 33% av alla barn växer upp utan både sin mor och far ifrån 1% som det var en gång i tiden, så kan du fråga dig om du verkligen innerst inne älskar ditt folk eller bara gömmer dig bakom detta för att verka god utåt sett.

Du menar att ett bra sätt att ta hand om sitt folk vore att ta bort just skilsmässorätten?
(33% av våra barn växer upp utan mor och far....really! källa tack)

Citera
2014-03-11, 13:36
Medlem
MystEquals avatar
Citat:
Kan ni stå till nationalsången och njuta över att ni tillhör sverige, "du tronar på minnen från fornstora dar" och tänka tillbaka på våra gamla konungar, vikingar, osv och känna någon stolthet att ni härstämmar ifrån dessa?

Något jag saknar med vårt land är denna nationalitetskänsla, där vi svenskar gaddar ihop oss emot hela världen, och säger, här bor vi, inte ni.

Detta är vårt land, kom hit om ni vill men då får ni slåss emot vår armé. Vi skyddar vårt land och dör för det.

Någon feminist som känner igen sig i det jag skriver?
Nationalism behöver inte vara förtryckande vet du, det är ju det tänkesättet som har gett ordet en så "dålig klang". Det måste inte vara: "Vi svenskar är bäst och ska hålla alla andra utanför", utan det kan/borde vara: "Sverige är ett mycket bra land att bo i, och jag är glad/stolt för det". Det sistnämnda stämmer in på mig, och jag är feminist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in