2014-03-11, 12:26
Medlem
raugers avatar
Köpte för ett par veckor sen en IKEA SULTAN SILSAND (fast) med en IKEA SULTAN TAFJORD Bäddmadrass (memoryskum)

Men jag sover inte så bra nu, har smärtor i ländryggen när jag vaknar på morgonen och jag upplever att jag svankar överdrivet mycket när jag sover. Provade att sova utan bäddmadrassen och direkt på resårbotten utan bättring av resultat.

Har även problem med stelhet i nacke och axlar så jag kompletterade med en IKEA 365+ FAST kudde men det har inte heller hjälpt något vidare.

Problemet är att jag vet inte vad jag ska välja istället. Ska jag gå mjukare eller mer fast? I första hand är jag ute efter att göra något åt bäddmadrassen.
Någon som har något förslag?
Senast redigerad av rauger 2014-03-11 kl. 12:29.
Citera
2014-03-11, 13:45
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rauger
Köpte för ett par veckor sen en IKEA SULTAN SILSAND (fast) med en IKEA SULTAN TAFJORD Bäddmadrass (memoryskum)

Men jag sover inte så bra nu, har smärtor i ländryggen när jag vaknar på morgonen och jag upplever att jag svankar överdrivet mycket när jag sover. Provade att sova utan bäddmadrassen och direkt på resårbotten utan bättring av resultat.

Har även problem med stelhet i nacke och axlar så jag kompletterade med en IKEA 365+ FAST kudde men det har inte heller hjälpt något vidare.

Problemet är att jag vet inte vad jag ska välja istället. Ska jag gå mjukare eller mer fast? I första hand är jag ute efter att göra något åt bäddmadrassen.
Någon som har något förslag?

Man brukar gå efter vikten, ju tjockare du är desto fastare madrass.
Citera
2014-03-11, 15:17
Medlem
raugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strode
Man brukar gå efter vikten, ju tjockare du är desto fastare madrass.
Ja precis, enligt profilen så låg jag precis på gränsen mellan Fast och Medel. Men gäller detta både resårbotten och bäddmadrass i så fall?
Citera
2014-03-11, 19:06
Medlem
B-Dawks avatar
Det låter som du sover på mage, stämmer detta? Är fallet så så är din nuvarande säng för mjuk och du får därför ont i ländryggen.
Citera
2014-03-11, 19:46
Medlem
raugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Det låter som du sover på mage, stämmer detta? Är fallet så så är din nuvarande säng för mjuk och du får därför ont i ländryggen.
Ja det stämmer. Talar du av egna erfarenheter?
Citera
2014-03-11, 19:52
Medlem
ganglere2s avatar
Byta bäddmadrass kan räcka. De finns i olika tjocklekar och mjukheter. Enklare än att byta säng om det fungerar.
Citera
2014-03-11, 21:17
Medlem
B-Dawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rauger
Ja det stämmer. Talar du av egna erfarenheter?

Nope. Har bra kunskaper inom det området.

Mitt tips är att gå till något annat varuhus än IKEA där du kan få lite bättre hjälp att hitta rätt säng. Att gå efter några tabeller med längd/vikt är inget bra.
Citera
2014-03-12, 00:46
Medlem
raugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Byta bäddmadrass kan räcka. De finns i olika tjocklekar och mjukheter. Enklare än att byta säng om det fungerar.
Ja det vore ju smidigast helt klart.
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Nope. Har bra kunskaper inom det området.

Mitt tips är att gå till något annat varuhus än IKEA där du kan få lite bättre hjälp att hitta rätt säng. Att gå efter några tabeller med längd/vikt är inget bra.
Det jag funderar över just nu är varför jag ändå hade ont i ländryggen när jag provade sova utan bäddmadrassen direkt på resårbotten som ju var av mjukhetsgrad FAST. Men det kanske tar ett par veckor att vänja sig. Eller?
Citera
2014-03-12, 21:57
Medlem
Ungefär tre veckor tar det att vänja kroppen med en ny madrass, dock så är Tafjord främst anpassad till sido/ryggsovare. Skulle åka tillbaka till IKEA och köpa en Tveit eller Tjöme som bäddmadrass istället.
Citera
2014-03-16, 21:07
Medlem
krss avatar
Skulle inte ta rekommendationerna om kroppsvikt kontra fasthet på för stort allvar, väger <70 och sover i fast säng själv - mjukare säng är värdelöst.

Du har ingen annan bäddmadrass du kan prova som inte är memoryskum? Det kan vara en ganska annorlunda sak att vänja sig vid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in