• 1
  • 2
2005-08-06, 17:06
Medlem
Tjena, kan börja med att berätta om mig själv om det hjälper.
jag är 17 år, väger 64kg och är ca 178cm.

Jag har läst och sedan en tid tillbaka börjat fundera på att lägga om min diet för maximal viktuppgång av muskelmassa.
jag kom fram till att det första som måste åtgärdas var mitt nikotinmissbruk, så jag har lagt av snusa (rökte då och då) till och från.

i mars vägde jag 59 kommer jag ihåg och då simmade jag.
i maj/ juni tog styrketräningen rejäl fart och jag gick upp till 63 och såg formen förändras (positivt)
Sedan tog mitt nikotinmissbruk i bruk igen tack vare en semester till Norge. Inte mer än det så började jag lägga om min diet så fort jag kom hem igen.
(kan även tillägga att jag alltid vart fysisk aktiv och haft en bra kondition)

Jag har börjat jogga och så där för att bygga kondition, jag är inte helt inne i muskelbyggnad, utan tycker att en bra kondition är att rekommendera. Plus att Kondition kan resultera att styrketräningen går bättre med tanke på syreupptagningsförmågan till muskler. Sedan kommer boxning in i mitt liv igen, och jag får extrem lust att börja där med , enligt mig är boxning en ultimat träningsform för både kondition, styrka, och uthållighet.
med tanke på dessa konditionskrävande och fettförbrännande har jag insett att jag måste vräcka i mig massviss med kolhydrater och proteiner självklart.
(tar gainers fuel som kostillskot efter träning)

Jag kan säga hur en typisk dag ser ut för mig och ni får säga vad ni tycker. Jag brukar nu på senare tid bara tänka på att stoppa i mig något, typ frukt, sallad, yoghurt etc.

Frukost: 2 råa ägg, flingor elr musli med filmjölk, 1liter vatten samt en banan.

lunch: 3 grovt bröd mackor elr knäckemackor med ett glas mjölk eller pasta.

Middag: tillagad måltid + 2 glas juice

mellanmål: yoghurt eller banan

kvällsmat: havregrynsgröt med skivad banan.
Citera
2005-08-06, 17:49
Medlem
Ät mer mat Pöjk

Du kan äta det dubbla, minst. drick 1 liter mjölk istället för vatten på morgon.
Just nu äter du som en liten bebis.
Vräk i dig äta. Då menar jag inte en macka till. Ett par mål pasta om dagen, mer mjölk, fisk, kött, kyckling och allt du tycker om.
som sagt, ät mer lagad mat+ det du redan äter så ska du se du går upp
Citera
2005-08-06, 18:34
Medlem
hehe, okej men jag kan inte börja äta som jätte direkt, måste vänja mig.

Men fan det blir ju dyrt och käka så jävla mycket, 1 liter mjölk om dagen t.ex i slutändan blir det dyhrt.
problemet med tillagat är att jag inte är en kock och morsan sköter det där. hon tycker jag redan tjatar för mycket om att laga osv.

aja får la trycka i mig mer mat helt enkelt. men jag vill ha lite tips om frukost och om vad man kan käka mer.
har hört mycket positivt om tonfisk, grill kyckling etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Vodin
Du kan äta det dubbla, minst. drick 1 liter mjölk istället för vatten på morgon.
Just nu äter du som en liten bebis.
Vräk i dig äta. Då menar jag inte en macka till. Ett par mål pasta om dagen, mer mjölk, fisk, kött, kyckling och allt du tycker om.
som sagt, ät mer lagad mat+ det du redan äter så ska du se du går upp
Citera
2005-08-06, 19:16
Medlem
Koka ris och pasta klarar vem som helst.
Tonfisk kostar typ 6-8 kr burken. Då får du cirkus 35-40 gram protte. Kyckling kostar ju lite mera. Det finns nog innerfileér på en bra mataffär för en billig peng. Ät bara mer av maten morsan serverar dig.
Ät musli till frukost, det är bra. Kanske några skivor 17% ost som iof innehåller den fettmängden, men mycket protein. Keso kan du käka annars. Yogurt/fil är bra också, (rätt sort). fullkornsbröd om du inte vill äta musli jämt.ett par skivor skinka, då helst nån sort som inte är pressad. Den är fetare. Och ägg som du redan äter.
Citera
2005-08-06, 19:35
Bannlyst
frukost: gröt och yoggi lättjågurt (smultron+jordgubb eller jordgubb only är jävligt god)

Lunch: mycket kött/keso och mycket ris

middag mycket kolhydrater och protein

alla kolhydrater du äter 2-3 innan läggdags kommer bli inlagrat som fett under sömnen via glukogenes

efter träningen äter du mycket snabba kolhydrater och protein
Citera
2005-08-06, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jende
Tjena, kan börja med att berätta om mig själv om det hjälper.
jag är 17 år, väger 64kg och är ca 178cm.

Jag har läst och sedan en tid tillbaka börjat fundera på att lägga om min diet för maximal viktuppgång av muskelmassa.
jag kom fram till att det första som måste åtgärdas var mitt nikotinmissbruk, så jag har lagt av snusa (rökte då och då) till och från.

i mars vägde jag 59 kommer jag ihåg och då simmade jag.
i maj/ juni tog styrketräningen rejäl fart och jag gick upp till 63 och såg formen förändras (positivt)
Sedan tog mitt nikotinmissbruk i bruk igen tack vare en semester till Norge. Inte mer än det så började jag lägga om min diet så fort jag kom hem igen.
(kan även tillägga att jag alltid vart fysisk aktiv och haft en bra kondition)

Jag har börjat jogga och så där för att bygga kondition, jag är inte helt inne i muskelbyggnad, utan tycker att en bra kondition är att rekommendera. Plus att Kondition kan resultera att styrketräningen går bättre med tanke på syreupptagningsförmågan till muskler. Sedan kommer boxning in i mitt liv igen, och jag får extrem lust att börja där med , enligt mig är boxning en ultimat träningsform för både kondition, styrka, och uthållighet.
med tanke på dessa konditionskrävande och fettförbrännande har jag insett att jag måste vräcka i mig massviss med kolhydrater och proteiner självklart.
(tar gainers fuel som kostillskot efter träning)

Jag kan säga hur en typisk dag ser ut för mig och ni får säga vad ni tycker. Jag brukar nu på senare tid bara tänka på att stoppa i mig något, typ frukt, sallad, yoghurt etc.

Frukost: 2 råa ägg, flingor elr musli med filmjölk, 1liter vatten samt en banan.

lunch: 3 grovt bröd mackor elr knäckemackor med ett glas mjölk eller pasta.

Middag: tillagad måltid + 2 glas juice

mellanmål: yoghurt eller banan

kvällsmat: havregrynsgröt med skivad banan.

varför råa ägg?? d kvittar hur du äter dom...ät mer fett...hur som helst...haru läst "gå upp i vikt" från fitness förlaget? köp den...den kan ge bra tips om man inte har så bra koll...
Citera
2005-08-06, 23:56
Medlem
för övrigt ÄR det bra att dricka minst en liter vatten på morgonen då din kropp e helt utorkad.....(d va nån som skrev att man skulle dricka en liter mjölk på morgonen å ja hajja inte poängen me d bara)
Citera
2005-08-07, 00:15
Medlem
Nickels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dendärsnubbend
för övrigt ÄR det bra att dricka minst en liter vatten på morgonen då din kropp e helt utorkad.....(d va nån som skrev att man skulle dricka en liter mjölk på morgonen å ja hajja inte poängen me d bara)

Kroppen är absolut INTE helt utorkad på morgonen. varför skulle den vara det? pissar och svettas du i sömnen? mjölk innehåller även en del vätska.
Citera
2005-08-07, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickel
Kroppen är absolut INTE helt utorkad på morgonen. varför skulle den vara det? pissar och svettas du i sömnen? mjölk innehåller även en del vätska.

pissar nej (eller vissa gör väl d me men men) svettas ja...sen så dricker väl du inget när du sover heller? så vätskebalansen e inte va den borde när du vaknar...och ja mjölk innehåller vätska, det ÄR vätska, men varför skulle man dricka en liter mjölk istället för en liter vatten? verkar bara onödigt slöseri me mjölk...drick mjölk om du vill men vatten är ett bättre alternativ...sen kan man ju ta ett glas eller va som helst till frukosten i övrigt om man nu vill d...
Citera
2005-08-07, 02:20
Medlem
ät inte råa ägg du kan micra ägget på 30sec istället
Citera
2005-08-07, 03:02
Medlem
Fonzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dendärsnubbend
pissar nej (eller vissa gör väl d me men men) svettas ja...sen så dricker väl du inget när du sover heller? så vätskebalansen e inte va den borde när du vaknar...och ja mjölk innehåller vätska, det ÄR vätska, men varför skulle man dricka en liter mjölk istället för en liter vatten? verkar bara onödigt slöseri me mjölk...drick mjölk om du vill men vatten är ett bättre alternativ...sen kan man ju ta ett glas eller va som helst till frukosten i övrigt om man nu vill d...

sist jag kollade innehåller inte vatten några proteiner...1 liter mjölk innehåller mer än 30g proteiner, så jag tycker absolut att mjölk är ett bättre alternativ.
Citera
2005-08-07, 10:43
Bannlyst
Mjölk består till 80% av vatten och dricker man en liter så får man i sig 33g protein.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in