2005-08-06, 16:12
Medlem
SpiderJerusalems avatar
Har funderat lite över just falafel sedan de öppnade ett nytt ställe en sisådär tio steg från min lägenhet. 15:-, sallad, tomat, saltgurka, gurka. I tunnbröd (felaktigt marknadsfört som "pitabröd", men ändå).

Av olika anledningar kan jag inte ha så mycket mat hemma, och vet med mig att jag kommer ränna på falafelhaket varenda dag. Hur onyttigt kan det vara? Förutom att kikärtsbullarna friteras, menar jag.

Dessutom är det ju såpass billigt en månad som denna då aaaaalla pengar går till öl.

Någon som prövat Malmö-Supersize-Me-Dieten?
Citera
2005-08-06, 17:12
Medlem
Det är inte jättenyttigt med fallafel , Dock så är det väldigt mycket fibrer och likande i kikärtor så det är ju ett bättre alternativ än hamburgare och kebab.
Citera
2005-08-06, 17:17
Medlem
SpiderJerusalems avatar
Problemen börjar vid friteringen då, emd andra ord?
Citera
2005-08-06, 17:20
Medlem
korrekt!

Men en väl utförd fritering vid rätt temperatur är inte så farligt , Det bildas snabbt en stekyta som hindar fett från att sugas in i maten. Dock så tvivlar jag att de flesta kebabkockar är utbildade kockar.
Citera
2005-08-07, 12:52
Medlem
Bruce Waynes avatar
Det är annars enkelt att göra falafel hemma.. blir godare än de rätt sunkiga varianter man kan köpa på stan..

Annars är det väl feta dressingar och såser som ställer till det, om man gillar att ha sånt på... och skippar man läsken är falafel rätt ok.
Citera
2005-08-07, 13:48
Medlem
OliTs avatar
Så länge som vatten tränger ut ur föremålet som friteras, så länge som det bubblar kraftigt alltså, kommer mycket små mängder fett in, slutar det bubbla börjar det istället suga in fett och blir riktigt otäckt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in