Hej.
Fick idag en kopia av en upplysningsdisk på mig. såg helt OK ut.
Riskprognosen på mig var 0,1% (0,0% bra 100% mycket dåligt). tycket detta var sjukt bra.
nu sa dock en kompis att man inte ska ha för låg. detta pga. att företag tjänar pengar om man tex. missar betalning. detta gör att man inte är någon direkt inkomst för kreditföretag.
Hej.
Riskprognosen på mig var 0,1% (0,0% bra 100% mycket dåligt). tycket detta var sjukt bra.
nu sa dock en kompis att man inte ska ha för låg. detta pga. att företag tjänar pengar om man tex. missar betalning. detta gör att man inte är någon direkt inkomst för kreditföretag.
stämmer detta?
Företagen tjänar pengar genom att du betalar ränta.
självklart men det blir inte nån hög ränta dom ger en om man har mycket bra kreditvärdighet.
Låg ränta - liten risk. Företaget som lånar ut pengar till dig tar en väldigt liten risk och kan då nästan garanterat få tillbaka sina pengar plus ränta.
Skulle samma företag låna ut pengar till pundarbengt som behöver 50k för att köpa fultjack. Då är det en väldigt hög risk för bolaget som då tar högre ränta för att kompensera sin höga risk.
Låg ränta - liten risk. Företaget som lånar ut pengar till dig tar en väldigt liten risk och kan då nästan garanterat få tillbaka sina pengar plus ränta.
Skulle samma företag låna ut pengar till pundarbengt som behöver 50k för att köpa fultjack. Då är det en väldigt hög risk för bolaget som då tar högre ränta för att kompensera sin höga risk.
Nej, eftersom kreditförlusterna är så stora på pundarbengt tjänar de mindre på honom. Givetvis kompenseras detta med en högre ränta, men detta kan bara göras i viss utsträckning.
Hej.
stämmer detta?
Din kompis måste tillhöra samma kategori människor som kan säga saker som:
"Det är bra att ha lån, då får man pengar tillbaka på skatten!"
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!