2014-03-13, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av detejagde
Jadu... Ett bra exempel på hur väl ni tjänar vårat samhälle. Hur svårt är det att kunna stava någorlunda när man är 18+? Herregud...

Och vad är bra med folk som åker omkring och beter sig som drägg? Vad är meningen? Är meningen att ni vill att folk ska tro att ni är tuffa? Eller är det meningen att tävla om vem som är mest inavlad? "Riktiga" raggare är bara ett patetiskt påfund av folk som verkligen inte har något att göra någonstans i vårat samhälle.

Jag är 20 år och har en Audi A5 3.0 TDI Q (ja det är fel tråd att säga det i) så det är ju inte precis omöjligt att han kan ha haft en -68. Som sagt jag är 20 och har pungat ut för en 200K+ bil.
Du är väl mammas lilla korgkosse som stoppar pengar i din hand,en bortskämd liten nörd kan jag tänka.Som inte vet vad hårt arbete är.Fy för såna drägg som du.Du skall vara tacksam mot raggarna,som byggt upp detta välfärds samhälle med hårt arbete,du är bara en liten patetisk snorunge som leker med mammas pengar.Vet hut!!!!!!!!!!
Senast redigerad av bempa11 2014-03-13 kl. 18:08.
Citera
2014-03-13, 18:26
Medlem
club01s avatar
Mja alltså jag äger själv en 67a Ford och åker på diverse evenemang och är ibland även full i baksätet. Dock är bilen någorlunda vårdad och jag försöker även hålla mig själv någorlunda vårdad. Men sen finns det ju folk som är värre och även gubbar som bara står på sidan om och putsar. Båda är ganska tråkiga men skulle jag välja så skulle jag absolut gå åt det värre hållet då det är bra mycket roligare än att inte ens våga öppna dörren på sin bil utan att vara rädd att skada den. Då är man inte bilintresserad utan man är sjuk.
Sedan är i regel dom flesta av dessa rostiga skrothögar fortfarande dyra och ovanliga bilar vilket många inte heller förstår. Oftast dyrare än diverse Renault som Svensson har. Många av dom är pågående repobjekt, problemet är att delar kan vara extremt dyra eller rent av halvt omöjliga att få tag på. Lacka bilen är dyrt och är den nylackad vill man inte festa eller bli full i närheten av den då man riskerar att ganska fort förstöra det man nyss fixat vilket även detta är tråkigt.

Sedan finns det ju extrema som är väldigt odrägliga. Dock har jag sällan hört om några raggare som ställt till med problem, misshandel, rån eller liknande i modernt samhälle jämfört med vissa andra mindre lyckade kulturer.
Citera
2014-03-13, 18:34
Medlem
Inga riktiga raggare TS, det du beskriver kallas "blöjraggare" i folkmun,som regel i åldern 18-25. många har inte ens jänkare utan väldigt ofta en sliten volvo 740, och kallar sig raggare..är så man spyr. De riktiga raggarna kör jänkare,välvårdade sådana, inga jävla rishögar,
Citera
2014-03-13, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av club01
Sedan finns det ju extrema som är väldigt odrägliga. Dock har jag sällan hört om några raggare som ställt till med problem, misshandel, rån eller liknande i modernt samhälle jämfört med vissa andra mindre lyckade kulturer.

Mja, vet inte om jag kan hålla med på den punkten. På 70-talet i en stad i Skaraborg som ett gäng raggare (ca 25pers) stormade stadens polishus för att frita deras kamrat som blivit anhållen efter kvällens slagsmål mot en patrull poliser.
Liknande har även hänt i Nyköping om jag inte minns fel, också runt 70-talet. Ganska käckt faktiskt
Men som du säger, inte vardagsmat direkt. Vad jag har varit med om så har inte något otrevligt skett mot civilbefolkning, utan mot högre makter så att säga.

Edit: Får man fråga vilken modell det är på 67an?
Senast redigerad av Hallonfil 2014-03-13 kl. 21:59.
Citera
2014-03-13, 22:04
Medlem
Ta en titt på blocket och kolla vad den genomsnittliga jänkaren är värd; i bruksskick eller bättre kostar det mesta minst 100 000. Dräggen som grisar ner sina bilar och svinar i dem är - som påtalats - blöjraggare, som inte har råd med en vettig jänkare. De kör i regel valle eller dart med raksexa eller möjligen impala eller någon billigare hgw från sextiotalet. Det är viktigt att notera att dessa vrak endast utgör några få procent av alla jänkare i landet. Ibland påstår dräggen själva att de representerar vad raggarkulturen stod för tidigare, så är dock inte fallet. Bilarna var visserligen billigare under t.ex. 70-talet och man vårdade dem följaktligen inte lika ömt, men att medvetet göra dem risiga och äckliga har aldrig varit centralt inom hobbyn.

Dräggen syns och hörs mest av alla och svärtar ner ryktet hos alla inom hobbyn, vilket är synnerligen beklagligt.
Citera
2014-03-14, 11:57
Medlem
Facades avatar
Jag kör jänkare och håller med.
Nu är jag dock ingen torrboll som tycker cruisĩng är det bästa som finns utan för mig ska det trimmas (kompressormatat för tillfället ).
Raggare är störiga som fan.

MEN!

Dom respekterar andras bilar!
På Power Meet, hur ofta tar en vanlig svensson på någon annans bil och hur ofta ens petar en stupfull raggare på någon annans bil?
Hur fulla dom än är så rör dom ingen annans åk.
Något jag och min far har märkt
Fan såg några äcklen som poserade vid en DeSoto Fireflite i EXTREMT skick, med foten på kofångaren!
Röt till som fan åt jävlarna men inte fan fattar dom att någon lagt ner sin själ på bilen och att dom får göra vad fan dom vill med sin egendom men rör inte annat folks egendom!
Idioter, avskyr sånt folk!
Citera
2014-03-14, 13:06
Medlem
theodor.busses avatar
Begreppet "raggare" är helt urvattnat, och betyder nästan ingenting numera. En annan beteckning är "motorburen ungdom", och då kommer man sanningen lite närmare.

Nu kallas vilken ung körkortsägare som helst, som har en pimpad/stylad gammal Volvo, för "raggare". Speciellt om han bor i en avfolkningsbygd ("bruket" lades ner i mitten -90..).

Men det var inte så enkelt för 40 år sedan heller! "Raggare" var ingen homogen grupp. Dit räknades riktigt duktiga personer som var bil/motor-kunniga, likväl som patrask som bara ville åka runt och supa.
Citera
2014-03-14, 18:47
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonfil
Mja, vet inte om jag kan hålla med på den punkten. På 70-talet i en stad i Skaraborg som ett gäng raggare (ca 25pers) stormade stadens polishus för att frita deras kamrat som blivit anhållen efter kvällens slagsmål mot en patrull poliser.
Liknande har även hänt i Nyköping om jag inte minns fel, också runt 70-talet. Ganska käckt faktiskt
Men som du säger, inte vardagsmat direkt. Vad jag har varit med om så har inte något otrevligt skett mot civilbefolkning, utan mot högre makter så att säga.

Edit: Får man fråga vilken modell det är på 67an?

Ja men det var ju inte precis vardagsmat nej :P I regel så kan dom som sagt vara hur fulla som helst men stör ingen annan förutom eventuell hög musik eller lite sjungande/skrikande. Men då skulle jag påstå att diverse krogar och krogfolk stör så helvetes mycket mer för typ alla. Odrägligare blir dom och oftast otrevliga samt skriker och slåss mer än vad en "raggare" gör i sin bil som glider runt lungt på stan eller står still på en parkering och pratar med likasinnade, oavsett hur bilen ser ut.

Något som däremot är farligt är ju Kalle 18år som har köpt sig en bil med fartresurser och gasar för fulla muggar inne i stan och ställer till med mycket mer problem än "raggaren" Eller ja jag skall väl säga 18- oändlig ålder för dessa idioter finns i alla åldrar.

Det är en Galaxy 500xl cupe. Riktigt skön glidarvagn som inte riskerar att köra ihjäl en enda kotte inne i stan.
Citera
2014-03-14, 20:26
Medlem
Vad är bättre än att en varm sommardag cabba ner,ha trunken full me kalla bärs,rockn roll skrålandes ur talarna håret i vinden,dunke takta uti plåten o ba ragge runt
Citera
2014-03-14, 22:46
Medlem
Oftast om det är varmt när jag krusar e jag iförd moheda mjuktoffel,brynja,skinnväst samt gröna shorts adidas 70 tal med pungen hängandes utanför,ofta gällivarehäng o en rejäl pris inlagd!!Alla audi drivers avundas mig för att jag är raggareInte bara dom,framförallt finniga 18-30 åringar med flott lånad bil
Senast redigerad av bempa11 2014-03-14 kl. 22:49.
Citera
2014-03-14, 23:45
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyphen
Men det är ju enkelt att svara på. De är helt enkelt dumma i huvudet.
Och den som mot förmodan har något teknikintresse får väl utveckla detta genom att öppna tanklocket alldeles själv och trycka på rätt knapp på bensinpumpen. Att sedan träffa hålet är däremot tveksamt om någon av de lyckas särskilt bra med.

Nja, om du med teknikintresse menar bilar i det här fallet så kräver det ju egentligen mer kunnande att hålla en skrothög rullande än att sköta en bil som redan är i gott skick.

Rent utseendemässigt så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att ha en skrothög. Bilarna förföll på ett vackert sätt förr i tiden med rostig patina. När moderna bilar blir risiga ser det endast sjaskigt ut med sprucken plast osv. Jag kollar dock främst efter gamla bilar i gott skick just för att slippa alltför mycket mekande.

Sedan är det ju inte teknikintresse i det avseendet att förklara hur en dator funkar eller hur ett jetplan är uppbyggt. Bilar har alltid varit ett väldigt folkligt nöje. Många som håller på med bilar är inte de smartaste killarna som går att hitta, samtidigt som tekniknördar ofta inte är intresserade av gamla bilar.

Citat:
Ursprungligen postat av hyphen
Raggare: högt alkoholintag, lågt teknikintresse
Entusiast: måttligt alkoholintag-stort teknikintresse

Bilar är dock gjorda för att köras. Man kan gilla att rida utan att för den sakens skull ha intresset att lära sig allt om hur hästar fungerar rent biologiskt. Samma sak med bilar.
Citera
2014-03-15, 00:09
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bempa11
Oftast om det är varmt när jag krusar e jag iförd moheda mjuktoffel,brynja,skinnväst samt gröna shorts adidas 70 tal med pungen hängandes utanför,ofta gällivarehäng o en rejäl pris inlagd!!Alla audi drivers avundas mig för att jag är raggareInte bara dom,framförallt finniga 18-30 åringar med flott lånad bil

Det där är ju en rent bedrövlig klädsel. Nu googlade jag "Moheda mjuktoffel" för att kolla vad det är. Det är ju rena dräggeriet det rör sig om alltså. Brynja & tofflor!! Och Eddie Meduza!! Inser du hur pass trash vi snackar här?

Det är synd att det här kriteriet har tagit till sig skinnvästen också för det är ju annars en cool grej som förknippas med cowboys & MC-snubbar. Fast det var rätt givet att cowboys & bikers skulle dras ner i skiten. Även bögarna snodde väl en del från dom. Alla vill ju framstå som outlaws.

Vad är det för sorts bilar ni drar runt i då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in