Citat:
Nja, om du med teknikintresse menar bilar i det här fallet så kräver det ju egentligen mer kunnande att hålla en skrothög rullande än att sköta en bil som redan är i gott skick.
Rent utseendemässigt så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att ha en skrothög. Bilarna förföll på ett vackert sätt förr i tiden med rostig patina. När moderna bilar blir risiga ser det endast sjaskigt ut med sprucken plast osv. Jag kollar dock främst efter gamla bilar i gott skick just för att slippa alltför mycket mekande.
Sedan är det ju inte teknikintresse i det avseendet att förklara hur en dator funkar eller hur ett jetplan är uppbyggt. Bilar har alltid varit ett väldigt folkligt nöje. Många som håller på med bilar är inte de smartaste killarna som går att hitta, samtidigt som tekniknördar ofta inte är intresserade av gamla bilar.
Bilar är dock gjorda för att köras. Man kan gilla att rida utan att för den sakens skull ha intresset att lära sig allt om hur hästar fungerar rent biologiskt. Samma sak med bilar.
Rent utseendemässigt så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att ha en skrothög. Bilarna förföll på ett vackert sätt förr i tiden med rostig patina. När moderna bilar blir risiga ser det endast sjaskigt ut med sprucken plast osv. Jag kollar dock främst efter gamla bilar i gott skick just för att slippa alltför mycket mekande.
Sedan är det ju inte teknikintresse i det avseendet att förklara hur en dator funkar eller hur ett jetplan är uppbyggt. Bilar har alltid varit ett väldigt folkligt nöje. Många som håller på med bilar är inte de smartaste killarna som går att hitta, samtidigt som tekniknördar ofta inte är intresserade av gamla bilar.
Bilar är dock gjorda för att köras. Man kan gilla att rida utan att för den sakens skull ha intresset att lära sig allt om hur hästar fungerar rent biologiskt. Samma sak med bilar.
Du har helt rätt i att det kan krävas mer att hålla en skrothög vid liv än en välvårdad maskin, men jag har fått intrycket att de här slashasarna kör tills det rasar för att de kan inte annat. Så finns det de som är hängivet teknikintresserade och tar hand om de här skrothögarna, plockar ned dem till minsta skruv, gör rent, reparerar och byter ut och bygger upp det igen, så det ser ut som nytt. Och så har vi andra som hängivet designintresserade eller de som snöar in på en hel epok och klär sig, möblerar sitt hus och lyssnar på musik som passar till åkdonet.
Så det är inte nödvändigtvis teknikintresset som är vattendelaren, utan det måste helt enkelt vara kärleken (rätt ord, tror jag) till det de håller på med, och det är inte kärlek man känner när man super skallen av sig i en bil som håller på att falla sönder.
Jag håller absolut med dig i din iakttagelse om patina och avsaknaden därav hos nya bilar. Och jag kan säga att jag sett det på många andra områden, det är nästan en allmängiltig sanning, att vi blivit sämre på att ta fram grejer som kan åldras med värdighet och få snygg patina. Laminatgolv eller sliten stavparkett, nylonväska eller farfars skinnportfölj, för att inte tala om skor och kläder.