2014-03-15, 00:39
Medlem
hyphens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Nja, om du med teknikintresse menar bilar i det här fallet så kräver det ju egentligen mer kunnande att hålla en skrothög rullande än att sköta en bil som redan är i gott skick.

Rent utseendemässigt så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att ha en skrothög. Bilarna förföll på ett vackert sätt förr i tiden med rostig patina. När moderna bilar blir risiga ser det endast sjaskigt ut med sprucken plast osv. Jag kollar dock främst efter gamla bilar i gott skick just för att slippa alltför mycket mekande.

Sedan är det ju inte teknikintresse i det avseendet att förklara hur en dator funkar eller hur ett jetplan är uppbyggt. Bilar har alltid varit ett väldigt folkligt nöje. Många som håller på med bilar är inte de smartaste killarna som går att hitta, samtidigt som tekniknördar ofta inte är intresserade av gamla bilar.

Bilar är dock gjorda för att köras. Man kan gilla att rida utan att för den sakens skull ha intresset att lära sig allt om hur hästar fungerar rent biologiskt. Samma sak med bilar.

Du har helt rätt i att det kan krävas mer att hålla en skrothög vid liv än en välvårdad maskin, men jag har fått intrycket att de här slashasarna kör tills det rasar för att de kan inte annat. Så finns det de som är hängivet teknikintresserade och tar hand om de här skrothögarna, plockar ned dem till minsta skruv, gör rent, reparerar och byter ut och bygger upp det igen, så det ser ut som nytt. Och så har vi andra som hängivet designintresserade eller de som snöar in på en hel epok och klär sig, möblerar sitt hus och lyssnar på musik som passar till åkdonet.

Så det är inte nödvändigtvis teknikintresset som är vattendelaren, utan det måste helt enkelt vara kärleken (rätt ord, tror jag) till det de håller på med, och det är inte kärlek man känner när man super skallen av sig i en bil som håller på att falla sönder.

Jag håller absolut med dig i din iakttagelse om patina och avsaknaden därav hos nya bilar. Och jag kan säga att jag sett det på många andra områden, det är nästan en allmängiltig sanning, att vi blivit sämre på att ta fram grejer som kan åldras med värdighet och få snygg patina. Laminatgolv eller sliten stavparkett, nylonväska eller farfars skinnportfölj, för att inte tala om skor och kläder.
Citera
2014-03-15, 00:50
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cui
Ta en titt på blocket och kolla vad den genomsnittliga jänkaren är värd; i bruksskick eller bättre kostar det mesta minst 100 000. Dräggen som grisar ner sina bilar och svinar i dem är - som påtalats - blöjraggare, som inte har råd med en vettig jänkare. De kör i regel valle eller dart med raksexa eller möjligen impala eller någon billigare hgw från sextiotalet. Det är viktigt att notera att dessa vrak endast utgör några få procent av alla jänkare i landet. Ibland påstår dräggen själva att de representerar vad raggarkulturen stod för tidigare, så är dock inte fallet. Bilarna var visserligen billigare under t.ex. 70-talet och man vårdade dem följaktligen inte lika ömt, men att medvetet göra dem risiga och äckliga har aldrig varit centralt inom hobbyn.

Dräggen syns och hörs mest av alla och svärtar ner ryktet hos alla inom hobbyn, vilket är synnerligen beklagligt.

Svineri & Eddie Meduza-musik är absolut inget jag ställer mig bakom. Dock så tycker jag att det är synd att de folkligare modellerna glöms bort i veteran-hobbyn. Volvo Amazon är såklart en klassiker i Sverige men trevliga modeller som Dodge Dart, Plymouth Valiant, Ford Falcon, Ford Taunus & Opel Kapitän glömdes bort när folk med stålar skulle skaffa sin drömbil som veteranare. Träffarna representerar ju inte alls hur trafiken såg ut förr. Jag kan egentligen tycka att det är roligare med Dart & Valiant än med Corvette & Thunderbird. Veteranträffar blir för mycket museum med alla klenoder som nästan ingen egentligen har någon relation till eller minnen av från tiden då de var nya.

Power Magazine & dylika tidningar har en prägel som egentligen inte intresserar mig. Jag hade velat se mer reportage om vanliga standardbilar & herrgårdsvagnar. Trimmade muskelbilar är kanske intressanta som rariteter men den historiska betydelsen är ju högre hos vardagskärrorna. Sen behöver man ju inte göra reportage om rena drägg som har klistermärken på sina pilsnerhäckar men jag hade velat se mer folklig prägel på biltidningarna.
Citera
2014-03-15, 01:15
Medlem
Omtanksams avatar
Raggardrägg, blöjraggare av den sämre sorten som kastar flaskor och hänger i knävecken och spyr från deras 25k skitbil är drägg med stort D och skall ha en avhyvling å det grövsta.
Bilentusiaster som sköter om sin bil och kanske tar en öl eller 3 i deras 100-200k+ bil på någon crusing är värda en eloge då de jobbar arslet av sig för att bevara en kulturskatt och dessutom visa upp den då och då.
Citera
2014-03-15, 11:26
Medlem
Jag har en impalacab 65a,helt ok skick,den betalade jag närmare 200 k för,den har jag haft i 6 år nu,används flitigt istort sett varje helg på sommaren,dvs raggen går,under vintern har jag en buick electra 64a ,4 dr ht,den går i ur och skur men börjar att bli aningen risig,impalan försöker jag hålla i så när skick men står inte och vaxar och tvättar speciellt ofta.Bilar är till för att användas,har bra ekonomi så pengar är inget problem,bensinen och ölen flödar.O oftast skrålar raggarmusik ur talarna när vi cruisar runt,typ meduza men även rock n roll i förd brynja,mjuktoffel o väst med clubmärket på ryggen händer även att jag har myggjagare.Och givetvis för att stuket skall vara rätt så har man rejält gällivarehäng på blåjeansen så att skitdiket syns rejält.
Senast redigerad av bempa11 2014-03-15 kl. 11:29.
Citera
2014-03-15, 12:08
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=_sbvVpJwMOw
Detta är en bra beskrivning.Lyssna o njut av symfonin
Citera
2014-03-15, 12:54
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bempa11
http://www.youtube.com/watch?v=_sbvVpJwMOw
Detta är en bra beskrivning.Lyssna o njut av symfonin

Jag kontrar med "Volvo. Och Kal P.dal Raka rör, och öppna spjäll.
Senast redigerad av theodor.busse 2014-03-15 kl. 12:59.
Citera
2014-03-15, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Svineri & Eddie Meduza-musik är absolut inget jag ställer mig bakom. Dock så tycker jag att det är synd att de folkligare modellerna glöms bort i veteran-hobbyn. Volvo Amazon är såklart en klassiker i Sverige men trevliga modeller som Dodge Dart, Plymouth Valiant, Ford Falcon, Ford Taunus & Opel Kapitän glömdes bort när folk med stålar skulle skaffa sin drömbil som veteranare. Träffarna representerar ju inte alls hur trafiken såg ut förr. Jag kan egentligen tycka att det är roligare med Dart & Valiant än med Corvette & Thunderbird. Veteranträffar blir för mycket museum med alla klenoder som nästan ingen egentligen har någon relation till eller minnen av från tiden då de var nya.

Power Magazine & dylika tidningar har en prägel som egentligen inte intresserar mig. Jag hade velat se mer reportage om vanliga standardbilar & herrgårdsvagnar. Trimmade muskelbilar är kanske intressanta som rariteter men den historiska betydelsen är ju högre hos vardagskärrorna. Sen behöver man ju inte göra reportage om rena drägg som har klistermärken på sina pilsnerhäckar men jag hade velat se mer folklig prägel på biltidningarna.

Intressanta synpunkter. Vad gäller vilka modeller som är korrekt representerade är väl det avgörande vilken epok eller situation man försöker återspegla. En historisk tillbakablick på Sverige skulle - som du påpekar - innehålla många av de modeller som såldes hit, dvs dart, valle etc. De är dock väldigt sällan vackra, till skillnad från juveler som lyxbilarna från 50-talet eller värstingarna från muskelbilseran. Värdet på en valle medför dessutom att det inte är ekonomiskt försvarbart att renovera till riktigt bra skick.

Själv tycker jag att det är känslan från t ex american graffiti, med tidsenligt musik etc. som är det centrala. Vyn över en lång rad med endast helröda baklysen en sommarnatt är oslagbar.

Tidningarnas reportage ger ju sällan några nya uppslag, det är ständigt återkommande rodbyggen eller imponerande originalrenoveringar vilket i längden blir lite tråkigt.
Citera
2014-03-18, 11:45
Medlem
Risiga dart,valle kapitän mm anses vara wannabee cars.
Citera
2014-03-18, 20:18
Medlem
club01s avatar
Fan va alla klagar på moheda mjuktoffel här då eller även kallad vanlig jävla träsko i mina öron. Använder det dagligen på sommaren när man bara skall ut en sväng eller inte göra något speciellt. Har även denna variant på arbetssko på jobbet. Skönaste, enklaste och inte lika fult som en illgul jävla Converse eller annan plattfotssko som alla bara måste ha idag. Testa en hederlig träsko och ni kommer vara fast

Men som sagt tycker jag folk ska irritera sig mer på dessa gasglada folk på stan som åstakommer mer skada än någon raggare någonsin har eller kommer att göra.
Citera
2018-03-31, 12:13
Medlem
suganuss avatar
Hej, Ja De Finns Många Stilar Där, Ha Ha. Beror Mest Tror Jag På Förebilder. Jag Själv Har Raggar Bil = 60 Tals Cab, å Gillar All Musik Utom Hipphopp, Opera, å Jass. Skulle Tex Aldrig Spela Hårdrock I Bilen Fast Ja Gillar Det Ja Tycker De Skär Sej, Spelar Bara Teen, Doowop, Rockabilly, Rock N Roll I Jänkarn. Mina Förebilder Sen Liten E " Riktiga Raggare"
Så Prio Ett är Bilen, Cruising, Supa, Knulla. Ha De Gött Där Ute Alla Raggarsvin å Hoooj.
Citera
2018-03-31, 12:17
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suganus
Hej, Ja De Finns Många Stilar Där, Ha Ha. Beror Mest Tror Jag På Förebilder. Jag Själv Har Raggar Bil = 60 Tals Cab, å Gillar All Musik Utom Hipphopp, Opera, å Jass. Skulle Tex Aldrig Spela Hårdrock I Bilen Fast Ja Gillar Det Ja Tycker De Skär Sej, Spelar Bara Teen, Doowop, Rockabilly, Rock N Roll I Jänkarn. Mina Förebilder Sen Liten E " Riktiga Raggare"
Så Prio Ett är Bilen, Cruising, Supa, Knulla. Ha De Gött Där Ute Alla Raggarsvin å Hoooj.
mEN fÖR hELVETE!!
Citera
2018-04-05, 06:22
Medlem
Dom flesta med en nersupen v8 tar hand om det som behövs, motor, låda o diverse.
Det handlar inte om att se tuff ut utan det handlar om att åka runt o ha kul, inte behöva bry sig om en spiller öl eller ligger någon fimp eller 25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in