2026-03-22, 01:07
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fimal
Ja, Att steka bacon är en hel vetenskap!
Hur gör ni när ni ska göra er bacon perfekt?

Själv börjar jag med full värme i en torr stekpanna, för att efter en minut sänka till ungefär 15%
Där låter jag dem ligga och vänder dem varje halvminut tills dem är knapriga!

Jag steker mina i varmluftsugn.
Ugnspapper på plåt och kall ugn.
Strö lite socker över baconen, i med baconen i en kall ugn och på med varmluft på 200° i en kvart.
Citera
2026-03-24, 21:08
Medlem
SportquattroS1s avatar
Bra bump där 14 år senare...

Jag brukar hälla vatten i en kall rostfri panna så att det täcker botten. Lägga i baconet så att varje skiva ligger fri, dra på full värme så att vattnet kokar, sänka värmen till 1/3 när vattnet har kokat bort och vänder därefter regelbundet så att det inte blir bränt.

Att börja med vatten är enligt min erfarenhet det bästa sättet att steka ett till två paket bacon.

Ska jag göra mer än två paket så blir det på plåt i ugnen.

När man steker i rostfri panna så blir det en fond i botten. Denna fungerar ypperligt att deglacera med valfri vätska och göra sås på.
Citera
2026-03-29, 04:41
Medlem
McCarthy01s avatar
"Marinerar" dem först i mjöl för att det inte ska stänka sådant i stekpannan. Har även salt och svartpeppar i mjölet. Steker dem sen vikta 1 gång.
Citera
2026-04-06, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edberg
Javisst, gar alldeles utmarkt, lagg ett lager med hushallspapper pa tallriken, sedan baconen, sedan ett lager hushallspapper till, 3-4 minuter (beroende pa micro) pa hogsta effekt brukar fixa biffen...
Perfekt det blev, tack för tipset
Citera
2026-04-06, 21:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Jag brukar hälla vatten i en kall rostfri panna så att det täcker botten. Lägga i baconet så att varje skiva ligger fri, dra på full värme så att vattnet kokar, sänka värmen till 1/3 när vattnet har kokat bort och vänder därefter regelbundet så att det inte blir bränt.

Att använda vatten är väldigt bra, för då hinner baconfettet smälta innan baconet börjar brännas. Ett annat sätt är att spara baconfett från en tidigare stekning i frysen, och börja med att lägga lite av det i pannan. Då kan man steka bacon utan att bränna det. Som bonus blir det alltid över lite baconfett, som man kan använda för att steka något annat i.
Citera
2026-04-19, 18:04
Medlem
SportquattroS1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruitCombo
Att använda vatten är väldigt bra, för då hinner baconfettet smälta innan baconet börjar brännas. Ett annat sätt är att spara baconfett från en tidigare stekning i frysen, och börja med att lägga lite av det i pannan. Då kan man steka bacon utan att bränna det. Som bonus blir det alltid över lite baconfett, som man kan använda för att steka något annat i.
Jag har en burk baconfett i kylen. Funkar bra att steka det mesta i.

Nötkött till exempel kan man steka hårt i baconfett för att få en yta och sedan tillsätta smör och ösa köttet med tills man har fått en lagom innertemperatur.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in