2014-03-10, 15:25
Medlem
P gymnasiet och hgskola skickar lrarna ofta in uppsatser till urkund fr att kunna se om och hur mycket eleven har fuskat och kopierat. Som jag fattar det r urkund kopplat om webben och hemsidor.
Lt oss sga shr:
Person A gr p en skola i en stad och skriver en svenska uppsats.
Person B gr p en annan skola i en annan stad och kopierar person As uppsats. Person Bs lrare skickar uppsatsen till urkund fr att kontrollera om person B har fuskat. Kommer d urkund att ge utslag och visa att person B har kopierat hela uppsatsen frn person A?
Kan tillgga att bda gr p gymnasiet.
Tacksam fr svar!
Citera
2014-03-10, 15:32
Medlem
Ja. Arbetena sparas i urkunds databas
Citera
2014-03-10, 16:01
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arabianstallion
Ja. Arbetena sparas i urkunds databas

Det gr dock att be urkund att gra ett undantag fr person A:s arbete ifall person A meddelar urkund.
Citera
2014-03-10, 16:03
Medlem
ebqts avatar
Ja, det borde resultera i att Urkund varnar fr plagiering/fusk. Som arabianstallion skrev s sparar Urkund inskickade dokument, osker p hur lnge det sparas men man br utg frn att det ligger dr ett bra tag, om inte fr alltid.
Citera
2014-03-10, 16:47
Medlem
Om vi sger att person A inte har skickat in den till urkund s finns det inget problem.
Kan jag sjlv maila till urkund och ta reda p om den uppsatsen finns i deras databas?
Citera
2014-03-10, 17:16
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anoxy
Om vi sger att person A inte har skickat in den till urkund s finns det inget problem.
Kan jag sjlv maila till urkund och ta reda p om den uppsatsen finns i deras databas?
Eller s skriver du uppsatsen sjlv och slutar slsa tid p att fuska.
Citera
2014-03-10, 17:39
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anoxy

Ja det blir svrt att bli flld av urkund om urkund inte ens ftt materialet. Nr man mailar in sina arbeten till urkund s fr man ett bekrftelsemail, i detta mail finns ven en lnk som gr satt urkund gr undantag nr andra skolor sker emot arbetet. Har du inte kvar mailet s ta kontakt med deras kundtjnst, uppge diarienummer och/eller en beskrivning av arbetet.
Citera
2014-03-10, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hendurik
Eller s skriver du uppsatsen sjlv och slutar slsa tid p att fuska.

This
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in