2014-03-09, 22:57
Medlem
Hej,
Jag har fått ett intresse för animation. Jag vill dock gärna ha ett mål att sikta mot. Det brukar ju gå bäst så

Så min fråga är, vilka är de bästa animationsföretagen här i Sverige? Om det finns något jättebra företag i andra närliggande länder kan ni också nämna det. Då skulle man få som en riktning att gå emot. Tack för eran framtida hjälp!

P.S. Om ni hört talas om någon bra animationsutbildning så får ni gärna nämna den. Är Dramatiska Institutets något att ha?
Citera
2014-03-10, 00:11
Medlem
Sadomans avatar
Vad för slags animation är du intresserad av? 3d? 2d? Stop motion? Cellanimering? Motion graphics?
Jag skulle vilja säga att ett av de bästa företagen som ägnar sig åt animation är Fido Film.
Citera
2014-03-10, 00:23
Medlem
Sadomans avatar
DIs utbildning verkar vara väldigt bred med betoning på traditionella animationstekniker. Jag vet inte vad den går för men det beror igen på vad du är intresserad av. Sista ansökningsdatum var dock 15 Januari...
Citera
2014-03-10, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
DIs utbildning verkar vara väldigt bred med betoning på traditionella animationstekniker. Jag vet inte vad den går för men det beror igen på vad du är intresserad av. Sista ansökningsdatum var dock 15 Januari...

Tack för att du svarade! Jag är intresserad av all sorts animering, skulle jag säga. Håller på med både 2D och 3D. Jag vill bara veta vilka de svenska och nordiska jättarna är, oavsett vilken sorts animation de håller på med och vad de gör (reklam, film, o.s.v.).

Jag funderar inte heller på att ansöka till utbildningar i år, men kanske någon gång i framtiden, så ansökningsdatum är inte så viktiga :3

Återigen, tack!
Citera
2014-03-10, 06:12
Medlem
Sadomans avatar
När det gäller konventionell animation så ser man inte så mycket av det. Swedbank kör med stop motion i sina reklamfilmer t.ex. men de är det Aardman animation som gör. Vi har inga större företag som gör stop motion längre. Det är lite synd att ett engelskt företag gör den sortens animation för en svensk bank medan svenska Fido gör 3d animation åt BBC... Men ett företag som heter Filmgate gjorde Bamsefilmen i alla fall.

http://saava.se/about/
Senast redigerad av Sadoman 2014-03-10 kl. 06:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in