2014-03-09, 19:45
Medlem
WhaleMales avatar
Hej!
Nu har jag lagt dyra pengar på kläder i Ull. De är så fantastiskt "naturligt rena", nästan antibakteriella.
Hur kan jag fortsätta ha dem så efter tvätt?

Hur tvättar man ullkläder?
Citera
2014-03-09, 20:43
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hej!
Nu har jag lagt dyra pengar på kläder i Ull. De är så fantastiskt "naturligt rena", nästan antibakteriella.
Hur kan jag fortsätta ha dem så efter tvätt?

Hur tvättar man ullkläder?

30 grader i ullprogrammet på maskinen. Kan även kallas handtvätt och ha en sådan symbol.
Har hört rykten om att man skall använda ett tvättmedel anpassat för ull, då vanligt tvättmedel kan ha tråkig påverkan på ullens egenskaper.
Detta har jag aldrig brytt mig om, men det är möjligt att mina kläder hade varit ännu finare om jag orkat köpa ett annat tvättmedel
Citera
2014-03-09, 20:49
Medlem
tempeZZts avatar
Tvättråd ull:

Ulltvättprogram 30-40°.

Använd ett milt tvåltvättmedel och centrifugera sedan på högsta varvtal.

Därefter kan plagget hängas för slutlig torkning. Vid strykning - högsta ånga och värme.

OBS! Använd aldrig fintvättprogram eller torktumling.
Citera
2014-03-09, 20:51
Medlem
CarolynHaxs avatar
Är det tjusig kostym eller nåt: kemtvätt.

Ulltröja av nåt slag: handtvätt.
Citera
2014-03-09, 23:41
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Tvättråd ull:

Ulltvättprogram 30-40°.

Använd ett milt tvåltvättmedel och centrifugera sedan på högsta varvtal.

Därefter kan plagget hängas för slutlig torkning. Vid strykning - högsta ånga och värme.

OBS! Använd aldrig fintvättprogram eller torktumling.
Om du tvättar i maskin - vissa yllekläder tål det men inte alla - använd aldrig sköljmedel!
En ylletröja t ex ska inte hänga och torka - lägg plant på handdukar. ( Om du intr tänkekeVänd efter ett tag och byt handduk omdet behövs.

Stryk inte direkt på ylle. Lägg en kökshandduk , lakan el nåt emellan. Om du inte använder ångstrykjärn kan du lägga en blöt handduk mellan och stryka ovanpå den så blir det ånga. Men om du lägger ut tröjan fint och slätt kan du minnas a. (Håller på att somna...
Citera
2014-03-10, 00:04
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Om du tvättar i maskin - vissa yllekläder tål det men inte alla - använd aldrig sköljmedel!
En ylletröja t ex ska inte hänga och torka - lägg plant på handdukar. ( Om du intr tänkekeVänd efter ett tag och byt handduk omdet behövs.

Stryk inte direkt på ylle. Lägg en kökshandduk , lakan el nåt emellan. Om du inte använder ångstrykjärn kan du lägga en blöt handduk mellan och stryka ovanpå den så blir det ånga. Men om du lägger ut tröjan fint och slätt kan du minnas a. (Håller på att somna...
Vänd och vrid på det hur mycket du vill med egna tankegångar. Det jag skrev kom direkt från Ullcentrum.

Sköljmedel hoppas jag för övrigt ingen normalt funtad människa använder. Maken till medel att klogga ihop kläder som andas finns ju inte. Undvik!
Citera
2014-03-10, 08:03
Medlem
PaulPaljetts avatar
Och om du tvättar, gör det endast när det verkligen krävs. Ull är ypperligt att bara vädra ur.
Citera
2014-03-10, 22:44
Medlem
MsDoubelinas avatar
Helst för hand om du måste tvätta. Försök ta bort sånt som syns med fuktig trasa typ våtservett och sen vädra bort lukt istället. Det funkar ofta! Ull mår inte så bra att av att bli helt blött. Och aldrig, aldrig, aldrig tumla. Då blir det babykläder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in